בקשה לייצוגית נגד הכללית: "כשל אבטחה ופגיעה בפרטיות המבוטחים"
התביעה: המתקשרים למוקד הטלפוני יכולים להיחשף בלי קושי למידע רפואי רגיש של כל מבוטחי הכללית ● הכללית: "לא קיים 'כשל אבטחה' כלשהו במענה האוטומטי של מוקד 2700* ולא ניתן לקבל באמצעות המענה כל מידע רפואי"
בקשה לתובענה ייצוגית נגד שירותי בריאות כללית הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א, בטענה כי מידע רפואי רגיש של כל מבוטחי קופת החולים (כ-5.26 מיליון מבוטחים) יכול להיחשף בקלות לעיני כל מי שמתקשר למוקד קביעת תורים בקופה 2700*.
על פי התביעה, כל מי שמתקשר בטלפון למוקד ומזין – בטעות או במכוון – מספר זהות של כל עמית בקופה יכול, באמצעות המענה האוטומטי, לשמוע לאילו רופאים ומאילו מקצועות נקבעו לעמית תורים בשבועות הקרובים. על פי התביעה, מעבר להזנת מספר זהות תקין של עמית בכללית המתקשרים לא נדרשים לשום אימות נוסף לזהותם (כמו, למשל, משלוח מסרון עם קוד חד פעמי, או הזנת פרט מידע אישי נוסף, כמו תאריך לידה).
לדברי עוה"ד אווה קליין-שטיינמץ ממשרד אלטו א. קליין שטיינמץ, המתמחה בסוגיות פרטיות, ועורך הדין סאלח דיואני, המתמחה בתביעות ייצוגיות, שהגישו את התביעה בשם מבוטחת של קופת חולים כללית, כשל האבטחה החמור הזה עלול להוביל בקלות לשימוש לרעה במידע רפואי רגיש. כך, כל אדם או כל חוקר פרטי יכול לגלות מאילו בעיות בריאותיות סובל האדם שאת פרטיותו הוא מנסה להפר. בנוסף, ניתן לגלות בקלות היכן יהיה ככל הנראה אותו מבוטח שפרטיו נחשפו ביום מסוים ובשעה נקובה.
לדברי עורכי הדין, החוק הישראלי קובע עונשים וקנסות כבדים לכל מי שמחזיק בידיו מאגר מידע רגיש ונכשל בהגנה עליו.
על פי התביעה, גודל הקבוצה הנפגעת מהכשל שהתגלה עומד על כלל המבוטחים של כללית, אשר קבעו תור מכל סוג שהוא במהלך שבע השנים האחרונות, ופרטיהם הופיעו במוקד הטלפוני של כללית. הנזק הבלתי ממוני ממנו סבל כל עמית ועמית בשל הכשל בהפרת זכותו הבסיסית של כל אדם לפרטיות חייו ובוודאי בענייניו הרפואיים הינו לכל הדעות נזק גדול, ולאחר קבלת פרטים מהנתבעת ניתן יהיה לאמוד את הנזק לכל מבוטח.
לדברי התובעים, חוק תובענות ייצוגיות מאפשר לתבוע עד שבע שנים אחורה, ועל כן, סכום התובענה הייצוגית עלול להגיע ל-2.6 מיליארד שקלים.
מהכללית נמסר, כי "כללית מקפידה על שמירת פרטיות מטופליה ומקדישה משאבים ומאמצים רבים לצורך אבטחת המידע. בניגוד לנטען, לא קיים 'כשל אבטחה' כלשהו במענה האוטומטי של מוקד 2700*, ובכלל זה גם לא ניתן לקבל באמצעות המענה כל מידע רפואי אודות מטופלי הקופה. כללית תגיב לדברים כמקובל בבית המשפט".
תגובות
(0)