IDC: ההוצאה על IT בעולם תעלה ב-0.5% בלבד ב-2009; בארץ דבקים בהערכה על קיטון של 1%

מקור הגידול העולמי הוא במדינות המתפתחות, שתצרוכנה מערכות מיחשוב ומידע למרות המיתון הכלכלי ● הפגיעה המשמעותית ביותר צפויה בשוקי החומרה ברחבי העולם, ובהם צופה IDC ירידה של 3.6% בהוצאות לשנת 2009 ● גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל: "מכירות 'החומרה הקלה', משמע מחשבי PC ושרתים, הראו ירידה ברבעון האחרון של 2008, וזוהי אינדיקציה ברורה לזמנים קשים"

עקב המיתון הכלכלי המתמשך ברחבי העולם, שבגינו צפויה ירידה בתל"ג במדינות רבות, עדכנה חברת המחקר IDC את תחזיתה לגבי הוצאות ה-IT בעולם. כעת, היא צופה שבשנת 2009 תעלנה ההוצאות העולמיות ב-0.5% בלבד בהשוואה לשנת 2008. זאת, לעומת תחזיתה האחרונה, מנובמבר 2008, שלפיה צפויה ב-2009 צמיחה של 2.6%. תחזית הצמיחה לגבי ההוצאות על IT בישראל נשארת בעינה, ועומדת על קיטון של קרוב ל-1%.

הפגיעה המשמעותית ביותר צפויה בשוקי החומרה ברחבי העולם. IDC צופה, כי באלה תהיה ירידה של 3.6% בהוצאות לשנת 2009. זאת, בשל ירידה חדה ברכישות של שרתים, מחשבי PC, מדפסות ושאר ציוד היקפי. עם זאת, בהוצאות על תוכנה ושירותי מיחשוב צופה חברת המחקר דווקא עלייה של 3.4% השנה. בסך הכול, לפי התחזית המעודכנת, צפויות ההוצאות על מיחשוב ברחבי העולם בשנת 2009 להסתכם ב-1.44 טריליון דולרים.

גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, אמר ל-DailyMaily, כי "מכירות 'החומרה הקלה', משמע מחשבי PC ושרתים – אכן הראו ירידה ברבעון האחרון של 2008. נתון זה הוא בבחינת הסנונית הראשונה המבשרת את בוא הסתיו. זוהי אינדיקציה ברורה לזמנים קשים. הדבר הראשון שאותו מנהלי מיחשוב עוצרים בתהליכי הרכש הוא מחשבים, שאף אם הסתיימה תקופת האחריות שלהם, ניתן להמשיך ולעבוד איתם, עד שהם יתקלקלו".

לדברי לופז, למרות השינויים בתחזית חברת המחקר העולמית, הרי שהסניף המקומי של IDC ממשיך להעריך, כי שוק ה-IT יקטן במהלך השנה הקרובה בכ-1% יחסית ל-2008. הוא הסביר, כי שינויים בשער הדולר אחראים במידה רבה לגידול הצנוע ב-2008 ולקיטון השנה.

לופז הסביר עוד, כי התחזית לגבי הקיטון בשוק המקומי נשארת בעינה, בין השאר בשל שוק החומרה. "שוק זה בישראל חשוף לסיכון יותר מאשר השווקים האחרים", אמר לופז, "בגלל הנוכחות הרבה שלו בתעשיית ההיי-טק הישראלית. תעשייה זו רוכשת כמויות לא מבוטלות של ציוד מכל הסוגים, אשר מוטמע לתוך פתרונות טכנולוגיים ישראליים. במידה שהביקוש העולמי למוצרים אלה יורד – כמו במצב הנוכחי – הביקושים של החברות לציוד מיחשוב יירדו אף הם". כך, הסביר לופז, שוק ה-OEM הישראלי צפוי להיפגע באופן משמעותי, וזאת עקב הירידה בביקושים העולמיים לטכנולוגיות הישראליות.

לופז הוסיף, כי הצמיחה בעולם מוסברת בפער שבין הגידול הצפוי בשווקים המתפתחים לבין הצמיחה השלילית הצפויה בעולם המערבי. "לכן, אנו צופים קיטון בשוק הישראלי, המוכוון בחלקו הגדול לשווקים המפותחים, הצפויים לרדת השנה בשיעור ניכר", אמר.

בהיבט המגזרי, ציין לופז שני שווקים המניעים את השוק הישראלי באופן מנוגד. האחד, המגזר הפיננסי: "בעבר, שוק זה היה צרכן גדול של IT, ואנו בפירוש רואים בו השנה עצירה, דחייה וצמצום של פרויקטים". מה שמייצב מגמה שלילית זו, לדברי לופז, הוא המגזר הביטחוני, אשר צפוי להמשיך לצרוך השנה IT כמעט כרגיל. במקביל, מגזר זה ממשיך לייצא יצוא ביטחוני לעולם, לרבות אמצעי לחימה מבוססי IT.

ארצות הברית ואירופה – נתונים דומים
בארצות הברית צופה IDC עלייה של 0.1% בהוצאות על מיחשוב, לעומת עלייה של 0.9% שאותה צפתה בתחזית הקודמת. ההוצאות על חומרה צפויות לרדת, לפי התחזית, ירידה חדה של 16%, ובסך הכול צפויות ההוצאות על מיחשוב להגיע בארצות הברית בשנת 2009 ל-491 מיליארד דולרים.

גם במערב אירופה צופה IDC עלייה של 0.1% בהוצאות על מיחשוב, לעומת עלייה של 0.9% מהתחזית האחרונה. בגרמניה ובבריטניה צפויה יציבות בהוצאות, בעוד שבצרפת ובאיטליה הן צפויות לרדת. במזרח אסיה, למעט יפן, צפויה עלייה של 1.4% בהוצאות. זאת, לעומת עלייה של 4% שנצפתה בנובמבר. בסין צפויה עלייה של 6.5%, ובהודו – עלייה של 5.7%. ביפן צפויה דווקא ירידה של 1.8% בהוצאות על מיחשוב בשנת 2009. במזרח התיכון ובאפריקה צפויה עלייה של כמעט 8% בהוצאות על מיחשוב בשנת 2009.

"התחזית המעודכנת קרובה מאוד לתרחיש הגרוע שהצגנו בחודש נובמבר, שבו הצמיחה של התל"ג העולמי הייתה הנמוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", אמר סטיבן מינטון, סגן נשיא לשווקים עולמיים ואסטרטגיות ב-IDC, "אף על פי שהתחזית לשנת 2009 נמוכה ממה שצפינו אך לפני שלושה חודשים, אנו עדיין צופים שבשנת 2010 ישובו ההוצאות על מיחשוב לעלות".

"הנתונים ביחס לרבעון הרביעי בשווקים חשובים ובאזורים הגיאוגרפיים העיקריים, מצביעים בבירור על מגמה של קיצוץ בהוצאות בחברות רבות", אמר ג'ון גנץ, מנהל מחקר ראשי ב-IDC, "ההשקעות בתוכנה ובשירותים נשמרות, כדי להשיג יתרונות של תפוקה ויעילות, בעוד שההוצאות על חומרה יורדות. זאת, בניסיון להאריך את מחזורי החיים ולהפיק את המירב מהנכסים הקיימים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים