שירות התעסוקה יחליף את כל תשתיות המיחשוב שלו בפרויקט IT ענק בהיקף של 70 מיליון שקלים

שירות התעסוקה של מדינת ישראל יוצא בימים אלו לפרויקט מיחשוב ענק, בעלות כוללת של 70 מיליון שקלים. במסגרת הפרויקט, יוחלפו כל מערכות המיחשוב בארגון – מערכת הליבה ומערך ה-IT בכל לשכות שירות התעסוקה. המערכת תחליף את מערכת ה-IT הקיימת, בת העשור, המבוססת רכיבי יבמ. את הפיתוח והאינטגרציה תבצע מלם-תים, שגברה במכרז על נס טכנולוגיות.

במערכת החדשה ינוהל מאגר כלל דורשי העבודה, כולל נתונים היסטוריים, בהיקף של מיליוני רשומות. פרויקט הפיתוח, שהחל לפני כשבועיים, צפוי להימשך כשנתיים וחצי. האפיון והפיתוח הראשוניים של המערכת החלו באוגוסט השנה. עלייה ראשונה לאוויר של המערכת צפויה בראשית שנת 2011, ולאחריה תימשך התחזוקה של מלם-תים למשך חמש שנים, עם אופציה להארכה לחמש שנים נוספות.

מערך המיחשוב החדש צפוי לשרת את 650 עובדי שירות התעסוקה ברחבי הארץ, הפרוסים ב-70 לשכות. כמו כן, ישרת המערך גם את כלל הציבור בישראל, שיוכל לעשות שימוש במערכת, באמצעות ממשק אינטרנטי, אשר יקבל אלפי פניות מדי יום. המערכת החדשה תאפשר גם להתאים בין משרות פנויות ומחפשי עבודה ושירותים – לבין מעסיקים, תוך רמת יעילות גבוהה וקיצור משמעותי במשך ביצוע התהליכים. באמצעות מערך המיחשוב הבא, מקווים בהנהלת שירות התעסוקה לשפר באופן משמעותי את היעילות והנצילות של המוסד, ולהפוך אותו לרלוונטי יותר עבור כלל מחפשי העבודה במשק – ולא רק המובטלים שביניהם. מטרה נוספת בפרויקט היא סיוע במציאת פתרונות תעסוקתיים למאות אלפי אנשים הזקוקים לכך, ובכך להביא להקטנת שיעורי האבטלה.

בהיבט הטכנולוגי, אנשי ה-IT של שירות התעסוקה לא התעקשו על פלטפורמה מסויימת. הם קיבלו שתי הצעות: האחת – מנס טכנולוגיות, של הקמת מערך המיחשוב על בסיס פלטפורמת NetWeaver של סאפ, ומולם הציעו אנשי מלם-תים את הקמת המערכת על בסיס פלטפורמת מיקרוסופט. מלם-תים, כאמור, זכתה בפרויקט לפיתוח ולתחזוק המערכת.

לדברי דרור ורד, המנמ"ר החדש של שירות התעסוקה, כי "זהו פרויקט מאוד חשוב ואסטרטגי עבור שירות התעסוקה. המשמעות שלו חורגת בצורה דרמטית מהמשמעות המיחשובית. לאחר שיצאנו למכרז, בחרנו במלם-תים שתבצע עבורנו את הפיתוח והתיחזוק של המערכת החדשה. המערכת הקודמת שלנו הגיעה לסוף דרכה הטכנולוגי".

מטרתה העיקרית של המערכת, אמר ורד, היא לקדם את תחום השמת כוח האדם במדינה. כך, הסביר, "אנו רוצים להרחיב את שוק ה'לקוחות' שלנו – לא לטפל רק בדורשי העבודה הקיימים, משמע – המובטלים ומקבלי הקצבאות למיניהם, אלא לתת טיפול ושירות לכלל מחפשי העבודה במשק. הרחבה נוספת של הלקוחות תבוא מכיוון ארגונים שמחפשים עובדים – אנו רוצים שיותר ארגונים, ובהם גם ארגוני ענק במשק הישראלי, יפנו אלינו ואנו נערוך עבורם את המיונים והסינונים הנדרשים בטרם הם מראיינים מועמדים למשרות רלוונטיות".

מנוע התאמה מבוסס בינה מלאכותית

בהיבט הטכנולוגי, הסביר ורד, המדובר בהטמעת תשתית דוט.נט ו-MOSS של מיקרוסופט, שרתי BizTalk של מיקרוסופט, ועליהם ייושם גם פורטל ארגוני של מיקרוסופט. על בסיס התשתית האמורה, יוטמע מוצר בינה מלאכותית שפותח בחו"ל, אשר יבצע את החיבור הנדרש בין מאגר המשרות אותם מבקשים הארגונים בארץ, לבין מאגר מחפשי העבודה – העובדים והמובטלים.

"מנוע ההתאמה יוכל לשרת ארגונים גדולים שיפנו אלינו ונעשה להם מיונים", אמר ורד, "ארגונים מקבלים עשרות אלפי קורות חיים, ואנו נהיה הגוף שיבצע עבורם את הסינון המתבקש. המערכת החדשה תעזור לנו למצב את שירות התעסוקה שגוף השמה הגדול במדינה של עובדים ונתחרה בגופי ההשמה הפרטיים בצורה יעילה – בעזרת ה-IT שלנו".

ורד סירב לומר באיזו מערכת התאמה הם צפויים לבחור, כיוון שהנושא טרם נסגר, אולם ציין כי "זו מערכת חכמה, שתשפר ותייעל את השירות שנספק באופן משמעותי. אנו בודקים מוצר מחו"ל, אשר פותח בארה"ב, והוא מכיל בתוכו רכיב של בינה מלאכותית כבסיס למנוע התאמה. המוצר מקבל את מסמכי קורות החיים של המועמדים, מול ההזמנות – משרות ה'דרושים' של הארגונים המחפשים עובדים. המוצר יודע לנתח את המסמכים משני ה'צדדים' ויודע לעשות השוואה ברמה גבוהה של התאמות".

לגבי המערכת הנוכחית של יבמ, אמר ורד, כי "הפלטפורמה הקיימת באה לסיומה, נגמר לנו החוזה עם יבמ. מבחינת טכנית מיצינו את ההארכות ולא יכולנו להמשיך עם פלטפורמה שפותחה בשנות ה-90'. היא אמנם שודרגה אבל היתה רחוקה מלהיות בקדמת הטכנולוגיה". הוא הוסיף, כי עד עליית המערכת החדשה לאוויר, שירות התעסוקה ימשיך לעשות שימוש במערכת הנוכחית.

ורד החל בתפקידו לפני כמה ימים, והחליף בתפקיד את יהודה סרוסי, שעבר להיות סמנכ"ל תיקשוב ו-IT בביטוח הלאומי. בתפקידו האחרון בשירות התעסוקה היה ורד מנהל פרויקטים בכיר באגף מערכות המידע. ורד עומד בראש גוף IT בשירות המונה צוות מצומצם של חמישה אנשים, כאשר שאר פעילות ה-IT בשירות התעסוקה מבוצעת במיקור-חוץ. בהתייחסו לפיתוח הצפוי שבו החלה מלם-תים, אמר ורד, כי "מדובר בפיתוח מההתחלה. בנינו את המערכת כך שהיא תהיה תפורה לפי צרכינו, תוך ראיית כל הצרכנים העתידיים – משתמשי שירות התעסוקה, ארגונים, חברות השמה ומחפשי עבודה".

ורד ציין, כי לצד מערכת ההשמה, שמהווה את ליבת העיסוק של שירות התעסוקה, ייבנו גם מערכות IT נוספות, מערכות לווין פנים-ארגוניות, הכוללות מערכת דיווח נוכחות, ומערכת ניהול יעדים, אשר תשמשנה את עובדי שירות התעסוקה. בנוסף, כדי ליצור קשר עם האזרחים, יהיו למערכת פנים לכיוון האזרחים, דרך האינטרנט, ציין, "וכך יתאפשר לכלל האזרחים במדינה לקבל מידע על זירת התעסוקה".

לדבריו, "המערכת נבנית בסביבה פתוחה, היא צפויה לדבר עם מערכות נוספות, ותהיה בארכיטקטורה של התממשקות עם הרבה מאד גורמים: משרדי ממשלה, גופים ציבוריים כגון המוסד לביטוח לאומי, חברות השמה, חברות וארגונים המעסיקים עובדים – והאזרחים. כך תיווצר מעין 'קהילה' לתחום התעסוקה".

ורד ציין, כי בשירות התעסוקה אין מערכת ERP, אולם מערכת הליבה המפותחת תיבנה כך שתוכל להתממשק לכל מערכת שתיושם, אם תיושם, בעתיד. "פרויקט הענק הזה יספק לשירות התעסוקה ולמנהליו ניהול מושכל של הארגון", סיכם ורד, "הוא ימצב את שירות התעסוקה בחזית הטכנולוגיה, יספק שירותים טובים יותר לאזרחי המדינה ולארגונים המעסיקים במשק, וייתן תחרות לחברות ההשמה הפרטיות"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים