נתונים: כך התוכנית המשפטית משפיעה לרעה על הסטארט-אפים

רוב מוחץ של מנהלי הסטארט-אפים והמשקיעים מדווחים על השפעה לרעה של התוכנית של הענף, ומאמינים שהפסקת החקיקה או חקיקה בהסכמה תציל את המצב

מצב אומת הסטארט-אפ - על הרצפה.

נתונים שפורסמו היום (א') מראים עד כמה התוכנית המשפטית של הממשלה משפיעה לרעה על הסטארט-אפים – מה שמשפיע לרעה על הכלכלה והחברה בישראל. על פי סקר של סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNPI), יותר משני שלישים (68%) מהסטארט-אפים הישראליים כבר נקטו בצעדים אופרטיביים בעקבות השפעת התוכנית המשפטית, בהם הוצאת החברה מישראל, הוצאת יתרות מזומנים, ביצוע רילוקיישנים ופיטורי עובדים. בנוסף, המשקיעים מעידים על כך שהמשך החקיקה המשפטית יוצרת חוסר ודאות קיצוני.

שאלון הסקר נשלח ליותר מ-7,600 מנכ"לים ומייסדים של חברות טכנולוגיה, ומנהלי חברות השקעות – כולם בישראל. השיבו עליו 734 בכירים, המייצגים 521 חברות, לפי הפירוט הבא: 615 משיבים מחברות סטארט-אפ והיי-טק, ו-119 משקיעים.

מהנתונים עולה כי 22% מהחברות שנכללו בסקר הוציאו יתרות מזומנים מישראל ו-37% מהמשקיעים ציינו שחברות הפורטפוליו שלהם הוציאו חלק מיתרות המזומנים לחו"ל. 8% מהחברות מדווחות שכבר החלו בשינוי מקום רישום החברה (נתון נמוך יותר ממה שנטען בעבר) ו-29% מתכוונות לעשות זאת בעתיד הקרוב. 20% מהמשקיעים ציינו שחברות בפורטפוליו שלהם החלו בשינוי מקום רישום החברה ו-69% – שחברות בפורטפוליו שלהם מתכוונות לעשות זאת בעתיד.

עוד נמצא כי 67% מהמשקיעים כבר מעורבים בהשקעות או שוקלים להשקיע בחברות זרות, וכי השקעות מחוץ לישראל מקבלות משקל גדל והולך באסטרטגיה של משקיעים. בנוסף, 65% מהמשקיעים כבר רואים סימני התאוששות בארצות הברית או סבורים שהם יתחילו בחצי השנה הקרובה, לעומת רק 12% ביחס לישראל. עוד צוין כי קיימת "אי בהירות דרמטית", כפי שמכנים זאת עורכי הסקר, לגבי אופק ההתאוששות בישראל: 36% מהמשקיעים דיווחו שהם לא יודעים להעריך מתי תחל ההתאוששות בישראל, לעומת 6% ביחס להתאוששות בארצות הברית.

"תמונת מצב מדאיגה בדבר חוסנו של הענף"

בסטארט-אפ ניישן סנטרל מציינים כי הנתונים "ממשיכים לשקף תמונת מצב מדאיגה בדבר חוסנו של הענף". אולם, בארגון מסייגים וכותבים ש-"אף שהסקר בוחן את מצב סקטור ההיי-טק לאור הרפורמה המשפטית, יודגש כי קיים קושי בבידוד חלק מהתחושות ומהפעולות של משקיעים וחברות ההיי-טק מהמגמות הכלכליות העולמיות, במיוחד באשר לקושי הקיים בגיוס כספים ולפיטורי עובדים".

מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל, אבי חסון, אמר כי "הפעולות האקטיביות של חברות ומשקיעים להוציא את פעילותם מישראל גברו משמעותית בשלושת החודשים האחרונים. העברת חברה לחו"ל, פתיחתה מלכתחילה מחוץ לישראל ועוד הינם תהליכים שקשה יהיה להחזיר את הגלגל לאחור בהם".

לתוכנית המשפטית יש השפעה שלילית על השקעה בחברות חדשות

המשקיעים מציינים כי לתוכנית המשפטית של הממשלה יש כבר, או תהיה בעתיד, השפעה שלילית על השקעות בחברות חדשות – 72% מהם סבורים כך. כמו כן, 28% ציינו השפעה שלילית מאוד לעומת 18% בסקר הקודם.

נתונים נוספים מראים ש-19% מהחברות מדווחות שפיטרו עובדים, כאשר 28% פיטרו יותר מ-30% מעובדיהן ו-46% – בין 10% ל-30%. רבע מהמשקיעים מדווחים על כך שהיו פיטורים בחברות שבהן הם מושקעים, כאשר מתוכם 73% מעריכים את היקף הפיטורים במעל 10% ממצבת העובדים. 15% מהחברות ציינו כי הן מתכוונות לפטר עובדים ו-21% – להוציא עובדים לרילוקיישן.

אחת ההפגנות של ההיי-טקיסטים במתחם שרונה בתל אביב.

אחת ההפגנות של ההיי-טקיסטים במתחם שרונה בתל אביב. צילום: יניב הלפרין

יותר משלושה רבעים – 76% – מהחברות מתכוונות לנקוט בצעדי שינוי אקטיביים בעקבות הרפורמה; 31% מתכוונות לפעול להוצאת כספים מישראל ו-29% – לשנות את מיקום רישום החברה. 70% מחברות אלה מדווחות שכבר נקטו בצעדים אקטיביים לבחינת משמעויות משפטיות וכספיות של המהלך עם גורמי מקצוע.

רוב מוחץ: הפסקת החקיקה או חקיקה בהסכמה תשפר את מצב הענף

המשקיעים ובכירי החברות מזהים השפעה שלילית של ההתקדמות בחקיקה מתחילת השנה על חברות ההיי-טק והסטארט-אפ: 78% מבכירי חברות הסטארט-אפ ציינו שיש לתוכנית המשפטית השפעות שליליות על הפעילות שלהן, ו-84% רואים השפעה שלילית שלה על חברות הפורטפוליו שלהם. בנוסף, 80% מהמשקיעים מאמינים שהידרדרות היחסים בין ישראל לארצות הברית תשפיע שלילית על תעשיית ההיי-טק בישראל.

עוד מראים הנתונים שרוב מוחץ מבכירי חברות ההיי-טק והסטארט-אפ ומהמשקיעים מאמינים שהפסקת החקיקה או חקיקה בהסכמה רחבה נדרשות להרגעה ולשיפור מצב ההיי-טק. מקרב המשקיעים, 43% סבורים שהפסקת החקיקה היא המענה הנכון, ו-40% מאמינים שחקיקה בהסכמה רחבה – במתווה נשיא המדינה, יצחק הרצוג – תביא להרגעה ולשיפור המצב. אצל בכירי ההיי-טק וחברות הסטארט-אפ הנתונים הם 44% ו-31%, בהתאמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים