האם "הסופה הדיגיטלית" תסייע למאבק בהטרדות המיניות בשב"ס?

בשנים האחרונות עובר שירות בתי הסוהר התפתחות טכנולוגית, עם הקמת מחלקת סייבר, מערכות חדשות ושלל פרויקטים ● האם זה יסייע לטפל באחת הסוגיות הבוערות בשב"ס - ההטרדות והתקיפות המיניות?

נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי.

שירות בתי הסוהר נמצא בימים אלה בעין הסערה, בשבוע שבו מפורסם דו"ח מבקר המדינה, שלפיו אחת מכל ארבע נשים שמשרתות בשירות או במשטרה הוטרדה או הותקפה מינית. במקביל, הארגון עובר בימים אלה את מה שנציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי, מכנה "סופה טכנולוגית", עם שורה של פרויקטים, שחלקם החלו בשנים האחרונות והאחרים יחלו בשנה הבאה. נשאלת השאלה: האם הטכנולוגיה תסייע לשירות במאבק בתופעה המכוערת? זה יכול להיעשות, למשל, באמצעות אפליקציה שבה ניתן לדווח על הטרדות מיניות – ב-"אזרחות" כבר יש כמה כאלה.

"אין ספק שיש להילחם בהטרדות ובתקיפות המיניות, כפי שבאו לידי ביטוי בדו"ח המבקר, והטכנולוגיה יכולה לסייע בכך", אמרה הנציבה. "אנחנו כבר עושים את זה: ראשית, פתחנו קו סיוע, בשיתוף המרכז לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שאליו סוהרת, חיילת או שאינה, שמרגישה מוטרדת יכולה לפנות. שנית, ענף מדעי ההתנהגות אצלנו מוכוון לבחון את הנושא הזה אצלנו בכל פרק זמן קצר, כולל באמצעים טכנולוגיים כמו אפליקציות, ולדווח על תמונת המצב הארגונית".

עובדה אחרת שעלתה בדו"ח המבקר היא שסוהרים ובעיקר סוהרות שהשתחררו משירות בבתי הסוהר קיבלו פניות מטרידות בערבית ברשתות החברתיות. לדברי רב גונדר פרי, "מדובר ב-16 פניות, והכוונו בהן את המשרתים.ות לשעבר לעשות אחת או יותר משלוש פעולות: לסגור את החשבון ולפתוח אחר, לחסום את מי שפנה או להגיש תלונה". בנוסף, היא ציינה ש-"בקורס הדרכת סוהרי וסוהרות חובה, הם מקבלים הדרכה איך לנהוג כשפונים אליהם אסירים ביטחוניים ופליליים ברשתות החברתיות". פרי הבטיחה לדון בממצאי דו"ח מבקר המדינה גם בהקשר זה ולהסיק מסקנות.

נציבת שירות בתי הסוהר אמרה את הדברים בשיחה שקיימה היום (ד') עם עיתונאים, בתום האקתון שהשירות ערך למציאת פתרונות טכנולוגיים ואחרים לאתגרים שעומדים בפניו. הנושאים העיקריים שעלו במסגרת השיח היו התנאים של האסירים הביטחוניים, הזליגה של פעילות ארגוני הפשיעה לתוך בתי הכלא, משבר כוח האדם שהשירות נמצא בו – וההטרדות והתקיפות המיניות.

רב גונדר פרי ציינה שהשירות ערוך למלא את המדיניות שיתוו הממשלה החדשה והשר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לרבות אם יוחלט על החמרת תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים. "נאמר את עמדתנו, אבל בסופו של דבר, הדרג המדיני הוא זה שמחליט", אמרה.

טרנספורמציה דיגיטלית? סופה דיגיטלית!

בהאקתון שהתקיים היום השתתפו סוהרים וסוהרות, חיילי.ות חובה ושוטרים.ות, שהתחלקו ל-20 קבוצות שהתבקשו למצוא פתרונות לאתגרים שונים שהארגון ניצב בפניהם. בין הזוכים בהאקתון היו מענה טכנולוגי לסוהרים שיוצאים לאשפוזים בבתי חולים של אסירים ונתקלים בקשיים לוגיסטיים, פתרון להגמשת הקריטריונים להעסקת סוהרים שאינם חיילי חובה בפעילות אבטחה, ואחד שעוסק בהקצאת מקומות לחיילי חובה בקורסים מקצועיים.

ההאקתון הוא חלק מאותה "סופה דיגיטלית" שלדברי הנציבה השירות עובר בשנים האחרונות. במסגרת זו, מתקיימים בו 80 פרויקטים טכנולוגיים, בהובלת אגף הטכנולוגיות של השירות, שבראשו עומד יקי זנו. כך, פירטה רב גונדר פרי, "חלק מבתי הסוהר עוברים מהפכה טכנולוגית, הופכים לבתי סוהר חכמים עם מערכות מתקדמות. זה משנה את פני שירות בתי הסוהר מקצה לקצה".

אחד מאותם בתי סוהר חכמים הוא כלא גלבוע, שעלה לכותרות הן בהקשר של ההטרדות והתקיפות המיניות שסוהרות חוו בו, והן של בריחת האסירים הביטחוניים משם. באחרונה הוטמעו בכלא זה מערכת שליטה אחודה, מערכות שמאפשרות ניטור רב ממדי של הקרקע ומתחת לה, ומערכת הגנה אווירית. ככלל, אמרה הנציבה, "הטיפול באיום התת קרקעי, שנחשפו אליו עם הגילוי של מנהרות החמאס והחיזבאללה על ידי צה"ל, מגיע גם לשירות בתי הסוהר, וכבר נמצא בתהליך יישום בכמה בתי כלא".

"צריך להודות על האמת: עד הזמן האחרון, השב"ס השקיע מעט מאוד בטכנולוגיה. אנחנו חיים בעידן שבו יש לטכנולוגיה יש תפקיד מרכזי והגענו למסקנה שלא ניתן שארגון ביטחוני כמו השב"ס יישאר כמו שהיה", אמרה. לדברי פרי, אם המצב היה ממשיך, היו עלולות להיות לכך השלכות הרסניות: "חוות השרתים שהייתה לנו אז העמידה את הארגון בסיכון של רציפות תפקודית ומערכות המידע לא התאימו לצרכיו. בנוסף, עד לפני כמה שנים ניהלו בשב"ס יומנים בנייר, הספירות בוצעו ידנית והטיפול בבקשות האסירים נוהל באופן ידני. היה לנו מערך שלא מתאים למאה ה-21. לא עוד".

"כך", אמרה, "רפורמת קברניט יצאה לדרך והיא מושתתת על טכנולוגיה. היא משנה את עבודת הסוהר באופן דרמטי, ומביאה ליעילות והתייעלות. כעת הסוהרים מנהלים יומנים דיגיטליים והתיקים במשרדי הרישום של בתי הכלא מנוהלים אף הם באופן דיגיטלי. ספירת האסירים נעשית בצורה ממוחשבת, באמצעות טאבלטים, ומפקדי המשמרת משתמשים במערכת טכנולוגית אחודה, שמחליפה 31 מערכות שהם היו צריכים 'לרוץ' ביניהם עד שהיא נכנסה".

כמו כן, ציינה רב גונדר פרי, "יש פלטפורמה למנהלי אגפים ושירותי טלה רפואה לאסירים, שהביאו לירידה דרמטית בכמות האסירים שבעבר היו יוצאים לקופות חולים או בתי חולים לבדיקות. כעת הם עושים אותן אונליין".

"2023 צריכה להיות שנת ההטמעה"

"השינוי הטכנולוגי בשירות בתי הסוהר כבר כאן, ואנחנו מקבלים פניות מארגונים שונים על מנת לראות איך אנחנו עושים את זה. ברבעונים הראשון והשני של 2023 נגזור את הסרטים למערכות חדשות, שעדיין לא גזרנו את הסרט לחנוכה שלהן", אמרה פרי. לדבריה, "2023 צריכה להיות שנת ההטמעה של הפרויקטים שיצאו לדרך, והמפקדים של בתי הכלא הם שצריכים להוביל אותה. ההשקעה בהטמעה ובלמידה היא המעבר מארגון לא מתקדם למתקדם דיגיטלית".

פרי התייחסה גם לאיומי הסייבר על השירות – בפרט מארגוני הטרור, שיש להם אינטרס לחדור למידע שיש במערכות של בתי הכלא הביטחוניים. "במסגרת הרה ארגון הטכנולוגי עשינו אבחון צרכים טכנולוגיים של השירות, והבנו שאחד הדברים שצריך לחזק הוא את נושא הסייבר והעמידה של הארגון אל מול איומים. הקמנו מחלקת סייבר, במקום רק ענף, והרחבנו אותה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מערך הסייבר ויתר גורמי הביטחון, גייסנו טאלנטים בתחום הסייבר ואנחנו זוכים להערכה רבה", אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים