ההיי-טק בהפגנה נגד התוכנית המשפטית: אווירה של חירום

אם הממשלה לא תשנה כיוון ההיי-טק הישראלי ייפגע קשות, והוצאות הכספים והקיטון בהשקעות שאנחנו כבר רואים יהיו רק ההתחלה - אומרים אנשי היי-טק רבים שהשתתפו בהפגנה היום (ב') בירושלים, ומציירים תמונה קודרת

כדי להציל את אומת הסטארט-אפ צריך לא רק להפגין, אלא גם לשלב ידיים עם הממשלה.

האווירה בהפגנה נגד התוכנית המשפטית של הממשלה, שהתקיימה היום (ב') מול הכנסת, הייתה של ימי פומפיי האחרונים של הדמוקרטיה הישראלית. היה בה אמנם זיק של תקווה, ואצל אחדים יותר מזיק, אבל הרוח הכללית בקרב כ-150 אלף המפגינים הייתה שהמדינה והדמוקרטיה נשמטות לנו מתחת לרגליים.

התחושה לא הייתה שונה גם בקרב אנשי ההיי-טק שהשתתפו במחאה. יתרה מזאת, בהרבה שיחות שערכתי עם עובדים ומנהלים בענף שהגיעו לירושלים כדי להפגין עלתה אווירה של חירום. שאם לא ייעשה משהו, שאם ה-"רפורמה" של הממשלה לא תבוטל, ההיי-טק הישראלי ייפגע קשות. לדבריהם, מה שאנחנו רואים עכשיו – חברות שמתחילות להוציא את הכספים מישראל ומשקיעים שמחליטים לעצור השקעות בארץ – הוא רק התחלה. המשקיעים לא אוהבים חוסר יציבות, הם אומרים, ולזה בדיוק התוכנית של נתניהו, לוין ורוטמן מביאה.

"המהפכה המשטרית תהרוס את ההיי-טק"

תמיר פרדו, שלאחר שפרש ב-2016 מראשות המוסד הקים וניהל חברות היי-טק בעולמות הסייבר והאנרגיה, אמר כי "המהפכה המשטרית תהרוס את ההיי-טק. הדבר הראשון שמכוון ומוביל היי-טקיסטים הוא חרות המחשבה, החופש לחשוב, לצאת מהקופסה ולעשות את מה שהם רוצים. זה הדבר שמכוון להם את היצירתיות. אם המהפכה הזאת תתממש, לא נראה קצה קצהו של מה שראינו בעשורים האחרונים בהיי-טק הישראלי, עד כדי כך. זה ברור לי לחלוטין".

איך זה ישפיע על תעשיית הסייבר?
"רבים מהאנשים שנמצאים כיום בקו הראשון של היצירה בתחום הזה יפסיקו וימצאו את דרכם בענפים אחרים ובמדינות אחרות".

מפגינים היום (ב') בירושלים.

מפגינים היום (ב') בירושלים. צילום: יניב הלפרין

גם היזם הוותיק ישי גרין רואה תמונה שחורה למדי. "המצב של ההיי-טק לנוכח התוכנית המשפטית יהיה נוראי, וזה כבר מתחיל", אמר. "במידה שניכשל והחוקים יעברו, הממשלה תספח את שטחי B שבגדה המערבית, ויהיה חרם על כל תוצרת ישראלית ועל כל השקעה בישראל – והרבה מאוד אנשים ייתקעו פה. אם יקרה מה שהם רוצים שיקרה, אחרי נתניהו יבוא מישהו כמו פוטין והילדות שלי יצטרכו לברוח מפה".

"בלי חופש אין היי-טק"

אור רפפורט, מנהל תכנות, אמר כי "אני פה כי אני נאבק גם על העתיד של הדמוקרטיה וגם על העתיד של תעשיית ההיי-טק. בלי חופש אין היי-טק – הדבר הזה ברור. אנחנו נאבקים על הזכות והאפשרות שלנו להיות הקטר של המשק, לדחוף את הכלכלה הישראלית קדימה".

ניר ברק, שעובד בחברת סייבר אמריקנית, מוטרד מכך שהתוכנית המשפטית, אם היא תעבור, תגזול את החופש שההיי-טק כל כך זקוק לו. "ההיי-טק חייב חופש כדי להתקיים. אם לא יהיה פה חופש – לא יהיה פה היי-טק, כי בהעדר שוויון ובהעדר הפרדה בין הרשויות, הן אנשי ההיי-טק והן המשקיעים ירגישו כאן לא בטוחים, והענף ינבול ולא ישגשג כמו שהוא שגשג בשנים האחרונות", אמר.

שלטים בהפגנת ההיי-טק היום (ב') בירושלים.

שלטים בהפגנת ההיי-טק היום (ב') בירושלים. צילום: יניב הלפרין

ציפי עוז מקוגנייט ציינה ש-"באתי להפגין כי אני רוצה לשמור על הדמוקרטיה שלנו ועל ההיי-טק שלנו פה, בארץ. אני רוצה שהכספים יגיעו לארץ ולא יצאו ממנה, שבית המשפט יישאר עצמאי ולא תלוי. אם התוכנית של הממשלה תעבור, נצטרך לחשב מסלול מחדש".

ברק קורן, מפתח בחברת דטה ג'ם, הגיע להפגנה בירושלים כל הדרך ממושב פארן שבערבה. "אני פה כי הממשלה רוצה לפגוע בגוף היחיד שעומד ביני לבינה ושומר על החופש שלי", אמר, והתכוון לבית המשפט. לדבריו, "אף משקיע לא ישקיע במקום שבו משנים חוקים לפי כל מיני גחמות של פוליטיקאים. הרפורמה מובילה לבית משפט לא יציב, לזלזול בחוק ובזכויות אדם. במצב דברים שכזה, למה שמשקיע שרוצה לשים את הכסף שלו ל-5-10 שנים קדימה ישקיע פה בכלל?"

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זה משנה?

    חשבתי שאתם אתר מקצועי ולא אתר חדשות אופנה

אירועים קרובים