מנהלי קרנות הון-סיכון לדלויט: התחומים החמים ביותר השנה – אינטרנט, מכשור רפואי ותוכנה

אופטימיות בקרב מנהלי הקרנות: 56% מהם סבורים שהיקף העסקות בענף יעלה בששת החודשים הקרובים, לעומת 3% בלבד שהעריכו שהוא צפוי לרדת ● 46% צופים שלפחות חברה אחת תחת ניהולם תעביר את פעילות מרכז המו"פ שלה למזרח הרחוק ● 91% מעריכים שבמהלך מחצית השנה הקרובה תבוצענה עסקות מיזוגים ורכישות

התחומים החמים ביותר של 2011 הם אינטרנט, מכשור רפואי ותוכנה – כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון האחרון של 2010, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר בקרב כ-80 מנהלים ושותפים בקרנות ההון-סיכון בישראל.

מהסקר, שנערך זו הפעם ה-35, עולה שהאינטרנט הוא הדבר החם ביותר בתחום עסקות המיזוגים והרכישות. 50% מבכירי הקהילה צופים, כי רוב עסקות אלה יתרחשו בתחום זה. תחומים נוספים שנחשבים חמים הם המכשור הרפואי והתוכנה, עם 47% ו-38%, בהתאמה. תחומי הקלינטק (22%) והתקשורת (19%), לעומת זאת, נתפסים כתחומים הפחות אטרקטיביים לעסקות מיזוגים ורכישות. הרוב המוחלט (91%) של בכירי קהילת ההון-סיכון צופה, כי במהלך ששת החודשים הקרובים נוסיף לראות עסקות מיזוגים ורכישות בתעשיית ההיי-טק המקומית.

84% מהמשיבים לסקר ציינו, כי להערכתם, יותר מ-10 חברות היי-טק צפויות לבצע אקזיט בחצי השנה הקרובה, ואילו 16% ציינו, כי מספרן יהיה עד 10.

33% ממנהלי קרנות ההון-סיכון סבורים, כי ישקיעו במהלך ששת החודשים הקרובים בחברת היי-טק ישראלית חדשה סכום ממוצע של עד 750 אלף דולרים; 25% העריכו, כי סכום ההשקעה ינוע בין 750 אלף ל-1.5 מיליון דולרים; 42% מהמשיבים גורסים, כי סכום ההשקעה ינוע בין 1.5 מיליון דולרים לחמישה מיליון. חברות היי-טק הנמצאות בשלבי הסיד והפרה-סיד יכולות לראות נתון זה כמעודד, שכן השקעות בהיקפים נמוכים יחסית, של 750 אלף עד 1.5 מיליון דולרים, מיועדות ברוב המקרים לחברות שנמצאות בשלבי הקמה ראשוניים.

עוד עולה מהסקר, כי 46% מבכירי קהילת ההון-סיכון מעריכים שמבין החברות הנמצאות בפורטפוליו שלהם, בין אחת לשלוש חברות היי-טק ישראליות צפויות להעביר את פעילות מרכז המחקר והפיתוח שלהן למזרח הרחוק, למשל להודו או לסין. זאת, בעוד ש-54% מעריכים, כי אף לא אחת מהחברות המופיעות בפורטפוליו שלהם תעתיק את מרכז המחקר והפיתוח שלה אל מחוץ לגבולות ישראל.

נתון נוסף המעיד על תחושת האופטימיות בקרב מנהלי הקרנות הינו ש-56% מהמשיבים סבורים שהיקף העסקות בענף יעלה במהלך ששת החודשים הקרובים. מנגד, 3% בלבד העריכו, כי הוא עשוי לרדת. עם זאת, למרות תחושת האופטימיות של בכירי הקהילה בכל הנוגע להיקף העסקות בענף, רק 10% מהמשיבים סבורים, כי מרבית זמנם יוקצה לטובת ביצוע השקעות חדשות. לעומתם, 53% מעריכים שמרבית זמנם יוקדש לניהול חברות פורטפוליו קיימות. נתון זה זהה לנתון שעלה בסקר הקודם.

הסקר אף מצביע על תחושת אופטימיות זהירה בקרב בכירי קהילת ההון-סיכון בארץ, כאשר 41% מהמשיבים צופים שיפור במצב הכלכלי. מדובר בעליה לעומת הרבעון הקודם, שבו 38% צפו מגמת שיפור. 9% מהמשיבים צופים, כי המצב הכלכלי יחמיר בחצי השנה הקרובה, לעומת 16% מהמשיבים שסברו כך ברבעון הקודם.

רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת בדלויט בריטמן אלמגור זהר, אמר ש-"גל המיזוגים והרכישות הגלובלי צפוי להתחזק ולהמשיך להשפיע על תעשיית ההיי-טק המקומית. במציאות שבה לשחקני הטלקום והטכנולוגיה המובילים יש קופת מזומנים גדולה, שמלווה בזמינות של מקורות מימון חיצוניים, על חברות ההיי-טק הישראליות להבין שאלה זמנים של 'לרכוש או להירכש' ועלינו לקוות שהחברות הישראליות יימצאו גם בצד הרוכש".

עוד הוא ציין, כי "בעתיד נראה יותר ויותר קרנות הון-סיכון נכנסות לתחום האינטרנט במיקרו השקעות, ובמקביל – מכוונות לאסטרטגיות אקזיט בהיקפים נמוכים הרבה יותר מאשר הכרנו בעבר".

לדברי רו"ח חן, "ניתן לראות שברמה ההצהרתית, חלק ניכר מקרנות ההון-סיכון שמות במרכז תשומת הלב שלהן את חברות ההיי-טק הנמצאות בשלב הראשוני. שלב זה הוא קריטי להמשך התפתחות תעשיית ההיי-טק המקומית, ופעמים רבות אנחנו ערים לפער בין המוצהר לבין תמהיל ההשקעות בפועל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים