הוועדה לבדיקת שוק השידורים: יש לבטל את שיטת הזיכיונות

הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת - מרדכי מרדכי, מצדדת בשיטת הסדרה שבמסגרתה יוענקו, ללא הליך מכרזי, רישיונות שידור לכל דורש העומד בתנאי סף ● בנוסף, חוזרת הוועדה על ההמלצה ליישם את החלטת הממשלה הקודמת - ולבטל את משרד התקשורת ● הוט: "איננו מתכוונים לעבור לסדר היום" ● ניצן חן, יו"ר הוועדה לשידורי כבלים ולוויין: "יש להסתכל על כל המכלול. המלצנו גם על פתיחת שוק הפרסומות לכבלים וללוויין"

מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מדרכי, שעמד בחודשים האחרונים בראש ועדה לבדיקת שוק השידורים בישראל, הגיש היום (א') את מסקנות הוועדה לשר התקשורת, אריאל אטיאס. הוועדה המליצה לפעול למעבר משיטת הזיכיונות, המבוססת על חוק הרשות השנייה, לשיטת הסדרה בה מוענקים רישיונות שידור לערוצים מרכזיים (ברודקאסט) לכל דורש העומד בתנאי סף, ללא הליך מכרזי. תקופת הרישיון תהיה למשך כ-15 שנים, כאשר הגוף המסדיר רשאי – לבקשת בעל הרישיון – להאריך בכל פעם את תוקף הרישיון ב-15 שנים נוספות.

על פי המלצות הוועדה, שידורי כל בעלי הזיכיונות ו/או הרישיונות, יופצו באמצעות מערך ההפצה של שידורי הטלוויזיה האנלוגית, וכך גם הערוץ בערבית, כאשר יוקם. הרשות השנייה וגורמי הממשלה הרלוונטיים, ירחיבו את מערך השידור האנלוגי (בגיבוי לוויני), כך שהחל מינואר 2012 יתאפשר להפיץ באמצעותו בעלי רישיון נוספים על אלה הקיימים (ערוצים 2 ו-10).

כן ממליצה הוועדה ליישם את החלטות הממשלה הקודמות, אשר קבעו, כי יש להקים רשות לאומית לתקשורת, שתחליף את משרד התקשורת. הרשות החדשה אמורה, בין היתר, למלא את תפקידי שני הגופים המסדירים כיום את תחום השידורים בישראל – המועצה לשידורי כבלים ולווין ומועצת הרשות השנייה. במידה ומסיבות שונות לא תוקם רשות לאומית לתקשורת, מומלץ לפעול לאיחוד שני הגופים המסדירים את תחום השידורים בישראל לגוף אחד. בראש הגוף המאוחד תעמוד מועצה המורכבת מעובדי מדינה ומנציגים, שיהיו בעלי ניסיון ומומחיות בתחום התקשורת והשידורים. בנוסף, יתאפשר לצרכנים לרכוש חבילות ערוצים בסיסיות בתעריפים מוזלים.

בחברת הוט הגיבו בזעם על ההמלצות, ומסרו בתגובה: "הטלוויזיה המסחרית זכתה להקלות נכבדות בעוד שאנו קיבלנו גזירות בלתי אפשריות המהולות בסוכריות קטנות. ברור שאיננו מתכוונים לעבור לסדר היום על החלטות הוועדה".

ניצן חן, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין וחבר ועדת מרדכי, אמר בשיחה עם אנשים ומחשבים, כי יש לראות את כל החלטות הוועדה כמקשה אחת: "ברמה הקונספטואלית, המעבר משיטה של זיכיונות לרישיונות בתקשורת מסחרית הוא הכי משמעותי. יש שם המון החלטות שהן מארג כולל, ואי אפשר להתייחס להחלטה אחת בלי להסתכל על כל התמונה. אם לא יהיה גוף מסדיר אחד שיתייחס לכל שוק התקשורת המסחרית בראיה כוללת, לא יתקבלו החלטות נכונות. אם מדברים על פתיחת שוק הפרסום בכבלים ובלווין אחרי 20 שנה של מונופול לערוצים המסחריים, בעיני זו החלטה חשובה לא פחות. אם מאפשרים חבילה צרה ולאפשר לצרכן לשלם רק על פי הצריכה, יש פה אמירה ערכית צרכנית ממדרגה ראשונה".

ומה תגובתך על הודעת הוט?
"די צפוי שכל השחקנים ייצאו בהודעות שהן מרגישות מופסדות מהמלצות הוועדה. יחד עם זאת, לאחר שיקראו את כל עשרות העמודים של המסקנות ולא רק את הכותרות, הם ייראו שנעשתה פה מלאכת מחשבת באופן שבו האיזונים בין השחקנים השונים נשמרים, ואין פלטפורמה אחת שיצאה וכל תאוותה בידיעה. יש רכיבים שהוט ו-יס הרוויחו בהם, ויש רכיבים אחרים שהערוצים המסחריים הרוויחו. צריך להסתכל על כל המלצות הוועדה כמכלול שלם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים