"גוגל תסרב לבקשות לקבלת מידע שיגיעו בעקבות פס"ד ההפלות"

מנהל הפרטיות של גוגל מעריך, בעקבות פס"ד שמאפשר איסור הפלות בארה"ב, שמדינות יבקשו מהחברה מידע על נשים שרוצות לבצע הפלות פיראטיות רק במעט מקרים ● לטענתו, כשזה יקרה, גוגל תסרב

מגבירה פרטיות ומוחקת היסטוריית מיקומים

"אני לא מעריך שיגיעו אלינו בקשות ממדינות לשיתוף נתוני משתמשים בעקבות פסק הדין בעניין ההפלות, אבל אם יגיעו כאלה – נסרב להן", כך מבטיח מנהל הפרטיות העולמי של גוגל, קית' אנרייט, במפגש עם עיתונאים, שהתקיים הבוקר (א') במטה של גוגל בתל אביב.

הדברים נאמרו בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון בוושינגטון, שהפך על פיה את פסק הדין ההיסטורי בתיק רו נ' ווייד, שחייב את מדינות ארצות הברית לאפשר הפלות. על פי ההחלטה הנוכחית, כל מדינה תוכל להחליט האם לאפשר הפלות בתחומה או לא. ואמנם, מאז מתן ההחלטה ביום ו', תשע מ-50 המדינות כבר החילו חוקים שאוסרים על הפלות, וההערכה היא כי 16 נוספות יעשו זאת בעתיד הקרוב. כמה מענקיות הטק יצאו נגד פסק הדין והבטיחו כי יממנו לעובדות ממדינות שבהן אסור לבצע הפלות – במדינות שבהן זה מותר.

פסק הדין מעורר חששות שמדינות ירצו לוודא שלא מתבצעות בתחומן הפלות פיראטיות, וידרשו לצורך כך מענקיות הטק ומחברות טכנולוגיה ואינטרנט אחרות שיספקו להן מידע פרטי של משתמשים, ובעיקר משתמשות. זאת, לאור העובדה שהמידע של כולנו נאגר על ידי חברות אלה – למשל נתוני מיקום, שיכולים להוכיח שאישה הגיעה למרפאה כדי לבצע הפלה, או נתוני חיפוש של משתמשים, מה שרלוונטי במיוחד במקרה של גוגל.

קית' אנרייט, מנהל הפרטיות העולמי של גוגל.

קית' אנרייט, מנהל הפרטיות העולמי של גוגל. צילום: יח"צ

לדברי אנרייט, "אנחנו לומדים את פסק הדין של בית המשפט העליון. אני לא רוצה לספק ספקולציות האם ואילו מדינות ידרשו מאתנו מידע בעקבות פסק הדין הזה, אבל אפשר להעריך בזהירות שזה לא יקרה, או יקרה מעט, ואם זה יקרה – נסרב. כך או כך, נוודא שהפרטיות בשירותים שלנו תישמר באופן מקסימלי ושלא יבוצע בנתונים שימוש לא ראוי. יש לנו היסטוריה ארוכה של דחיית בקשות לא ראויות למידע שהגישו רשויות לאכיפת חוק. אנחנו מחויבים לשמור את המשתמשים שלנו בטוחים".

הוא התייחס לבחירות הקרבות – בישראל ובחירות האמצע בארצות הברית – ואמר כי "אנחנו עושים מאמצים מתמשכים כדי לשמור יותר על הפרטיות של המשתמשים גם בהקשר זה. אנחנו מכירים בכך שבחירות יוצרות סוגיות אבטחה מוגברות, כולל בכל הנוגע לאנשים שקשורים בקמפיינים ולפוליטיקאים, שיש סיכון מוגבר שינסו לבצע נגדם מתקפות שונותף כולל פישינג. אנחנו עושים צעדים שונים בהקשר זה, למשל הקשחת האימות".

יותר פרטיות בפחות דטה

אחת הסוגיות הבוערות בכל הנוגע להגנה על פרטיות המשתמשים ברשת היא המאמץ לספק הגנה טובה יותר תוך שימוש בפחות נתונים. או, אם תרצו, יותר פרטיות בפחות דטה. לדברי אנרייט, גוגל היא שותפה מרכזית למאמץ הזה. "הורדנו למינימום את כמות המידע שאנשים צריכים לשתף אתנו", טען. "בעתיד, אנחנו רוצים לפתח שירותים שיאפשרו פרסום עם פחות מעקב אחרי משתמשים, תוך שמירת היתרונות למפרסמים. ככלל, אנחנו הולכים לקראת עולם שבו ההחלטה אילו פריטי מידע לשתף תהיה של המשתמשים, הרבה יותר מאשר כיום".

אנרייט התייחס לתקופת הקורונה ואמר כי "קיבלנו במהלכה יותר בקשות לקבלת מידע מרשויות אכיפת חוק מאשר לפניה, ודחינו הרבה מהן. עבדנו בצמוד לרשויות אכיפת חוק ברחבי העולם על מנת להגן על המידע של המשתמשים גם בתקופת המגפה. היו שאמרו שאנחנו צריכים להעלות מידע לענן ושהוא יהיה בשליטת הממשלה. דחינו את זה לחלוטין. בנוסף, הובעה דאגה שהמשתמשים יהססו לשתף מידע עם הממשלות. הדרך היחידה שהטכנולוגיה תעזור בכך הוא שהפרטיות תישמר".

יותר ארגזי חול, פחות עוגיות

עוד נושא שעלה בפגישה, בהקשר הרגולטורי, הוא השפעת החוקים והרגולציות החדשים מהשנים האחרונות. לדברי אנרייט, "תקנות ה-GDPR (תקנות הפרטיות של האיחוד האירופי – י"ה) הן קטליזטור גדול לשינוי. הן שינו את השיח וסיפקו סביבת עבודה שהמדינות האחרות, שאינן מאירופה, הסתכלו עליה, וחלקן התאימו את התקנות שלהן לפי ה-GDPR. הרגולציה משפיעה על המוצרים שלנו, במטרה לספק את הפרטיות הטובה ביותר למשתמשים".

הוא התייחס לטכנולוגיה שבה גוגל משתמשת לשמירת המידע ולחלוקתו עם מפרסמים – פחות עוגיות (Cookies) ויותר ארגזי חול (Sand boxes). "ביצענו את תהליך המעבר בין שתי הטכנולוגיות האלה בזמן שגם מתחרים שלנו עשו את זה", אמר אנרייט. "זה הביא לשתי תגובות: מרגולטורים של תחרות ברחבי העולם, שהביעו דאגה שאנחנו רצים מהר מדי ועושים 'שיבוש' בעולם הפרסום אונליין לפני שהטכנולוגיה מוכנה, ומרשויות פרטיות והגנה על המידע, שאמרו שאנחנו לא רצים מהר מספיק. המעבר הזה אמור היה להיות מושלם לפני שנה ודחינו את זה, כדי שלא נשיק טכנולוגיה ושהרגולטורים יגידו לנו שאנחנו צריכים לעצור ולחזור אחורה. כך או כך, העתיד נטול העוגיות זה דבר בטוח, שאלת לוח הזמנים היא זו שממשיכה להיות מסובכת. אנחנו מחויבים לחלוטין להחליף את העוגיות בטכנולוגיה אחרת. כבר יש לנו אותה ומה שצריך לקרות הוא שהרגולטורים יבואו לקראתנו".

הדובר ציין שאין לגוגל מדיניות פרטיות שונה בכל הנוגע לבינה מלאכותית ולימוד מכונה. הוא אמר כי "אנחנו פרו-אקטיביים כדי ליידע את הציבור בנושא. מנהל החדשנות שלנו מאמין שה-AI הוא אחת הטכנולוגיות החשובות ביותר לאנושות ושצריך להשתמש בה בצורה אחראית. אנחנו עובדים בשקיפות עם רגולטורים כדי לוודא שאנחנו משתמשים בה בצורה הראויה ביותר".

"יש ציניות בכל הנוגע לחברות הטכנולוגיה ופעילותן"

בתשובה לשאלה על סוגיות הפרטיות שעלו בשנים האחרונות סביב פעילותה של פייסבוק-מטא, אנרייט לא התייחס אליה ישירות, אולם אמר כי "באופן כללי, יש ציניות בכל הנוגע לחברות טכנולוגיה ופעילותן. במקרים שבהם חברת טכנולוגיה משמעותית פעלה שלא כראוי בכל הנוגע לשמירה על הפרטיות, כל התעשייה צריכה להגיב לזה. אנחנו עובדים עם המדיה, עם האקדמיה ועם הרגולטורים, כדי שישמעו את הצד שלנו של הסיפור ומה חשוב לנו".

הוא טען כי שיקולי הרווח לא פוגעים בשמירה של גוגל על הפרטיות של המשתמשים שלה. "אנחנו חברה אחרת, במובן שאנחנו מסתכלים על הטווח הרחוק. אנחנו לא מסתכלים על המוצרים שלנו כמחוללי רווח לטווח הקצר. מה גם שהאמון של המשתמשים חשוב לנו, כי אם אתה מאבד את האמון של המשתמש שלך, ההצלחה שלך לא בטוחה. צריך גם לומר שאנחנו חברה ציבורית, יש לנו אחריות כלפי בעלי המניות שלנו, וגוגל מבהירה לי שוב ושוב שהדרך שבה אני מביא ערך לבעלי המניות היא לשמור על הפרטיות של המשתמשים".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים