בית המשפט: המשטרה עשתה שימוש תקין ברוגלת NSO בפרשת טלגראס

"אמנם, אירעו תקלות אגב שימוש במערכת, אבל הדבר נבדק ותוחקר, תוך הקפדה על מידור ועל כך שתוצרים שהושגו שלא כדין - לא יגיעו לאיש", כתבו השופטים בהחלטתם

העתירה נדחתה.

בית המשפט דחה אתמול (ד') את עתירת הנאשמים בפרשת טלגראס, וקבע שהמשטרה פעלה באופן תקין בעת שהפעילה את הרוגלה של NSO במהלך החקירה של הפרשה.

שופטי בית המשפט המחוזי מרכז – ראשת בית הדין, סגנית הנשיאה ליאורה ברודי, והשופטים מיכל ברק נבו ומיכאל תמיר – דחו את העתירה לגילוי ראייה שהגישו הנאשמים. בקשת הנאשמים מבית המשפט הייתה לבחון האם המשטרה עשתה שימוש לא ראוי בצווי האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, בין היתר באמצעות רוגלה המאפשרת זאת. בנוסף, התבקש בית המשפט לאפשר לנאשמים לבחון את החומרים שהושגו באמצעות טכנולוגיות המשמשות את המשטרה לצורכי האזנות סתר, לרבות החומרים שהתקבלו תוך חריגה, לטענתם, מהצו שניתן על ידי בית המשפט. בהחלטת השופטים נקבע כי האזנת הסתר שבוצעה על ידי המשטרה הותרה על ידי בית המשפט.

בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, שהוצגה על ידי עו"ד שירי רום ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, כי החומרים שהתקבלו בחריגה מהצו לא הופקו, וכי ממילא לא הועברו לצוות החקירה או לפרקליטות.

לגבי יתר החומרים, "התוצרים הכשרים", צוין כי חלקם הועברו בצורה תמציתית למחלק המודיעין של היחידה החוקרת במשטרה בלבד, וכי הם לא הגיעו לצוות החקירה. על בסיס עובדות אלה נאמר ש-"ברור שהיחידה החוקרת לא עשתה שימוש חקירתי גם בתוצרים הכשרים". עוד צוין שכלל הפעולות שבוצעו במהלך ההאזנה פורטו בזמנו בבקשה, לפני בית המשפט שנתן את הצו – ובית המשפט התיר אותן. "כל מה שהתבקש – התבקש על פי חוק, צוין במפורש ובמפורט בבקשה, וצוין במפורש בצו בית המשפט", ציינה המדינה.

אין "חברה מאזינה" ואין מעורבות של האקרים אזרחיים

בהחלטת בית המשפט הובהר, במענה לשאלות ההגנה, כי אין "חברה מאזינה" ואין מעורבות של האקרים אזרחיים. עוד הובהר כי המידע העודף שנאסף על ידי המערכת הטכנולוגית, ואשר האיסוף שלו חרג מהצווים, הוא לא תוצאה של פעולה מכוונת. בנוסף, קבעו השופטים שבחינת הצווים ותוצריהם, כמו גם זהות האנשים שלקחו חלק בהאזנה, לא חיונית להגנת הנאשמים ולא יכולה להועיל להם, כי אין מדובר בראיות שצפויות להיות מוגשות במשפט.

"… לאחר עשרות שעות של דיונים מעמיקים עם אנשי המשטרה והפרקליטות בעתירה זו, לאחר ששאלנו שאלות רבות – הן אלה של הסנגורים והן שאלות נוספות, לאחר שעיינו בכל המסמכים שלגביהם קיימנו דיונים ולאחר שעשינו כמיטב יכולתנו שלא להשאיר אבנים לא הפוכות, אנחנו מציינים – כאמור, בזהירות המתבקשת – כי לא מצאנו כל אינדיקציה להתנהגות 'פסולה ושערורייתית', 'דפוס של התנהלות לא חוקית' או 'דפוס של מעקף', כנטען", קבעו השופטים. "אכן, התברר שאירעו תקלות אגב שימוש במערכת. הדבר נבדק ותוחקר, תוך הקפדה על מידור ועל כך שתוצרים שהושגו שלא כדין – לא יגיעו לאיש, ואפילו המפיקים נחשפו אליהם רק ברמת הכותרות. לפי מה שנמסר לנו, המשטרה פירשה כל ספק משפטי לחומרה והקפידה לפעול כדין".

זו ההחלטה השנייה שניתנת מאז פרוץ פרשת NSO – הראשונה ניתנה בתיק 4000. החלטה זו ניתנה יומיים לאחר פרסום דו"ח ועדת מררי, שעסקה אף היא בנושא. השופטים ציינו כי נתנו את ההחלטה בהתייחס לעובדות המקרה שבפניהם בלבד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים