האם קל לפרוץ בסייבר לרכבת הקלה?
תחקיר שפורסם בוואלה מצא שנתונים שנשמרו בחברה סינית שאחראית לבניית הקו הירוק של הרכבת הקלה דלפו והגיעו להארים פרו-פלסטינים ● מומחים ואנשי מערך הסייבר מנסים להרגיע
נתונים שנשמרו בחברת הקבלנות הסינית שאחראית לבניית הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב הגיעו לידי האקרים פרו-פלסטינים ומוצעים למכירה – כך לפי תחקיר שפרסם אתר וואלה.
על פי התחקיר, מידע דלף מתאגיד הנדסת הבניין הממשלתי של סין, China State Construction Engineering Corporation (ובקיצור CSCEC), שהוא קבלן משנה של נת"ע בפרויקט הרכבת הקלה. מקור דלף המידע לא ברור, וייתכן שהוא הגיע בשל פריצה לשרתי CSCEC. המידע עלה לפורום האקרים, והנתונים שדלפו כוללים פרטים אישיים של עובדים סינים וישראלים, מספרי טלפון, חוזי עבודה אישיים, כתובות מגורים, צילומי תעודות זהות וכן שרטוטים הנדסיים של תחנות הקו הירוק, שעליו עובדת החברה הסינית. ההאקרים מציעים את המידע המלא לכל המרבה במחיר.
"מדובר במשהו מהעבר"
גורם המעורה בפרטי המקרה אמר לאנשים ומחשבים כי "קיום המסמכים אשר דלפו – ידוע. מדובר במשהו מהעבר". הוא הוסיף כי אמינות ההאקרים שהציעו את הנתונים שדלפו למכירה אינה גבוהה. ממערך הסייבר הלאומי נמסר כי "מדובר בחומרים שאין להם השלכה על הגנת הסייבר של הרכבת הקלה, וחלקם אף פורסמו באופן פומבי".
בפברואר השנה, אתר רכבת ישראל הורד מהאוויר ומי שנכנס אליו מצא הודעת שגיאה. האתר חזר לפעול כמה שעות אחרי התקלה. בחודש יולי, כלי תקשורת איראניים פרסמו כי בוצעה "מתקפת סייבר" על המטרו בתל אביב. נת"ע, החברה הממשלתית שמקימה את פרויקט המטרו ואת קווי הרכבת הקלה בגוש דן, מסרה אז כי האקרים לא פרצו לאתר החברה אלא הפילו לכמה דקות אתר חיצוני, שמשמש בעיקר להנגשת מידע לציבור. גם האתר של רכבת ישראל נפל באותו הבוקר לכמה דקות עקב מה שתואר כ-"תקלת שרתים".
CSCEC היא חברת ביצוע ממשלתית של סין, והיא נחשבת לגדולה בעולם. בשנה שעברה נבחרה החברה לבנות מיזם מגורים בהרצליה. היה זה פרויקט המגורים הראשון שלה בישראל, לאחר שהיא בנתה יותר מ-60 מיליון דירות ברחבי סין. תאגיד הענק בונה במעל 100 מדינות ברחבי העולם, והוא השלים את בניית נמל חיפה החדש. על פי דיווחי החברה, היא אחראית על בנייתם של 90% מגורדי השחקים בסין. בנוסף, היא מעורבת בבניית נמלי תעופה, נמלים ימיים, מוזיאונים, תחנות כוח, בסיסי שיגור לוויינים, מנהרות שירות לווייניות ועוד.
זה שיש חשיפה של המידע לסינים שבונים זה כבר סיכון, כנ״ל בניית הנמלים והבעלות על תנובה, מוכרים את המדינה בזול.