"ככל שיש יותר נתונים מתגבר הצורך באלגוריתמיקה חכמה"

חזי הבר, מנכ"ל ג'יניוס מקבוצת SQLink, משיב על שאלות שקשורות בדטה, כגון: מה עושים עם הנתונים? איך מנתחים אותם?

חזי הבר, מנכ"ל ג'יניוס.

"ביג דטה זה נתונים, אבל אם לא עושים אתם שום דבר, הם חסרי שימוש. ועל דרך החיוב: ביג דטה זה רק דטה עד שעושים עם זה משהו", כך אמר חזי הבר, מנכ"ל ג'יניוס מקבוצת SQLink.

הבר דיבר בכנס Big Data Analytics של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות עשרות מומחים מהתחום.

בפתח דבריו ציטט הבר את אמירתו של פרופ' אדוארדס דמינג, שלפיה "באלוהים מאמינים, כל הדברים האחרים זה דטה". הוא הוסיף כי "אחרי שאוספים את הדטה, רוצים לדעת מה קורה או מה קרה בעסק. אסור להישאר שם, צריכים לשאול גם: למה זה קרה? מדוע, במקרה של רשת, יש סניפים רווחיים יותר מאחרים? האם יש יותר בעיות במוצרים מסוימים מאשר באחרים? למה יש בעיות מסוימות בקו הייצור? אפשר לענות על השאלות האלה על ידי אנליטיקה מאבחנת (Diagnostic Analytics)".

הוא אמר כי "ככל שיש יותר נתונים חייבים אלגוריתמיקה חכמה. כאן נכנסים דברים כגון לימוד מכונה".

מודל תשומות ותשואות

בהמשך דבריו הציג הבר מודל לניתוח דטה שכולל תשומות ותשואות. "התשומות הן תשתיות מחשוב, מסדי נתונים, איסוף, טיוב, אחסון, גיבוי, הגנה, זמינות ועננים, והתשואות מורכבות מארבע שאלות: מה קורה?, שלצורך התשובה עליה משתמשים באנליטיקה תיאורית; למה זה קורה?, שלצורך התשובה עליה משתמשים באנליטיקה מאבחנת; מה יקרה?, שזו שאלה של אנליטיקה חיזויית, ואיך אפשר לגרום לזה לקרות? – כאן משתמשים בחקר ביצועים".

הבר הרחיב במעט על החברה שבראשה הוא עומד. "ג'יניוס", אמר, "קיימת יותר משני עשורים, ומזה יותר מעשור היא שותפה עסקית של יבמ. החברה עוסקת באנליטיקה של ביג דטה, לימוד מכונה ובינה מלאכותית, אופטימיזציה ו-OR. היא פועלת לצד חברה נוספת בקבוצת SQLink, אופיסופט, שעוסקת באיסוף דטה, אנליטיקה ו-ויזואליזציה של נתונים". על הלקוחות של ג'יניוס, ציין, נמנים מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת, חברת הביטוח הכשרה, נמל אשדוד, משטרת ישראל, תנובה ועוד.

"מנהלי IT, מנהלים אחרים ומנכ"לים אומרים: יש לי דטה, אני לא יודע מה לשאול או לא יודע להטמיע לימוד מכונה בארגון ואיך לנהל מדעי נתונים. יש לנו שירות שעונה על זה, אנחנו ממוקדים במדעי נתונים מוכוונים עסקית", הוסיף.

לסיכום אמר הבר ש-"מדעי נתונים הם עבודת צוות – המשתמש העסקי עם מומחי הדטה ומדעני הנתונים. מדען הנתונים חייב להבין את הצורך העסקי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים