מהם האתגרים העומדים בפני הניאו-בנקים?

בפאנל "עליית הבנקים החדשים", שהתקיים במסגרת כנס Fintech Junction 2023, דנו המשתתפים באתגרים העיקריים שעמם צריכים להתמודד הניאו-בנקים, ומולם הבנקים המסורתיים

עמליה אברמוב, נשיאת תחום שירותים פיננסיים באמדוקס.

"שלושה משתנים עיקריים הובילו את עליית הבנקים החדשים, מה שאנחנו מכנים ניאו-בנקים. הראשון הוא טכנולוגיה, השני הוא רגולציה – שנפתחת ואפילו דוחפת את הגבולות העסקיים החדשים, והשלישי הוא הציפיות של הלקוחות, שרוצים לקבל גם בתחום הפיננסי את מה שהם מכירים מאתרי הסחר, והם רוצים את האתגר שהם מציעים מול הבנקים המסורתיים", כך טענה עמליה אברמוב, נשיאת תחום שירותים פיננסיים באמדוקס, שסיפרה שלחברה יש כבר יותר מ-50 לקוחות גלובליים בתחום הבנקאות המודרנית.

אברמוב דיברה בפאנל "עליית הבנקים החדשים" במסלול הייעודי לתחום, שנערך במסגרת כנס הענק השנתי Fintech Junction 2023 שהתקיים בסוף השבוע. את הפאנל הובילה שרה מילם, שותפת פיננסים גלובלית בחברת דקהרט, שביקשה לדון, בין השאר, באתגר העיקרי, ואולי הראשון, שעמו צריכים להתמודד הניאו-בנקים, ומולם הבנקים המסורתיים.

"אנחנו סומכים באופן כמעט אוטומטי על הבנק המסורתי, כך שהאתגר הראשון של הבנקים החדשים הוא: כיצד אני יוצר את האמון הזה בעצמי כדי שהלקוחות יבואו אלי? מצד שני, האתגר של הבנק המסורתי הוא מהירות התגובה. הרגולציה ישנה, הם קיימים כבר עשרות שנים והם לא מספקים בזמן את מה שהלקוחות רוצים. זו הסיבה, שהבנקים המסורתיים משקיעים כיום המון משאבים כדי להתמודד עם הניאו-בנקים. באופן כללי האתגר שלהם הוא כיצד אני אגיב במהירות מספקת כדי להפוך שוב לבחירה של הלקוחות שגם ככה הם שלי, אבל מצד שני המורשת שלי זה חיסרון. זה המשחק", היא אמרה.

אחד הקשיים שעמם צריכים להתמודד הניאו-בנקים הוא המעבר לענן. "כיצד אתה מגן על עצמך כשאתה בענן? מה הם המודלים הסיכוניים שצריך לקחת, כיצד אני מאפשר ללקוח לגשת בקלות כשבדיוק כמו שהלקוח לא יודע מי הסוכנים שלו, כך גם אתה לא מכיר את הלקוח – הרי אין יותר מפגש פיזי בין לקוחות לעובדים. איך אני יודע שהכל בטוח ואמין? האתגר האחר הוא, שקשה לי מאוד כניאו-בנק ליצור הצעה שתגרום ללקוח לנטוש את השירות שהוא מקבל כבר כיום בבנק מסורתי ולהעביר אותו אלי", סיכמה אברמוב.

מגוון מוצרים מלא

אריק צ'יקוטיי, מנהל התפעול הראשי ומנהל תקציב הפרסום של וואן זירו, הבנק הדיגיטלי הישראלי שקיבל לפני מספר שנים את הרישיון לפעול כבנק, לראשונה בישראל לאחר יותר מארבעים שנה, ציין, כי "אחד האתגרים הגדולים ביותר היה להציע מגוון מוצרים מלא. אם אתה רוצה שהלקוח שלך יסמוך עליך עם המשכורת ועם ההעברות וההפקדות שלו, אתה חייב לפתח שירות מלא כפי שהוא מצפה לקבל בבנק המסורתי, וזה אומר הרבה רגולציה, וזה אומר שזה לוקח זמן".

הוא הוסיף, כי "מה שעשינו היה ליצור פתרון שמטפל בכל ההיבטים הכספיים של הלקוח במקום אחד, תוך שימוש בבינה מלאכותית בכל ההיבטים, כדי לספק הצעה מלאה של פתרונות וגם כדי לספק ללקוח תשומת לב לכל הנושאים שלו שנמצאים בטיפול מול הבנק. זה כמו חנות שמוצעת בה כל הסחורה לכולם באמצעות טכנולוגיה, ולא רק למי שיש כסף, לא רק למי שמבין. בהתאם לכך גם הוגדרה השפה של האפליקציה והשירותים שלנו. אם נעשה את זה כמו שצריך, נזכה בלקוחות ללא ספק".

המבחן עוד נמצא בעתיד

איתן שיין מ-AWS, ציין כי הקרקע הייתה בעצם מוכנה להתפתחות של הבנקים החדשים. "הם צמחו במציאות חדשה שבה מאמצים תהליכים עסקיים חדשים, עם מודלים עסקיים שלא היו קיימים קודם. יש הרבה מאוד הזדמנויות כיום, כי השוק מאוד דינמי, אבל ניאו-בנקים צריכים להוכיח שהמודלים שלהם רווחיים ואמינים, וזה מאוד מעניין", הוא אמר.

לדעתו, המבחן עוד נמצא בעתיד, ויכול להיות שכבר בקרוב. "עדיין צריך לראות האם הלקוחות באמת יאמצו את השירותים הללו באופן מלא או רק חלק מהשירותים, ובכל מקרה, זה יצטרך להתרחש בקנה מידה גדול. הניאו-בנקים יתפתחו ויציעו יותר ויותר שירותים, עד כדי כמו הבנקים בשכבה הראשונה, זה הכיוון שאני רואה. בטווח הארוך זה מאוד ישפיע על השוק, עם הרבה שימוש בבינה מלאכותית, במיוחד עבור ייעוץ השקעות וכדומה, בדברים שיש צורך בהחלטות מהירות ואפילו מיידיות", הוסיף שיין.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יחזקאל

    האמור לעיל בטעות יסודו. לא נדון הדבר הבעייתי ביותר הישנות מקרה הבנק למסחר.בהעדר ניירת כיצד ניתן להבטיח רישום מחייב. נניח ובמקרה קריסה כיצד יאבטח בנק ישראל את הפיקדונות זו הסוגיה הקשה ביותר . כיצד ישחזר אותם ? אם יוחדר וירוס מוחק? עו"ש מסחר בני"ע זה קל הבעיה זה האמור לעיל

אירועים קרובים