מאסק שוב הסתבך: הפעם בגלל ציוץ על הנהיגה האוטונומית ב-טסלה

הציוץ המסוים של מנכ"ל ענקית הרכבים החשמליים, יזם הטק חסר המנוח מאסק, לא נראה לרשויות, והמינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב הודיע כי יחקור את מה שנכתב אודות יכולות ה-FSD של טסלה ● במה בדיוק מדובר?

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה.

אילון מאסק, הכוח המניע מאחורי כמה וכמה חברות טכנולוגיה מובילות והמנכ"ל של החברות טסלה, נוירלינק, SpaceX וטוויטר בין השאר, שוב מסתבך בגלל ציוץ "תמים".

מאסק, בין שאר ההתנהגויות הלא ממש מובנות שלו, נוטה להגיב לעוקביו ברשת החברתית המצייצת שבבעלותו, ולפעמים הוא נסחף ומפזר במקרים הללו הכרזות גרנדיוזיות שלא תמיד יש לו יכולת לממש ושלעיתים מסתתרים מאחוריהם רובדים רבים ומורכבים במיוחד.

באחרונה זה מה שקרה כשיזם הטק השיב לפוסט מחשבון המכונה Whole Mars Catalog, אחד המעריצים המסורים ביותר שלו בטוויטר. החשבון המדובר, שמאסק כבר הגיב על פוסטים מטעמו לא פעם, צייץ ממש לקראת סוף 2022 כי טסלה צריכה לאפשר למשתמשים הנכללים בפיילוט מערכת הנהיגה האוטונומית FSD (ר"ת Full Self Driving), שכבר גמאו מרחק של 10,000 מייל (כמעט 17,000 ק"מ) עד כה, לבטל את האות המבקש מהנוהגים במכונית לאחוז בידיהם את ההגה גם כשהרכב מסיע למעשה את עצמו באופן עצמאי. מאסק נענה כעבור שעות ספורות לציוץ בטוויטר וכתב בתגובה: "אני מסכים, העדכון יגיע בינואר".

מכונית טסלה הנמצאת בפיילוט לנהיגה אוטונומית, FSD.

מכונית טסלה הנמצאת בפיילוט לנהיגה אוטונומית, FSD. צילום: פליקר

שימוש במכוניות אוטונומיות על-מלא אסור בחוק בינתיים

אבל התגובה המסוימת הזו שלו לא ממש מצאה חן בעיניי המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב, ה-NHTSA (ר"ת The National Highway Traffic Safety Administration).

רשות התחבורה האמריקנית הודיעה כי מה שמתכננים מאסק וטסלה אינו מאושר מבחינתה, והזכירה לכולם ששימוש במכוניות אוטונומיות על-מלא אסור בחוק בינתיים, לפחות בחלק ממדינות ארה"ב, וכן, שביטול החובה של הנהגים להיות עם ידיהם על ההגה היא בניגוד לחוק, מכיוון שהמערכת במצבה הנוכחי מחייבת את הנהג לגעת בהגה באופן קבוע, כדי להוכיח שהוא פעיל ומוכן להשתלט על הרכב במקרי חירום.

חשוב לציין כי מדובר לא רק בתכונת בטיחות משמעותית, אלא גם באחת הסיבות לכך שתכונות הטייס האוטומטי, שכבר פעילה במכוניות, וה-FSD בגרסת הבטא שלה לא מסווגת כרמה 5 אוטונומית (או בסיווג שקרוב לכך אפילו) לפי תקן SAE הנוכחי.

ה-NHTSA ביקשה הבהרות מטסלה לגבי מה שכתב מאסק, ומסרה כי הנושא כולו בחקירה מטעמה כעת.

העניין מקבל כובד משקל גבוה יותר בעיתוי המסוים, משום שה-NHTSA חוקרת כיום מספר תאונות המיוחסות למערכת האוטונומית של טסלה.

בהצהרה מטעמה מסרה רשות התחבורה כי היא "בקשר עם טסלה כדי לאסוף מידע נוסף". כמו כן היא אישרה ל-רויטרס שהקשר שלה עם מאסק בעניין הציוץ שלו קשור לחקירתה המתמשכת את כלל 830,000 רכבי טסלה שכבר פעילים עם מנגנון טייס אוטומטי, ואת התקריות והתאונות שגם הללו וגם נהגי הטסלות שמתנסים כיום במצבי נהיגה אוטונומיים ביצעו עד כה.

בהתחשב בכל זה נראה שהפעם מאסק סיבך את טסלה שוב, ובגדול.

מסתבך והולך ומסתבך והולך ומסתבך

נזכיר כי ההסתבכות הגדולה של מאסק בהקשר לטסלה (היו גם אחרות כמובן) חלה באוגוסט 2018, אז הפחיד המנכ"ל את המשקיעים ותפס את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין כשהודיע לעולם דרך טוויטר שבכוונתו להפוך את חברת המכוניות החשמליות לפרטית, ואז הפך את הבשורה הזאת במהירות, בתוך כשבועיים, כשעדכן שהחברה נותרת ציבורית.

המהלך הזה של מאסק עורר עליו זעם וטענות על כך שעשה שימוש מכוון בקהל עוקביו כדי להשפיע על ערך מניות החברה. בעיקר הצביעו המבקרים על כך שמאסק כתב בציוציו כי "המימון (למחיקת טסלה מהבורסה – ג"פ) מובטח" – דבר שלא היה מגובה בעובדות.

לפי החשדות, מאסק הצהיר שביכולתו לבצע את המהלך – דבר שהביא מיד לכך שמחיר המניה זינק, אבל עשה זאת כשלא היו בידיו בכלל הביטחונות הנדרשים. הפרשייה נמצאה בחקירה מטעם ה-SEC, הוועדה האמריקנית לניירות ערך ולבורסות, ותוצאות החקירה שלה הגיעו כעבור זמן מה בדמות הסכם בין כל הנוגעים בדבר על כך שמאסק, אחרי 14 שנות כהונה, חייב לפרוש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בטסלה. בנוסף להסכם על הרחקתו של מאסק מתפקיד היו"ר, לתקופה של לפחות שלוש שנים, הסכימה החברה למנויים של שני דירקטורים עצמאיים נוספים שהצטרפו לחבר המנהלים. אבל כמובן שכל זה לא מספיק בלי ענישה כספית. הציוץ הוותיק על הפרטת טסלה עלה למאסק ולחברה ביוקר – מאסק נאלץ לשלם לרשות קנס של 20 מיליון דולר מההון העצמי שלו, וגם טסלה נקנסה באותו סכום, בנפרד.


כדאי להבהיר כי מאסק מבטיח לרוכשי טסלה כבר מזה שנים שבקרוב הם יוכלו להשתמש במכוניותיהם באופן אוטונומי מלא, וכלי הרכב פשוט יסיעו אותם ממקום למקום באופן עצמאי, בקלות ובלי סכנה. ואמנם, ניתן כבר מזה חודשים רבים לצפות בהזרמות, למשל ביוטיוב כמו בסרטון המצורף, של נהגים בתוכנית הפיילוט המתעדים כיצד מכונית הטסלה שלהם פועלת באופן אוטונומי מרשים למדי.

אלא שבפועל מנגנוני הרגולציה עדיין לא ממש יודעים איך להתמודד עם יכולות הבינה המלאכותית במכוניות, ועם העובדה שאלו עתידות להחליט בעצמן בעצם על כל מהלך ותזוזה של הרכב. כמו כן כפי שצוין כבר, אין עדיין תקנים שיאפשרו בכלל נסיעה בכלי רכב כזה, בלי שהנהג יושב מאחורי ההגה, אוחז בו ונמצא בהיכון לכל מקרה שלא יהיה. לפיכך, מאסק משדר, לכאורה, למשתמשים ולבעלי המניות בטסלה שדרים לא ממש מדויקים, מסיבותיו שלו, ונראה שגם עקב המקרה האחרון הוא יסתבך ואולי שוב ישלם מחיר כבד על התנהלותו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים