טוויטר תובעת את מאסק; דורשת לחייב אותו לעמוד בהסכם הרכישה

באפריל האחרון הציע יזם הטק לקנות את הרשת החברתית המצייצת ב-44 מיליארד דולר, ובאחרונה עדכן שנסוג מהעסקה ● טוויטר פנתה לבית המשפט בניסיון לאלץ את הטייקון לקיים את שהתחייב אליו ולרכוש אותה

נתבעים על ידי עובדים. אילון מאסק, הבעלים, וטוויטר.

אילון מאסק – מנכ"ל ומייסד חברות הענק טסלה ו-SpaceX בין השאר – רצה לרכוש את טוויטר. או לפחות כך הוא טען באפריל האחרון, כשהציע 44 מיליארד דולר על מנת להפוך את הרשת החברתית לשלו.

באותם ימים אישר הדירקטוריון את העסקה, שהייתה אמורה להתחיל להתגלגל ולצאת אל הפועל כשכל פרטי העברת הבעלות יסוכמו ויחתמו. אלא שאז החלו בעיות, שהביאו את מאסק להודיע ביום ו' לרשת המסים וניירות הערך האמריקנית, ה-SEC, ולחברה כי לא ירכוש אותה בסופו של עניין.

מעוניין במימוש העסקה. פראג אגרוואל, מנכ"ל טוויטר.

מעוניין במימוש העסקה. פראג אגרוואל, מנכ"ל טוויטר. צילום: ויקיפדיה

כעת טוויטר משיבה מלחמה, ותובעת את מאסק בבית המשפט בדלאוור – המקום שבו מיישבים סכסוכים מסחריים גדולים בארצות הברית – בדרישה שיקיים את שהתחייב לו, כלשונו ובמלואו.

טוויטר יכלה לדרוש פיצויים על ביטול הבטחת הרכש בגובה מיליארד דולר, שמאסק הסכים לשלם אם יגיעו נסיבות שכאלה. במקום זאת, היא נראית מוכנה להילחם על השלמת העברת הבעלות, שאישר הדירקטוריון ושהמנכ"ל שלה, פארג אגרוואל, מעוניין ביישומה אף הוא.

חבלה מכוונת או נזקים של עסקה שהשתבשה בתמימות?

הבשורה של ​​מאסק בדבר ביטול העסקה שמה קץ לחודשים של אי ודאות לגבי מימוש הרכישה, שכן השוק וגם הציבור הרחב לא באמת האמינו שהעברת הבעלות המסוימת תתממש.

אחת האינדיקציות לכך שהעסקה עלולה להשתבש הייתה העובדה שטוויטר אינה שווה כל כך הרבה כסף כיום, ושמחיר מנייתה נמוך בהרבה ממה שמאסק התחייב לו.

"מאסק מאמין ככל הנראה שהוא – בניגוד לכל צד אחר הכפוף לדיני החוזים של דלאוור – חופשי לשנות את דעתו, להיות אדיש לחברה, לשבש את פעילותה, להוריד את ערך בעלי מניותיה ופשוט לחמוק מהעסקה", נכתב במסמך המשפטי שהגישה טוויטר כחלק מתביעתה כעת.

טוויטר צודקת בנוגע לחבלה של מאסק, והתקשורת העסקית מולו, בשווי מניותיה – כאמור, באפריל הוכרזה העסקה, שבמסגרתה מאסק ישתלט על טוויטר תמורת 54.20 דולר למניה. אתמול (ג'), עם סיום המסחר בוול סטריט, שוויה מניית טוויטר עמד על 34.06 דולר בלבד. כאשר הצעת הרכש התקבלה בדירקטוריון באפריל, המנייה נסחרה ביותר מ-50 דולר.

סוגיה מרכזית: כמה מהם פעילים בטוויטר? חשבונות בוט מזויפים. אילוסטרציה.

סוגיה מרכזית: כמה מהם פעילים בטוויטר? חשבונות בוט מזויפים. אילוסטרציה. צילום: BigStock

מה השתבש עוד? די מהר אחרי שהעסקה סוכמה, באמצע מאי, מאסק הקפיא אותה משום שסבר כי טוויטר חייבת להציג בפניו ראיות לטענתה שרק פחות מ-5% ממשתמשיה הם חשבונות בוט מזויפים. מאסק גרס כי מדובר בפועל בנתון שקרוב יותר ל-20%. בהתאמה, מאסק חשב כי המחיר שסוכם מול – גבוה מדי.

למעשה, לדעת מנכ"ל טסלה, טוויטר לא עמדה בהצהרותיה באופן משפטי כשדיווחה על מספר חשבונות בוט קטן בהרבה מזה שפעיל אצלה הלכה למעשה.

במכתב שנשלח בחודשים שחלפו לדירקטוריון טוויטר התלונן עורך הדין של מאסק, מייק רינגלר, על כך שמרשו חיפש במשך קרוב לחודשיים נתונים כדי לגלות מה השכיחות של חשבונות "מזויפים או דואר זבל" בפלטפורמת המדיה החברתית.

"טוויטר נכשלה או סירבה לספק את המידע הזה. לפעמים טוויטר התעלמה מבקשותיו של מר מאסק, לפעמים היא דחתה אותן מסיבות שנראות לא מוצדקות, ולפעמים היא טענה להיענות, תוך שהיא מוסרת למר מאסק מידע חלקי או בלתי שמיש", צוין במכתב.

הרבה מהדרמה סביב העסקה התרחש בטוויטר עצמה, שהיא ללא ספק זירת הבית של מאסק – יש לו יותר מ-100 מיליון עוקבים בה. עוד לפני ההודעה שהוא מעוניין להפוך לבעלים של טוויטר, היזם נהג לקונן בציוציו על כך שהחברה לא מצליחה לממש את הפוטנציאל שלה כפלטפורמה לחופש ביטוי ואמר שאחרי שהיא תעבור לידיו הוא ישנה אותה לשירות הרבה פחות מצונזר ו"שמאלי" בעמדותיו.

גם את סוגיית חשבונות הבוט, שהגיע אחרי שסיכם על הקנייה מול חבר המנהלים, שטח מאסק בפני עוקביו, עובדי טוויטר ומשקיעים – שעקבו בסקרנות אחרי הטלטלות עד להודעה בסופ"ש שהעסקה, לפחות מבחינת מאסק, מבוטלת.

עורך דינו של מאסק טען גם כי טוויטר הפרה את ההסכם מול הלקוח שלו כשפיטרה שני מנהלים בכירים וצמצמה בשליש את צוות רכישת הטאלנטים שלה. הוא אמר כי טוויטר נדרשה "לשמור באופן מהותי את המרכיבים החומריים של הארגון העסקי הנוכחי שלה", ומשום שלא עשתה זאת – חיבלה בעצמה בעסקה.

מאחורי ביטול הרכישה – שהוקפאה על ידי מאסק כבר במאי – יכול לעמוד גם עניין הכספים האישיים של המולטי-מיליארדר. מעמדו כאיש העשיר בעולם קשור לחלקו בטסלה, וכשהסכים לעסקה הוא תכנן להסתמך על מניותיו בחברה זו כדי לסייע במימון רכישת הרשת החברתית. אלא שאז חזר בו מכך ואיתר משקיעים שיצטרפו אליו לרכישה.

מאבק ארוך שלא ידוע איך יוכרע?

טוויטר ביקשה שבית המשפט בדלאוור ידון בתיק במשך ארבעה ימים בספטמבר ואולם לפי הקולות בשטח אפשר שלה ולמאסק צפוי בילו ממושך בערכאות. ההתדיינות המשפטית צפויה להיות ארוכה, שכן לא קל כל כך לבטל רכישות מוסכמות. המצב עלול להסתבך, מכיוון שכפי שהסביר לפני שבועות עורך דין המתמחה ברכישות חברות לפייננשל טיימס, בית המשפט של דלאוור מפגין כמעט תמיד קשיחות כלפי קונים שביקשו להתרחק מההסכמים שנחתמו.

לפי פרשנויות רבות בתקשורת העולמית – ובהתבסס על כך שמאסק, שהוא יזם ממולח והאיש העשיר בתבל, היה אמור ללמוד את כל המידע אודות טוויטר מבעוד מועד – נראה כי עסקן הטק הדומיננטי פשוט התחרט על הצעת הרכש שלו. גם טוויטר גורסת זאת בתביעתה.

מומחי משפט ששוחחו עם המדיה נוטים אף הם לחשוב שמאסק פשוט ויתר וחזר בו בלי הצדקה.

העובדות שטוויטר הציגה במסמכי בית המשפט הן טיעון חזק ביותר לכך שהיא תצליח לסגור את העסקה הזו, כך סבור בריאן קווין, פרופסור בבית הספר למשפטים של מכללת בוסטון.

"זהו תרחיש אסון עבור טוויטר והדירקטוריון שלה", כתב האנליסט של Wedbush, דן איבס, למשקיעים. במכתבו חזה מאבק ארוך בבית המשפט שטוויטר תעשה בו הכל כדי לשחזר את העסקה שהתמוססה.

סוכנות AP ציטטה גם את כריסטופר בוזי, מייסד חברת המחקר Bot Sentinel, העוקבת אחר חשבונות טוויטר מזויפים המשמשים לדיסאינפורמציה או להטרדה, שאמר כי "כל התהליך הזה היה מוזר".

"מאסק ידע על הבעיה הזו. זה משונה שהוא ישתמש בבוטים ובטרולים ובחשבונות לא אותנטיים כדרך לצאת מהעסקה", הוסיף. ואולם בוזי אמר גם כי המכתב מהצוות המשפטי של מאסק מביא כמה ביקורות רלוונטיות על חוסר השקיפות של הנרכשת, כולל סירובה לכאורה לספק למאסק את אותה רמה של נתונים פנימיים שהחברה מעבירה תדיר לכמה מלקוחותיה הגדולים. "זה פשוט נראה כאילו הם מסתירים משהו", אמר בוזי, שמאמין גם הוא כי מספר חשבונות טוויטר המזויפים או חשבונות הספאם גבוה ממה שדיווחה החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים