"המהפכה המשפטית מעמידה בסכנה את הגיוון וההכלה בהיי-טק"

המסר הזה נישא בפי משתתפים ודוברים רבים בכנס של ארגון הלהט"בים בהיי-טק LGBTech, שהתקיים היום (ה') ● הילה גיל מנטורל אינטליג'נס קראה להיי-טק להירתם עוד יותר למאבק בתוכנית

ההפגנה נגד התוכנית המשפטית של הממשלה בנתיבי איילון, היום (ה').

האם המשך מגמת הגיוון וההכלה בהיי-טק הישראלי, ומה שכבר הושג – בסכנה בעקבות התוכנית המשפטית של הממשלה? אם תשאלו רבים ממשתתפי הכנס של ארגון LGBTech, שמקדם גיוון והכלה של להט"בים במקומות העבודה בכלל ובהיי-טק בפרט, התשובה היא כן, או לפחות יש חשש רציני שזה יקרה.

גיוון והכלה (Diversity & Inclusion) היא מילת באזזז בענף ההיי-טק ברחבי העולם כבר כמה וכמה שנים, כולל בהיי-טק הישראלי. זה התחיל מהחברות הרב לאומיות, שמיישמות את מדיניות התאגיד האמריקני בדרך כלל, ומהסטארט-אפים, ועבר גם לחברות היי-טק ישראליות ותיקות. ארגונים, במיוחד בהיי-טק, מבינים שגיוון בהון האנושי שלהם והכלה של ציבורים שונים רק ייטיבו איתם – מבחינה חברתית ויצירתית כאחד, וגם בשורה התחתונה, של הרווח וההכנסות. אלא שעכשיו, סבורים ב-LGBTech, המגמה הזאת בסכנה עקב התוכניות והמעשים של הממשלה, וההרכב שלה, שכולל גם מפלגות שמתנגדות לזכויות להט"ב.

מנכ"לית LGBTech, סיון קניאל.

מנכ"לית LGBTech, סיון קניאל. צילום: מורן בדר

"אנחנו לא יכולים להתעלם מהמצב", אמרה בכנס סיון קניאל, מנכ"לית LGBTech. "החודשיים האחרונים קשים מאוד למיעוטים. בזמנים כאלה, אנשים צריכים תחושה של קהילה. זה מה שאנחנו עושים כאן, ללהט"בים בכלל ולהיי-טקיסטים גאים בפרט, וזה חשוב בימים אלה".

הכנס נערך היום (ה') בסינמטק תל אביב, במעמד שגרירת ספרד בישראל, אנה סלומון, וסגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק הלהט"ב בעירייה, מיטל להבי. לדברי להבי, "עשינו עבודה רבה למען קהילת הלהט"ב, ועדיין יש לנו הרבה מה לעשות. כל כנס כזה מראה את הכוח של קהילת הלהט"ב ואת הרצון שלה לעבוד לעתיד טוב יותר לכולנו". היא פנתה לקהל ואמרה: "כשאתם, הלהט"בים, עומדים על הזכויות שלכם, אתם עומדים על הזכויות של כולם".

הילה גיל, מנהלת משותפת לתחום ההכנסות בנטורל אינטליג'נס, ציינה כי "אנחנו חיים באווירה מאוד מפחידה. למרות הרגישות הפוליטית, אנחנו, בנטורל אינטליג'נס, נקטנו בעמדה, משום שאנחנו מציבים את השוויון מעל כל הערכים האחרים. מימנו אוטובוסים שנתנו למפגינים את האפשרות לעלות להפגנות בירושלים. המהפכה המשפטית היא קטסטרופה במובן של זכויות אדם ואנחנו צריכים להילחם בה. כארגון עסקי, יש לנו את המשאבים והאחריות לעשות זאת. ההיי-טק צריך להשתמש בכוחו ובהשפעתו כדי להירתם עוד יותר לסוגיות כמו זו ולמאבקים כמו זה".

הצמידים שחילקו ההיי-טקיסטים בהפגנה בתל אביב היום (ה').

הצמידים שחילקו ההיי-טקיסטים בהפגנה בתל אביב היום (ה'). צילום: יניב הלפרין

יצוין כי היום הפגינו אנשי היי-טק רבים במקומות שונים בארץ – בחלקם כחלק מההפגנות הכלליות. בהפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, שבהמשך הגיעה גם לנתיבי איילון, חילקו ההיי-טקיסטים המוחים צמידים כחולים שעליהם נכתבה המילה "דמוקרטיה".

כמו כן, שניים מבכירי ההיי-טק הישראלי – חמי פרס, מייסד קרן פיטנגו, והיזם הסדרתי מייקל אייזנברג – הם בין החתומים על עצומה שפורסמה היום ושקוראת לאזרחים ולאזרחיות מכל גווני הקשת הפוליטית להגיד "כן" למתווה לפתרון המשבר שהציג אתמול נשיא המדינה, יצחק הרצוג. בין החותמים הנוספים על העצומה ניתן למצוא את השר ויו"ר הסוכנות לשעבר, נתן שרנסקי; קצינים בכירים לשעבר בצה"ל כאלוף (מיל') יעקב עמידרור, אלוף (מיל') אליעזר שקדי ותא"ל (מיל') אביגדור קהלני; השר לשעבר יאיר שמיר; ד"ר רות קבסה אברמסון; והקומיקאי נדב אבקסיס.

ד"ר ארנה ברי על גיוון ואלן טיורינג

בחזרה לכנס של LGBTech, דוברת המפתח באירוע הייתה ד"ר ארנה ברי, מהוותיקות והבכירות בהיי-טק הישראלי. ד"ר ברי היא האישה הראשונה שכיהנה כמדען הראשי של משרד התמ"ת (כיום משרד הכלכלה), ושימשה בתפקידים בכירים במגזר הפרטי, בחברות כגון EMC (ולימים Dell-EMC), קרן בירד הישראלית-אמריקנית וקרן ההון-סיכון ג'מיני. לפני כשנה וחצי ד"ר ברי הצטרפה לגוגל, והיא משמשת כחברת הנהלה וכמנהלת הטכנולוגיה במשרד ה-CTO של גוגל קלאוד.

בדבריה היא חשפה פנים בסיפור האישי-מקצועי שלה ואמרה כי "אני עומדת כאן למען עצמי, למען משפחתי ולמען חבריי. אנשים צריכים לבוא לידי ביטוי מלא בחברה – בין אם זו החברה הכללית ובין אם אלה חברות עסקיות".

ד"ר ארנה ברי.

ד"ר ארנה ברי. צילום: מרב רביץ מושל

"בסופו של דבר עשיתי את מה שרציתי, מילאתי תפקידים שרציתי בהם – בצה"ל, בממשלה ובהיי-טק ה-'אזרחי', אבל נאלצתי לעבור דרך חתחתים", ציינה. "רציתי רול מודלית בעולם הטכנולוגיה ולא הייתה לי. לכן, לקחו לי שנים רבות להבין שאני היא מי שאני, להיות גאה במי שאני ולהרחיב את ההשפעה שלי בגלל היכולות שלי (ברי התנדבה ומתנדבת בארגוני החברה האזרחית ואקדמיה שונים – י"ה). המסקנה היא שלעולם לא צריך להיכנע".

היא דיברה על היחס לדברי נשים בארגונים. "נשים נשמעות בארגונים רק אחרי שהן השיגו משהו, בעוד שגברים נשמעים א-פריורית. אנחנו צריכים להשיג מריטוקרטיה – בחינת העובד.ת על פי יכולותיו.ה בלבד. לכן, אנחנו צריכים להקשיב לנשים כמו שמקשיבים לגברים. אין הבדל. כשעובדים בצוות, אם נוקטים בגישה של הסבר והקשבה – מצליחים", אמרה.

ברי ציינה את המקרה של אלן טיורינג, שנחשב לאבי מדעי המחשב ולמי שהוביל את פיצוח קוד האניגמה של הנאצים. בזכות זאת, בעלות הברית יכולות היו להאזין לקשר של הצוללות הגרמניות במלחמת העולם השנייה, וזה קירב את ניצחונן וחסך חיים רבים של בני אדם. אלא שאחרי המלחמה, טיורינג נרדף בבריטניה השמרנית וההומופובית של אז, בשל היותו הומו. הוא נשפט על פי החוק שאסר על משכב זכר, ואולץ לבחור בין ישיבה בכלא ללקיחת טיפול הורמונלי לשינוי, כביכול, של נטייתו המינית. הוא בחר בלקיחת הטיפול, שכמובן לא צלח – והתאבד בשל כך. בעשור הקודם, המלכה אליזבת השנייה העניקה מחילה לטיורינג, אולם לא לשאר אלה שישבו בכלא עקב נטייתם המינית.

"המקרה של טיורינג, ובפרט הסיום העגום של חייו, הוא תוצאה של חברה שלא הבינה שעליה לקבל א.נשים מכל הנטיות המיניות. זאת תוצאה של חברה שלא הבינה שנישואים רבים כושלים כי לאנשים לא הייתה הנטייה המינית שהחברה ציפתה שיהיו להם, ושלא הבינה את התרומה שהיא יכולה לקבל מהם", ציינה ברי.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

    1. בכיינים

      תדפקו לקיר את הראש השמאלני הגזעני והרדוד פריווילגי שלכם. העם החליט לשים סוף להתנהלות הגזענית של השמאח הנכחד.

  1. אינפיניטי

    איזה קשקוש. הזיות וסברות כרס. הרפורמה תיטיב עם כל הישראלים שיחיו במדינה חופשית מלפיתת החנק של 15 בלתי נבחרים.

  2. הכי עקומים

    האנשים הכי עקומים שמבחינה נורמטיבית לא מסתדרים עם הטבע ומגיעים למצבי הקיצון רוצים להכתיב מה נורמאלי??????

  3. עלק גיוון והכלה..צבועים

    האנשים שרוצים רק לשמוע את הדעות של עצמם, סותמי פיות

אירועים קרובים