בגלל הציוצים של מאסק: טסלה שוב זומנה לשימוע על ידי ה-SEC

ענקית הרכבים החשמליים חשפה בהגשה רבעונית אתמול (ב') כי קיבלה זימון חדש מהסוכנות הממשלתית המפקחת על ניירות הערך, וזאת "סביב ציות להסדר מול ה-SEC" ● מדובר בהסדר מ-2018 שהיווה ענישה בשל ציוץ מוליך שולל

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה.

זוכרים את הציוץ המפורסם של אילון מאסק, המייסד והמנכ"ל של טסלה, שהבטיח שהחברה שלו תהפוך לפרטית ("Going Private")? אם לאו, לא פלא – מדובר באירוע משנת 2018. אלא שמסתבר שהדברים עדיין גורמים בעיות לטסלה גם בחלוף ארבע שנים, וכעת מסתמן כי הדרמה סביב תביעתה של טוויטר אותו בבית המשפט בדלאוור, עקב ביטול רכישת הרשת החברתית ב-44 מיליארד דולר, אינה ההליך המשפטי היחיד שעומד בפני מאסק.

מההגשה האחרונה של יצרנית המכוניות החשמליות ל-SEC – הוועדה האמריקנית לניירות ערך ולבורסות – שהתבצעה אתמול (ב') הסתבר כי לדברי טסלה הרשות הפדרלית שלחה לה ביוני האחרון זימון לשימוע נוסף, על רקע אותו ציוץ "הופכת לפרטי" מפורסם מלפני ארבע שנים. יצרנית המכוניות החשמליות הצטוותה לשחרר מידע הקשור ליישום ההסדר שלה מול ה-SEC, כדי לקבוע אם הפרה את הנחיות הממשל שקיבלה מהרגולטור בזמנו.

האם הציוצים של מאסק נסקרים בטרם פרסומם על ידי החברה?

נזכיר כי באוגוסט 2018 מאסק הפחיד את המשקיעים ותפס את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין כשהודיע לעולם דרך טוויטר שבכוונתו להפוך את ענקית המכוניות החשמליות שייסד לפרטית. הוא הפך את הבשורה הזאת במהירות, בתוך כשבועיים, כשבישר שהחברה נותרת ציבורית.

בהמשך האשימה ה-SEC את היזם והחברה שבבעלותו כי למרות דיונים שניהלו עם משקיעים סעודיים, לא היה למאסק את המימון כדי להפוך את טסלה לפרטית אז, ושציוציו בנדון באותה תקופה הוליכו את המשקיעים שולל, וככל הנראה במכוון.

כחלק מההסדר, מאסק הסכים להודות באישום ולפרוש מתפקידו כיו"ר טסלה. עוד סעיף באותו הסכם דיבר על פיצוי המשקיעים בגין הנזק שנגרם להם כתוצאה משאירע. מאסק נאלץ לשלם לרשות קנס לא מבוטל של של 20 מיליון דולר מההון העצמי שלו, וגם טסלה נקנסה באותו סכום, בנפרד.

ואולם – בנוסף הוא גם הסכים להגיש כל ציוץ עתידי שלו, שיכיל מידע שיכול להיות מהותי בעבור המשקיעים, למנהלים אחרים בטסלה לאישור.

מסתמן כי נושא זה – ציוצי מאסק הבלתי פוסקים, והשלכותיהם על משקיעי החברה – הוא שמעניין כעת את ה-SEC ושהשימוע עומד להיות בעטיו.

חוקרת ומענישה סביב התנהלותו של מאסק במדיה החברתית. ה-SEC. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

חוקרת ומענישה סביב התנהלותו של מאסק במדיה החברתית. ה-SEC. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. צילום: פליקר ו-BigStock (בהתאמה)

ה-SEC – הנמסיס של מאסק

כידוע, מאסק נוהג לבקר בחריפות את ה-SEC מאז ההסדר ההוא, והפך את הגוף הרגולטורי לסוג של נמסיס שלו.

בכנס TED שבו השתתף מוקדם יותר השנה, כך לפי CNN, אמר האיש העשיר בתבל כיום כי הסכים להסדר רק משום שאם היה ממשיך להילחם בסוכנות, הבנקים של טסלה היו מנתקים לה את המימון. "נאלצתי (לשתף פעולה עם ההסדר – "גפ) כדי להציל את חייה של טסלה, וזו הסיבה היחידה", אמר מאסק באירוע, ואז המשיך והשווה את החוויה למצב שבו מישהו מכוון אקדח לראש של ילדו.

בפברואר האחרון, במכתב שנשלח בשם מאסק וטסלה לבית משפט בארה"ב, טען עורך הדין אלכס ספירו מטעם שולחיו כי ה-SEC הפרה הסכמים וכן שהיא "מטרידה" את המיליארדר והחברות שלו בחקירות אינסופיות.

לדבריו, מאסק וטסלה סברו שהסדרת האישומים בפרשה הישנה תסיים את "ההטרדה" של הסוכנות כלפי יזם הטק. בנוסף, הוסכם אז שבית המשפט, ולא ה-SEC, יפקחו שהיזם הדומיננטי יקפיד על התנהלות אחראית ברשתות החברתיות, כך כתב עורך הדין שהוסיף וגרס: "אבל ה-SEC הפרה את הבטחותיה". כן הוא ציין שהיא "הפכה את צו ההסכמה לכלי נשק כדי לנסות לחרפן ולהטריד את מר מאסק וטסלה".

"נראה שה-SEC שמה את מר מאסק וטסלה על הכוונת לחקירה בלתי פוסקת, בעיקר בגלל שמר מאסק נשאר מבקר גלוי של הממשלה".

"נראה שהמאמצים המוגזמים של ה-SEC מיועדים לצנן את מימוש זכויות התיקון הראשון שלו", כתב ספירו בהתייחסו לזכות הביטוי החופשי של מאסק במדיה החברתית, "במקום לאכוף חוקים החלים בדרך כלל בצורה שווה".

בנוסף, לפי מה שכתב עורך דינו של מאסק אז, ה-SEC לא החזירה את 40 מיליון הדולר לבעלי המניות של טסלה. לפי ספירו, ה-SEC לא התמקדה בהעברות הכספים, כפי שסוכם, משום שהייתה עסוקה מדי בחקירה ובהוצאת זימונים נוספים לטסלה.

ועניין זה כאמור, ממשיך גם כעת.

השימוע בנוגע לפרשייה מ-2018 מול ה-SEC יתקיים בבית המשפט בזום ב-3 באוקטובר, באותו חודש שבו יתמודד מאסק מול טוויטר בתביעה על ניסיון הנפל שלו לרכוש אותה.

יצוין גם כי בנוסף לחקירתה על עניין הפיכת טסלה לפרטית, ה-SEC בוחנת כיום גם את הציוצים של מאסק לגבי העסקה לרכישת טוויטר.

הסוכנות שלחה מכתב למאסק ב-2 ביוני, ובו שאלות לגבי הציוצים שלו הקשורים למאמץ הרכישה, כולל אלה שלו לגבי הקפאת העסקה. הסוכנות כבר חקרה את מאסק במכתב באפריל על העיכוב, לכאורה, בחשיפת חלק הבעלות הגדול שלו בטוויטר, אחרי שקנה מלאי גדול של מניות שלה, ועדכן אודות המהלך, לכאורה שלא כחוק, רק מספר ימים אחרי שזה אירע.

בתגובה לזימון החדש מסרה טסלה: "לא היו התפתחויות מהותיות נוספות בעניין זה, ולמיטב ידיעתנו בחקירה המתמשכת אף גורם ממשלתי לא הגיע למסקנה שהתבצע כל עוול. כרגיל, אנו משתפים פעולה עם רשויות המדינה ונמשיך לעשות זאת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים