לנוכח יכולות ChatGPT – מאסק הרגיע: "בטוח שהכל יהיה בסדר"

ההתבטאות הגיעה אחרי החשיפה כי כלי ה-AI המגה מתקדם של OpenAI הצליח לעבור את אחד המבחנים הקשים ביותר בעולם - בחינת הרישוי הרפואי בארה"ב ● מאסק של 2017 חשב אחרת לגמרי, אגב, והתריע מסכנת AI עצומה לאנושות

הקים את xAI שתתחרה ב-ChatGPT. אילון מאסק.

מאז ש-ChatGPT הושק, בסך הכל לפני שלושה חודשים, הוא הפך לנושא החם שמעסיק את כולם – החל בבכירים בתעשיית הטכנולוגיה וכלה בציבור הרחב.

ChatGPT, למי שעדיין לא הבין על מה הבאזזז העצום, הוא למעשה כלי צ'אטבוט המשתמש בבינה מלאכותית כדי ליצור סיפורים, שירים, חיבורים, סלוגנים, פוסטים, לכתוב קוד ובכלל – להנפיק כל מיני קטעי כתיבה מסוגות שונות, כתגובה להוראות פשוטות בכתב ובתוך שניות בודדות. ההתלהבות מהכלי רבה, אבל במקביל הוא גם מרתיע רבים בשל הפוטנציאל שלו להיות משנה-משחק הן בתחום הלימודים והאקדמיה, הן בזירות כמו עיתונות ותקשורת, והן בכל הקשור בחיפוש אינטרנטי, עניין שגם אותו הוא יודע לבצע ובהצלחה מרובה.

הכלי המגה חדשני וחכם הזה גם סיפק באחרונה הוכחות די חותכות ליכולותיו המדהימות למדי – ChatGPT עבר מספר בחינות בולטות, כולל בחינת הרישוי לעיסוק ברפואה האמריקנית (USMLE), בחינת בית הספר לעסקים של וורטון שמהווה את המבחן הסופי של קורס ניהול התפעול של תוכנית ה-MBA (ר"ת Master of Business Administration), וארבע בחינות של בית הספר למשפטים של אוניברסיטת מינסוטה במשפט חוקתי.

ההישגים הללו מרשימים מאוד, אבל גם גורמים לרבים לחרדות ולדאגה מהעתיד לבוא. אלא שיש אדם אחד שלא מפגין לבטים בנוגע לחידוש – יזם הטק המפורסם אילון מאסק.

השבוע הגיב מאסק, הבעלים והמנכ"ל של טוויטר, לציוץ שבישר כי "ChatGPT של OpenAI עבר את בחינת הרישוי הרפואי של ארצות הברית". מאסק השיב לציוץ במילים: "אני בטוח שהכל יהיה בסדר".

מי אמר למי – ה-AI יביא למלחמת עולם שלישית?

לכאורה השלווה שבה מקבל מאסק את החידוש והימנעותו מהבעת חששות מ-ChatGPT אינן מפתיעות, שכן מדובר בחדשן המקדם כל העת מיזמים וטכנולוגיות שישבשו את הקיים.

אלא שבכל זאת יש מן ההפתעה בקבלת הפיתוח הכה שלמה וחיובית מצד מאסק, שכן לפני כחמש שנים הוא נשמע אחרת לגמרי. ב-2017 מאסק, שכבר היה אז מנכ"ל טסלה (Tesla) ו-SpaceX וחברות אחרות, צייץ בחשבון הטוויטר שלו את חששו שמרוץ החימוש בבינה מלאכותית, והחיפוש אחרי עליונות טכנולוגית בתחום, עלולים להצית בסופו של דבר את מלחמת העולם השלישית. מאסק ביטא את פחדיו אלה בתגובה לדברי ולדימיר פוטין מאותם ימים ש-"מי שיוביל בתחום הזה יהפוך לשליט העולם".

זמן לא רב קודם לכן מאסק הצהיר כי הבינה המלאכותית היא "הסכנה הגדולה ביותר לאנושות", הזהיר שהרובוטים עלולים להשתלט על חיינו וקרא לרשויות להטיל רגולציה על התחום. הוא אף חתם אז, יחד עם 116 מנהיגים טכנולוגיים נוספים, על עצומה ברוח זו שנשלחה לאו"ם.

לא מבקר עוד את הפוטנציאל הבעייתי של הכלי החדשני

אבל הבה נחזור לימינו אנו ולמאסק של התקופה הנוכחית. אחרי שנודע כי כמה מכללות בניו יורק מתכננות לאסור את השימוש ב-ChatGPT להשלמת שיעורי בית, ושכחלק מצעדים דומים, מערכות המקושרות לשרתי אוניברסיטאות לא יפתחו את אתר ChatGPT, וגם לנוכח הדיווחים שמחלקת החינוך הגבילה את הגישה ל-ChatGPT, תוך שהיא מציינת "השפעות שליליות על למידת התלמידים וחששות לגבי הבטיחות והדיוק של התוכן", מאסק אמר באחרונה כי ב"עולם החדש", אפשר לומר שלום לשיעורי הבית.

ואולם רק בדצמבר, ממש בזמן שבו העולם ערך היכרות והתאהב בפיצ'ר המהפכני, מאסק עוד התייחס לצ'אטבוט החדש שפותח ב-OpenAI, כאל "טוב באופן מפחיד". בנוסף הוא הצהיר אז, "אנחנו לא רחוקים מ-AI חזק בצורה מסוכנת". אך מאז, כשהעיסוק והרעש התקשורתי סביב תוכנית הבינה המלאכותית הלכו וגדלו והתעצמו מאוד מאוד – מסתמן כי מאסק חדל, לכאורה, לבקר את הפוטנציאל הבעייתי הגלום בחידוש.

מאסק, יש לציין, הוא משקיע מוקדם ב-OpenAI, שיצרה את ChatGPT. הוא היה בין קבוצת משקיעים ששמה מיליארד דולר על הפרויקט לפני מספר שנים. בנוסף למאסק גם מיקרוסופט הייתה אחת המשקיעות המוקדמות בחברה. מיקרוסופט, כידוע, הפכה למשקיעה מאסיבית בחברת הבינה המלאכותית כיום.

מיקרוסופט בישרה בשבוע שעבר בפוסט שעלה בבלוג שלה, על השקעת ענק ב-OpenAI. הסכום המדויק שענקית התוכנה השקיעה לא פורסם, אך מוערך בכ-10 מיליארד דולר. השותפות ההדוקה הזו, כך לפי אנליסטים, עשויה לספק למיקרוסופט יתרון עצום על פני גוגל בתחום החיפוש, שכן ChatGPT ישולב לתוך מנוע החיפוש שלה בינג (Bing). כמו כן החידושים איפשרו כבר לענקית מרדמונד להציע ללקוחותיה את שירות Azure OpenAI של מיקרוסופט, שהושק ב-17 בינואר הנוכחי. שירות חדשני זה עתיד לאפשר למפתחים לבנות יישומי AI מתקדמים, באמצעות גישה ישירה למודלים של OpenAI, המגובים ביכולות Azure ברמה ארגונית ובתשתית וכלים מותאמים לבינה מלאכותית.

אז האם מאסק פשוט התקדם והפנים את הכיוון אליו נושבת הרוח, בנוסח 'אם לא תצליח להילחם בו – חבור אליו'? האם התרעותיו בעבר היו סתמיות? האם הוא מושקע איכשהו מעבר לידוע ב-OpenAI ובבינה המלאכותית שהיא מציעה לעולם? ואולי מאסק סתם אהוב ללכת נגד הלך הרוח הכללי? ימים יגידו, כנראה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים