יום הזיכרון הבינלאומי לשואה

הבינה המלאכותית שמסייעת להנציח את זיכרונות ניצולי השואה

עמותת חסדי נעמי השיקה את תערוכת הזיכרונות של ניצולי השואה הראשונה בעולם, שצוירה על ידי בינה מלאכותית והתבססה על סיפורים של ניצולים ● לקראת יום השואה הבינלאומי, שיחול מחר (ו')

משפחה בורחת מהמלחמה בשלג

לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה השיקה עמותת חסדי נעמי את תערוכת הזיכרונות של ניצולי השואה הראשונה בעולם, שצוירה על ידי בינה מלאכותית. במסגרת הפעילות "סיפרו" ניצולי שואה לבינה המלאכותית midjourney את זיכרונותיהם מהשואה, שהפכו לתערוכה מרגשת.

בחסדי נעמי מספרים, שהתהליך עצמו היה מרתק. אחד אחד הגיעו הניצולים ושיתפו בזיכרונותיהם, וצפו בזמן אמת בתמונות שציירה הבינה המלאכותית. הניצולים שאלו על התהליך והטכנולוגי  ולמעשה נוצר שיח מרתק עוד יותר כשלתהליך התווספו בני נוער שמתנדבים למען ניצולי שואה באשקלון במסגרת הפרויקט "בני נוער למען החברה", שנתמך על ידי העירייה ונוסד על ידי יעקב יאשה פיזנברג.

במפגש נרשמו רגעים מרגשים ביותר כשהניצולים ראו את התמונות שיצרה תוכנת הבינה המלאכותית. למשל, כאשר אלה, ניצולת שואה מאשקלון ראתה את התמונה של אימה שצוירה על ידי התוכנה, או ניצולת שואה שחייה ניצלו כי עצרה לחפש את הסנדל שלה, ועוד ניצולי שואה רבים שהתיישבו מול הבינה המלאכותית וסיפאו על זיכרונות על בני משפחה שקפאו למוות ועל תחושת רעב – שהפכו לתערוכה פורצת הדרך שיזמה העמותה יחד עם הניצולים שבהם היא תומכת. ראיסה גורביץ', ניצולת שואה מבית שמש,  סיפרה על הזיכרון על אחותה הקטנה שנרצחה. ראיסה הצליחה להציל את המעיל המוכתם בדם של אחותה, שאותו הציגה במהלך הפעילות ואף עין לא נותרה יבשה ברגע העוצמתי הזה

"השימוש בטכנולוגיה מסייע להנגיש את ההיסטוריה בצורה שרלוונטית יותר לדור  שלנו, אמר לירון מורדוב, שהיה חלק מבני הנוער שהשתתפו במפגש. "אני חושב שחשוב לשלב את הטכנולוגיה בשימור ההיסטוריה, כי העידן הטכנולוגי הוא מקור התוכן המרכזי שלנו".

"טכנולוגיה היא הדרך לייצר חיבור בין-דורי, ועצם העובדה שקיומם של פרויקטים טכנולוגיים מביא למעגלי שיח ביו ניצולי שואה ונוער, רק ממחיש את הצורך בפרויקטים מאין אלו. פה כבר נרשם ניצחון, שכן המסר עובר לא רק באמצעות התערוכה, אלא במסגרת ההכנות לתערוכה",  אמר תמיר האס , דובר חסדי נעמי. "החשש מכך שזיכרון השואה ייעלם אינו מדומיין" הוסיף. "כך, למשל בשנה שעברה נערך במכון המחקר הבינלאומי IPSOS סקר עבור חסדי נעמי בקרב מדגם  מייצג של 311 בני נוער בפולין בגילאי 16-18 שהציג נתונים מדאיגים: 7% אחוזים מבני הנוער הפולנים ציינו, שלדעתם השואה לא קרתה, ו-11% לא שמעו על יום השואה הבינאומי", אמר האס. "כשאנחנו מחלקים חבילות מזון לניצולי שואה שחיים מתחת לקו העוני הם מספרים לנו שחוץ מהפחד מרעב והקור הם חרדים שזיכרון השואה ייעלם".

יצוין, כי העמותה מוכרת את הציורים שנוצרו, ובכך מסייעת להפצת הזיכרונות, ובמקביל מסייעת לניצולים נזקקים.

ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, ציין, כי "בימים שבהם אנחנו נאלצים להדוף הכחשות שואה, להתמודד עם קריאות שנאה נגד יהודים ולצערי אפילו תקריות אנטישמיות אלימות, פרויקטים כאלו, שנעשים בשילוב טכנולוגיה חדישה, עוזרים להגביר את האור על החושך. מצד אחד הבינה המלאכותית מעניקה זווית חדשה ונוספת לסיפורים הטרגיים והקשים ביותר, ומצד שני, הטמעת הסיפורים בזיכרון הבינה המלאכותית תורמת לשימור הזיכרון והנחלתו לדורות הבאים. נמשיך לפעול כדי להנציח, לתעד ולשמר את סיפורי הגבורה של השורדות והשורדים למען דור העתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים