אחרי המענק לאינטל וטאואר: מרכז ההשקעות יעניק 150 מיליון ש' לחברות שיפתחו מרכזים בפריפריה

רו"ח חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, כי "מדובר בתוספת של אלפי עובדים באופן ישיר ועקיף, הן באמצעות קבלני משנה והן בתעסוקה ישירה" ● צאיג אמר את הדברים בעקבות ההחלטה לאשר מענקים בגובה מאות מיליוני שקלים לאינטל ולטאואר סמיקונדוקטור ● עוד אמר צאיג, כי "כולי תקווה שנראה גם בשנה הבאה חברות בינלאומיות נוספות בוחרות להשקיע, להרחיב ולהקים בארץ מפעלים ומרכזי מו"פ, ומרכז ההשקעות בתמ"ת ימשיך לפעול לשם השגת מטרה זו"

מרכז ההשקעות במשרד התעשיה המסחר והתעסוקה יעניק השנה 150 מיליון שקלים לחברות היי-טק ו-IT שיפתחו מרכזים בפריפריה, כך אמר רו"ח חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת, בראיון לאנשים ומחשבים.

רו"ח צאיג אמר את הדברים לאנשים ומחשבים בעקבות ההחלטה לאשר מענקים בגובה מאות מיליוני שקלים לאינטל (Intel) ולטאואר סמיקונדוקטור. "מדובר בתוספת של אלפי עובדים באופן ישיר ועקיף, הן באמצעות קבלני משנה והן בתעסוקה ישירה. מדובר ברמות שכר גבוהות ביותר, וכן בהבאת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום השבבים לארץ", אמר רו"ח צאיג, "כולי תקווה שנראה גם בשנה הבאה חברות בינלאומיות נוספות בוחרות להשקיע, להרחיב ולהקים בארץ מפעלים ומרכזי מו"פ, ומרכז ההשקעות בתמ"ת ימשיך לפעול לשם השגת מטרה זו".

רו"ח צאיג אמר כי "אנו פועלים באופן נמרץ להניע חברות היי-טק ו-ICT לעבור לגליל ולנגב. השנה החלטנו להקצות לקידום הנושא מענקים לחברות בהיקף 150 מיליון שקלים. אנו נמצאים בדיונים עם EMC על הקמת מרכז מו"פ בנגב, כמו גם עם חברות נוספות, דוגמת אינטל, הבוחנת כמה הצעות בכמה אתרים". הוא הסביר כי המענק יינתן לטובת העלאת שכר העובדים של חברות ההיי-טק וה-IT בפריפריה, באמצעות סבסוד של 40% מעלות השכר של אותם עובדים למשך ארבע שנים. "אני מאמין שכל הסכום ינוצל", סיים רו"ח צאיג.

מנהלת מרכז השקעות במשרד התמ"ת החליטה בישיבתה האחרונה לשנת 2010 לאשר את בקשותיהן של אינטל וטאואר סמיקונדוקטור. לאינטל אושרה השקעה לשדרוג פאב 28 (FAB28) בהשקעה של 2.7 מיליארד דולרים ומענק של 741 מיליון שקלים. אינטל תתחייב להעסיק בפאב 28 המשודרג כ-3,100 עובדים ובנוסף התחייבה להעסיק 50 עובדי מו"פ באזור פיתוח א' ולהגדיל את השקעתה במחקר אקדמי.

פאב 28 מייצר בטכנולוגיות התהליך המתקדמות ביותר בעולם כיום, בעלות יכולת מזעור טרנזיסטורים לגודל של 45 ננומטר. שדרוג המפעל יאפשר הקטנת גודל הטרנזיסטורים ל-22 ננומטר ואף מעבר לכך ובהתאם, אינטל תוכל לייצר מעבדים מהירים יותר. בנוסף להתחייבויות שלה בנושא העובדים, אינטל תבצע רכש גומלין בישראל בהיקפים של יותר ממיליון שקלים. בנוסף, אושרה בקשת החברה לשחיקת מחזור פאב 8 בירושלים ולא אושרה בקשת החברה לשחיקת מחזור פאב 18 בקריית גת.

בקשתה המקורית של אינטל עמדה על היקף מענק של 405 מליון דולרים, ולאחר מגעים בין משרד התמ"ת לבין נציגי אינטל בארה"ב ובישראל, הגיעו הצדדים להבנה שהמענק יהיה בסכום של 200 אלף דולרים, ובתוספת של 650 עובדים, מתוכם 50 עובדים למרכז מו"פ בפריפריה. בסך הכל יזכו למענק 3,100 מעובדי אינטל.

לטאואר סמיקונדוקטור אושרה בקשה להשקעה של כ-420 מיליון דולרים להרחבת פאב 2 (FAB2) במגדל העמק. היקף המענק שאושר עומד על כ-150 מיליון שקלים. בתמורה למענק, התחייבה טאואר להעסיק 1,430 עובדים ממגדל העמק והסביבה, ביניהם בני מיעוטים. פאב 2 עוסק בייצור שבבים לחברות מובילות בעולם וכיום יש בפני החברה צבר הזמנות רב.

"מדובר בשתי השקעות ענק, בעלות משמעות אסטרטגית למדינת ישראל. נמשיך לחזק את הפריפריה באמצעות מו"פ", אמר בנימין (פואד) בן אליעזר, שר התמ"ת, "אין זה מובן מאליו שהיום, בתחרות הגלובלית, החברות בוחרות לבצע את השקעתן בישראל". הוא הוסיף כי "אני בטוח שתהיה להחלטה זו השפעה חיובית מאוד על אזור הדרום במקרה של אינטל ועל אזור הצפון במקרה של טאואר". השר בן אליעזר הוסיף כי "האישורים הללו מהווים חלק משמעותי במדיניות המשרד לחזק את התעשייה והתעסוקה בפריפריה ולהביא חברות בינלאומיות להשקיע ולפתח את פעילותן בישראל. "המשרד בראשותי ימשיך לפעול בשנים הקרובות לחיזוק הפריפריה באופן משמעותי, הן כתוצאה מהשינויים בחוק עידוד השקעות הון, והן בעקבות הגדלת תקציב מרכז השקעות לטובת מסלולי תעסוקה, מסלולי שכר גבוה למרכזי מו"פ ומסלולים נוספים שיתווספו בשנה הבאה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים