מספר שיא של תביעות על חטיפת שמות מתחם ב-2008

הארגון לקניין רוחני של האומות המאוחדות (WIPO), טיפל בשנה שעברה ב-2,329 תיקים בנושא ● בין הגורמים שהגישו תביעות: אי-ביי, גוגל, מועדון הכדורגל ארסנל והשחקנית סקרלט ג'והנסון ● ענף הפרמצבטיקה מהווה את המגזר שבו הוגשו התביעות הרבות ביותר ● וגם: ICANN יכריז בקרוב על סיומות אינטרנט חדשות

שורה ארוכה של חברות וידוענים – מקבוצת הכדורגל ארסנל ועד לשחקנית סקרלט ג'והנסון – הגישו בשנת 2008 מספר שיא של תביעות על חטיפה של שמות מתחם (Cybersquatting). התביעות נועדו למנוע הפקת רווחים שלא כדין משמות מפורסמים של בני אדם, מותגים ואירועים, נמסר מהארגון העולמי של האומות המאוחדות לקניין רוחני (WIPO).

התביעות שהוגשו ב-2008, היו קשורות, בין השאר, לאתר שעסק בהצעה לערוך ב-2016 את האולימפיאדה במדריד, ל-BBC בבריטניה, לאוניברסיטת ייל ולמכשירי בלקברי של חברת Research In Motion. בין החברות שהגישו תביעות על חטיפה של שמות מתחם מונה הארגון את אי-ביי, גוגל ונסלי.

המגזר הדומיננטי ביותר בתביעות מהסוג הזה הוא ענף הפרמצבטיקה, משום שגופים רבים מבקשים למכור תרופות באתרים ששמם מזכיר תרופות ידועות. תביעות רבות הוגשו גם בענפי הבנקאות והכספים, האינטרנט והטלקומוניקציה, הקמעונאות, המזון, המשקאות והמסעדנות. בסך הכל טיפל הארגון ב- 2,329 תיקים שעסקו בחטיפה של שמות מתחם.

באיגוד ICANN, אשר מופקד על הניהול של שמות מתחם עם סיומות דוגמת .com ו-.gov, עומדים להכריז על שורה של סיומות חדשות כדי להגדיל את המספר של כתובות האינטרנט הזמינות. אולם, בארגון WIPO חוששים שהדבר יגביר את מעשי החטיפה, או לפחות יקשה על חברות לעקוב אחר הסימנים המסחריים שלהן.

"הגדלת מספר הסיומות תיצור בעיות משמעותיות לבעלי זכויות על סימנים מסחריים ולכלל משתמשי האינטרנט", אמר פרנסיס גרי, מנהל WIPO. מצד שני, טים ברנרס-לי, שנחשב לאחד מאבות האינטרנט, אמר בכנס לציון 20 שנים ל-World Wide Web, כי "יהיה זה מעניין לבחון מערכת שאינה כוללת שמות מתחם".

גרי הוסיף, כי ארגון WIPO משתף פעולה עם ICANN בפיתוח נהלים שאמורים לסייע בבדיקת בקשות לרישום שמות מתחם בסיומות החדשות, כדי למנוע סכסוכים משפטיים בעתיד. הוא ציין, כי על שמות שאין להם שום משמעות מלבד שם המותג – דוגמת סוני או קודאק – קל יותר להגן מאשר על שמות דוגמת אפל (תפוח, באנגלית).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים