הקרב על הדטה סנטר: דל תרכוש את חברת האיחסון קומפלנט ב-876 מיליון דולרים במזומן

קומפלנט היא חברה שמספקת תוכנה וחומרה הנדרשות ליצירת רשתות איחסון ● הטכנולוגיה שלה מסייעת לארגונים בהעברת יישומים שלהם לתצורת מיחשוב ענן ● דיווחים אחרים העריכו, כי הרכישה תתבצע תמורת מיליארד דולרים

לאחר שהפסידה במאבק ארוך ומר מול HP על רכישת חברת האיחסון 3Par, צפויה דל (Dell) לרכוש את חברת האיחסון קומפלנט (Compellent Technologies) תמורת 876 מיליון דולרים במזומן. דיווחים אחרים העריכו, כי סכום הרכישה יעמוד, בסופו של דבר, על מיליארד דולרים. המשא ומתן על הרכישה צפוי להסתיים בתוך ימים או שבועות מעטים.

דל הודיעה בסוף השבוע, כי היא נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת קומפלנט, לפי שער של 27.5 דולרים למניה. מניות החברה הנרכשת צמחו בחודשיים האחרונים, בגלל שמועות על רכישתה. שתי החברות סירבו להגיב מעבר להודעה לבורסה, וציינו שלא נחתם כל הסכם ביניהן.

קומפלנט, שהמטה שלה שוכן במינסוטה, היא חברה שמספקת תוכנה וחומרה הנדרשות ליצירת רשתות איחסון. הטכנולוגיה שלה מסייעת לארגונים בהעברת יישומים שלהם לתצורת מיחשוב ענן. מוצרי האיחסון שמספקת החברה מסייעים לנהל, למכן ולהעביר מידע ונתונים בין חלקים שונים במרכזי המיחשוב הארגוניים ומחוצה להם. לקומפלנט 3,000 לקוחות ב-35 ארצות. רווחיה בשנה החולפת עמדו על 146 מיליון דולרים. הצעת דל משקפת מכפיל של 5.6 לעומת 1.2 – החציון של כלל המכפילים עבור 763 עסקות בעולם ה-ICT בחמש השנים האחרונות.

ברכישה זו, דל מעמיקה את אחיזתה בעולם מרכזי המיחשוב הארגוניים, עם היצע של שרתים ומערך איחסון. זאת, כחלק מהמהלך שלה לשנות את תמהיל רווחיה, הנשען כיום בחלקו הגדול על מחשבים אישיים – תחום שמתח הרווחים בו הולך ומצטמצם. כיום, רווחיה של דל בעולם האיחסון מהווים רק 3.5% מכלל רווחיה, והיא מוכרת בעיקר מוצרי איחסון של ענקיות אחרות בתחום, דוגמת EMC, לצד אלה שלה, בשל רכישתה את EqualLogic ב-2008 תמורת 1.4 מיליארד דולרים. יותר ממחצית מרווחי דל נובעים ממכירות תחנות קצה ומחשבים ניידים, והיא מדורגת בו שלישית, לאחר HP ואייסר ( Acer).

מוצר האיחסון של דל, EqualLogic, מבוסס על פרוטוקול iSCSI, ואומץ בחום על ידי ארגונים קטנים ובינוניים. מוצר קומפלנט צפוי לפתוח פתח לכניסת דל לארגונים גדולים יותר, שכן הוא מבוסס פייבר-צ'אנל.

הרכישה – שינוי בעולם האיחסון

אם תמומש העסקה, היא תהיה רכישת הענק הרביעית בחודשים האחרונים בעולם מרכזי המיחשוב והאיחסון, ותשנה את יחסי הכוחות במפת האיחסון העולמית, כחלק מהקרב הנערך בין ענקיות ה-IT על השליטה במרכזי המיחשוב הארגוניים. רכישות נוספות שבוצעו באחרונה בעולם זה הן, כאמור, זו של HP את 3Par בספטמבר תמורת 2.4 מיליארד דולרים; יבמ (IBM) רכשה את נטצה (Netteza) בנובמבר תמורת 1.7 מיליארד דולרים; ובאותו החודש, EMC רכשה את Isilon Systems תמורת 2.25 מיליארד דולרים.

"לאחר שהפסידה בקרב על רכישת 3Par, דל הייתה חייבת למצוא חברת איחסון אחרת לרכוש, והיא מצאה את קומפלנט", אמר גרג ריצ'ארדסון, אנליסט ב-Technology Business Research. אנליסטים אחרים העריכו, כי בעקבות הרכישה, השותפות רבת שנים של דל עם EMC, שהחלה ב-2001 וצפויה להסתיים בעוד יותר משנתיים – לא תחודש. במסגרת השותפות, דל הפיצה ושיווקה את מערכי האיחסון של EMC ללקוחותיה שלה. כעת, ציינו, נראה שדל רוצה לבנות היצע איחסון משלה, מבוסס EqualLogic וקומפלנט.

להערכת אבהיי למבה, אנליסט ב-ISI Group, בניגוד למריבה העיקשת על רכישת 3Par, שבה דל הפסידה, בסופו של דבר, הרי שעל הנרכשת הנוכחית לא תהיה התמודדות. "רוב יריבותיה של דל בעולם האיחסון – EMC, יבמ ו-HP – רכשו או בנו יכולות איחסון דומות בעת האחרונה. עדיין, קומפנט יכולה לנהל משא ומתן על מנת להשיג מחיר גבוה יותר". אם למרות הכול תהיה התמודדות מול דל על הרכישה, הרי שהיא תבוא מצד ג'וניפר נטוורקס (Juniper Networks), סיסקו (Cisco) או נט-אפ (NetApp).

למבה הוסיף, כי הרכישה נועדה להיטיב את מיצובה בשוק מיחשוב הענן ולהציע ללקוחות יותר תשתיות במרכזי המיחשוב לקראת מעברם לענן. ביוני השנה הודיעה דל כי עסקיה בעולם מרכזי מיחשוב הנתונים, הכוללים שרתים, מערכי איחסון ורשתות תקשורת, יצמחו ל-30 מיליארד דולרים עד סוף 2014. כיום עומד חלק זה של רווחיה על 17 מיליארד דולרים בשנה. דרך נוספת להגדלת עסקיה בעולם מרכזי הנתונים, היא באמצעות מו"פ. כך, לפני שבועות אחדים הודיע בריאן גלאדן, סמנכ"ל הכספים של דל, שתקציב המו"פ שלה יעלה ממספר חד-ספרתי לעשרה אחוזים או יותר מכלל רווחיה בשנה הבאה. הר המזומנים שלה עומד על 13.4 מיליארד דולרים. שוק נוסף בו דל רוצה להעמיק את אחיזתה הוא העולם הנייד.

בראיון בלעדי לרויטרס (Reuters) אמר מייקל דל, מייסד ומנכ"ל החברה, כי מאמציו לשנות את מהלכיה ואופייה של החברה בראשותו לא קיבלו את שימת הלב הראויה מצד המשקיעים בוול-סטריט. "בעשור האחרון, אנשים חשבו שדל היא חברה של PC. ובכן, הפתעה: זה השתנה. רוב רווחינו אינם באים מתחום זה", אמר דל. "אנחנו נעים בכיוון הגיוני לעבר מתן היצע כולל למרכזי המיחשוב. אנו מרחיבים ומגוונים את ההיצע שלנו בתחום, לטובת מקומות רווחיים יותר מ-PC, כגון שרתים, תוכנות ושירותים. זה לוקח זמן, אבל החברה משתנה". הוא הוסיף, כי בשנים האחרונות החברה ביצעה רכישות של שמונה חברות בממוצע מדי שנה, בניגוד לעבר הרחוק יותר, אז לא רכשה כמעט חברות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים