סימני המשבר: ירידה חדה במספר ובסכומי האקזיטים

מספר האקזיטים ירד ב-58% והסכום הכולל שלהם צנח ב-80% - כך לפי הדו"ח השנתי של PwC ● בחברה מצביעים על כך כי מדובר בחזרה לנתונים של טרום מגפת הקורונה

ב-2022 היו הרבה פחות אקזיטים מאשר ב-2021.

המספר והסכום הכולל של האקזיטים של חברות היי-טק וסטארט-אפ ישראליות שבוצעו השנה רשמו ירידות דרסטיות. על פי הדו"ח השנתי של פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC ישראל, מספר האקזיטים ירד בשנה החולפת ב-58% בהשוואה ל-2021 ועמד על 72 לעומת 171, והסכום הכולל שלהם רשם צניחה של 80% ל-16.9 מיליארד דולר. כלומר: הסכום הכולל של האקזיטים ב-2022 היה חמישית בלבד מהסכום ב-2021, שעמד על 82.5 מיליארד דולר.

נקודת אור מסוימת נמצאת בכך שהנתונים עדיין גבוהים מאלה של 2020, ו-ודאי של 2019. כך, מספר העסקאות ב-2020 עמד על 60 וההיקף הכספי שלהן על 15.4 מיליארד דולר, וב-2019 נרשמו 80 עסקאות בהיקף כולל של 9.9 מיליארד דולר.

אם לוקחים בחשבון עסקאות המשך, סך כל האקזיטים (הנפקות, מיזוגים ורכישות) הסתכם ב-2022 ב-47 מיליארד דולר לעומת 99.2 מיליארד בשנה שלפניה. בשנה החולפת בוצעו 15 עסקאות המשך בשווי כולל של 30 מיליארד דולר בהשוואה לארבע עסקאות בשווי של 18 מיליארד ב-2021. בולטת במיוחד הנפקתה של מובילאיי בנאסד"ק בשווי של כ-16.7 מיליארד דולר.

ממצאים בולטים נוספים

השנה חלה ירידה של 51% בשווי הממוצע לעסקה, וזה עמד על 235 מיליון דולר. כמו כן, ב-2022 היו 23 עסקאות שבהן גם הרוכשת וגם הנרכשת היו חברות ישראליות, והן מהוות כ-32% ממספר העסקאות הכולל. המדינה שממנה הגיעו השנה הכי הרבה רוכשות של חברות ישראליות הייתה ארצות הברית, ובפער גדול. נתון נוסף מראה כי בשנה החולפת, רק שתי חברות היי-טק ישראליות נמכרו ביותר ממיליארד דולר – פגאיה ו-Alpha Tau. מדובר בירידה דרסטית מ-21 עסקאות בשנה שעברה. מספר העסקאות בשווי של מעל חצי מיליארד דולר עמד השנה על שש, לעומת 28 ב-2021. גם השווי הכולל שלהן צנח – מכ-70 מיליארד דולר לכ-12 מיליארד.

יצוין כי גם שוק ההנפקות עבר צינון משמעותי, עם 13 הנפקות בסך כולל של כ-10.7 מיליארד דולר, בהשוואה ל-71 מיליארד אשתקד. הגודל הממוצע של ההנפקות ירד גם הוא – מ-985 מיליון דולר ל-822 מיליון. שמונה מההנפקות שבוצעו ב-2022 היו בבורסה בארצות הברית וחמש – בבורסה בתל אביב. ההנפקה הגדולה ביותר הייתה זו של פגאיה, בשווי של כ-8.5 מיליארד דולר.

68% מהרכישות היו של חברות שמוכרות פתרונות מחשוב ותוכנה לארגונים. עם זאת, הסכום הכולל שלהן – 11.5 מיליארד דולר – מצביע על ירידה ניכרת בהשוואה ל-2021, שבה עמד הסכום על 40.6 מיליארד. העסקאות הבולטות ביותר השנה היו הרכישות של גרנולייט וסימפליפיי.

מגמה מעניינת שעליה עומדים ב-PwC היא ירידה משמעותית בסך הכולל של העסקאות במגזר האינטרנט: 12 בלבד לעומת 35 ב-2021, עם סכום כולל של 1.3 מיליארד דולר בהשוואה ל-28.8 מיליארד.

"לא מדובר בחורבן"

ירון ויצנבליט, שותף וראש אשכול ההיי-טק ב-PwC ישראל, אמר כי "לאחר תקופה ארוכה של טיפוס מתמיד בהובלתו של שוק ההיי-טק המקומי ושלל עסקאות לצד שווים גואים, אופיינה השנה האחרונה בהאטה משמעותית, שלא פסחה גם על שוק הטכנולוגיה הישראלי. הצצה אל תוך התפתחות העסקאות על פני הרבעונים של 2022 מספקת נדבך נוסף למגמה שאפיינה את שוק העסקאות ועתידה לאפיין אותו, בסבירות גבוהה, בזמן הקרוב: בעוד שברבעון הראשון עמד מספר העסקאות על 33, ברבעון השני הוא נחתך בחצי ל-17 – נתון שנשמר ברבעון השלישי, ואילו ברבעון האחרון של השנה הוא עמד על חמש עסקאות בלבד. אינפלציה, אי ודאות גוברת וריבית נוסקת הזכירו לכולנו מושגים שכבר נדמה שנשכחו, והותירו את המשקיעים והמוכרים כאחד על הגדר".

"השווקים, כרגיל, מיהרו להגיב, תוך שהם חובטים בעוצמה בחברות הטכנולוגיה, מזכירים כי הדרך כלפי מטה מהירה לפחות כמו זו מעלה. בעולם שבו הכסף המזומן מעצים בכל יום את משקלו הסגולי, התמריץ לביצוע עסקה פחת באופן ניכר", אמר ויצנבליט. "השווקים עברו למצב המתנה, אך במציאות כלכלית, כמו תמיד, מגיע רגע ההתפכחות. לאחר שנים של כמעט אופוריה, הגיעה שעתם של מושגי היסוד וביטויים דוגמת רווחיות, הידוק תקציבי ותזרים חיובי. בעבר, שוק ההיי-טק הישראלי הגיב והתאים עצמו לתמורות ואתגרים. גם אם לא מיד, ההתאמות תתבצענה גם במשבר הנוכחי, בין אם בשווים ובין אם בהתנהלות, והמוכרים והקונים יסתגלו למצב החדש".

בצד החיובי, ויצנבליט הצביע על האחוז הניכר של העסקאות הכל ישראליות ועל כך שגם בשנת המשבר היו כמה וכמה עסקאות בשוויים גבוהים. "אך המגמה המסקרנת ביותר היא שב-2022 התרחשו לא פחות מ-15 עסקאות המשך, בשווי כולל של כ-30 מיליארד דולר – המספר הגבוה ביותר ב-10 השנים האחרונות", אמר. כדוגמאות לעסקאות המשך בולטות במיוחד הוא נתן את המיזוג של איירון סורס ליוניטי תמורת 4.4 מיליארד דולר, את רכישתה של טאואר על ידי אינטל, בעסקה בשווי של 5.8 מיליארד, ואת חזרתה של מובילאיי לוול-סטריט. "אירועים אלה, שכללו, בין היתר, עסקאות שמשכו לא פעם את תשומת הלב העולמית, הן עדות לעוצמתה ובגרותה של התעשיה המקומית", אמר.

לסיכום הוא ציין כי "חשוב לזכור שבסופו של יום, אין מדובר בחורבן, ובפרופורציות המתאימות השנה החולפת החזירה אותנו לעולם המושגים שהיה קיים בתקופה שקדמה למגפת הקורונה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אינה לך ביבי

    בקרוב ייעלם כל ההייטק הישראלי ויעבור לאירופה ....לישראל הגזענית לא מגיע הייטק

  2. הפנכס האדום

    בקרוב יעלמו כל העשירים מדי כל המרוויחים הגדולים בהייטק שחושבים שהם מפרנסים את המדינה

אירועים קרובים