בלעדי

פיקוד הדרום הקים מערכת להערכת מצב דיגיטלית

המערכת משקפת למפקדים את סטטוס הכשירות המבצעית של הכוחות ומספקת נתונים שונים על גבי דשבורדים ● כך, היא מסייעת לקצר את משך הערכת המצב הנבנית, מפשטת את תהליכי התכנון ומספקת נתונים מדויקים אודות הכוחות

אל"מ ע', מפקד קשר ואלקטרוניקה פיקודי של פיקוד דרום.

פיקוד הדרום הקים באחרונה מערכת להערכת מצב דיגיטלית – כך נודע לאנשים ומחשבים. היא דומה מאוד, שלא לומר "העתקה", של מערכת מפקדה דיגיטלית, שהוטמעה בחטיבת המבצעים במטה הכללי לפני כשנה וחצי. המערכת מסייעת למפקדים לשלוט בכוחות שלהם. הפרויקט בוצע על ידי אנשי מצפן שבלוט"ם שבאגף התקשוב, בשיתוף אנשי ה-IT בפיקוד הדרום, שבראשם עומד אל"מ ע', מקשא"פ (מפקד קשר ואלקטרוניקה פיקודי, המקבילה הצבאית למנמ"ר) דרום.

המערכת משקפת למפקדים את סטטוס הכשירות המבצעית של הכוחות בפיקוד, ומספקת נתונים שונים על גבי לוחות מחוונים (דשבורדים), בפילוחים ובעולמות השונים – המבצעים, האש, הלוגיסטיקה ועוד. כך, היא מסייעת לקצר את משך הערכת המצב הנבנית, מפשטת את תהליכי התכנון ומספקת נתונים מדויקים יותר אודות הכוחות.

במערכת הוטמעו יכולות בינה מלאכותית, לטובת שיפור תהליכים וקיצור הזמן שלהם. היישומים שבה מסייעים למפקדים לקבל את ההחלטות הנכונות בהתאם לסיטואציה, תוך טיפול וניהול כמות אדירה של מידע. הדבר מסייע למפקדים להפעיל באופן נכון יותר את הכוחות ולקצר את משך הזמן של Sensor2Shooter.

יש לציין שהמערכת יושבת על הענן המבצעי הצה"לי. היא נבנתה במהלך 2020-2021, נבחנה בפעם הראשונה במבצע שומר החומות, שאירע במאי האחרון, ומומשה באופן כולל בסוף השנה האחרונה. השנה תוטמע המערכת באוגדת עזה, ובשנתיים הקרובות היא תשועתק לפיקודי הצפון והמרכז.

"המערכת מביאה את העוצמות שלנו לקצה"

בחודש יוני האחרון אמר אל"מ ע' בראיון לאנשים ומחשבים כי "הרמנו, בפיקוד הדרום, מעין סטארט-אפ. הבנו שעלינו להרחיב את הפעילות שלנו בעולמות המידע ומיצוי המידע. הבנו שהמערכות הקיימות לא נותנות לנו את המענה המדויק, שמותאם לצרכי הפיקוד. לאור דברי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שלפיהם 'מי ששולט במידע ינצח במלחמה', הקמנו פלוגת BI-Data. בנינו יחידה שלא הייתה קיימת בעבר, שמונה עשרות חיילים, שעוסקת בטיפול במידע ברמה הפיקודית ומטה. היא כוללת קצינים וחיילים אנליסטים של מידע, ובהמשך נתקדם לכיוון של DevOps. הפלוגה עוסקת בניתוח המידע ובניתוב שלו לצרכנים השונים, לפי הרלוונטיות של המידע לתפקודם. כמו כן, היא עוסקת בשיפור התוצרים בעולם ה-BI, ובשלב הראשון הוטמעה בעולמות האש. מחלקה אחת בפלוגה עושה ניהול ידע בפורטלים, ומארגנת את המידע בפיקוד, לרבות כל התהליכים המרכזיים במבצעים ובתרגילים, עולמות התת-קרקע, בקרה ומעקב. המחלקה השנייה עוסקת במיצוי מידע".

"הבנו", ציין, "שנכון יותר לבצע כל מיני תהליכים, כגון תעדוף, ברמת הפיקוד. זה מתכתב עם תפיסת הניצחון: המערכת משמשת כ-'מתווך', מחבר (קונקטור), בין הרמות האסטרטגית והטקטית. היא הוכיחה את החשיבות שלה במבצע שומר החומות, כי היא מביאה את העוצמות שלנו לקצה".

בממד מתקפות סייבר, אמר אז אל"מ ע', "הקמנו מערך הגנה פיקודי, עם SOC ומגני סייבר. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חטיבת ההגנה בסייבר באגף התקשוב, מחלקת ביטחון מידע וממר"ם. אנחנו עושים לא מעט תרגילים כדי לבדוק את המוכנות שלנו. התוקף בסייבר הוא גלובלי, אנחנו נערכים על מנת למנוע מתקפות של החמאס ושל האקרים מאינדונזיה כאחד". "ככלל", קבע, "אנחנו נותנים מענה טוב לתחום".

עוד הוא ציין ש-"הקמנו מערך ספקטרום פיקודי. זהו ממד לחימה לכל דבר, מעבר להיותו מרחב תדרים. עלינו לוודא שצה"ל, כצבא דיגיטלי, יוכל לתפקד ברמה הרשתית, ולספק ניצחון המבוסס על הממד הספקטרלי, כשכל הכוחות – מטוס, טנק, ספינה, רחפן ועוד – יעבדו בממד זה. הסוגייה המרכזית בהקשר זה היא גיבוש תמונת מצב ספקטרלית כל הזמן, תוך התמודדות עם הצפיפות במרחב, שעלולה ליצור קונפליקט, ובעיקר – יכולות ניהול וניטור".

הוא הרחיב ואמר כי "המערכת מבוססת על פרויקט מנסרה, עם חיישנים לניטור הספקטרום, כדי לאפשר חופש פעולה מבצעי ולמנוע שיבושים. היא מערכת מחוסנת, ויודעת לעבוד גם כשהאויב מנסה למסך את השידורים – כדי ליצור רציפות של תהליכי השו"ב. בעולם הלוחמה האלקטרונית, הספקטרום הוא חלק מסל היכולות שלנו. לא רק אנחנו מתפתחים בתחום – גם האויב מבין שהתווך הוא עוד שטח תקיפה, ולכן פיתוח יכולות התחום הוא מבחינתנו הזדמנות".

בעוד כחודשיים יסיים ע' את תפקידו וימונה לתפקיד באגף התקשוב. הוא ציין כי "אני 'ראש אגף התקשוב' של הפיקוד ואחראי לאפשר עליונות טכנולוגית לכוחות לטובת אפקטיביות של כלל התהליכים, בשגרה ובחירום. אלוף הפיקוד מכיר בערך ה-IT, וניתן לומר שכל מפקד בכיר בצה"ל מבין את החשיבות של המרחב הקיברנטי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מישהו

    כתבה מעניינת אבל מלאה בחוסר דיוקים המצביעים על יהירות או חוסר מקצועיות… מערכת ניטור ספקטרום מבוססת על מקלט רחב סרט. האם המקלט מחוסן כפי שמצויין בכתבה? לא סביר (מבוסס מוצרי מדף). חיסון מתבצע בשיטות שונות ומורכבות אבל לא במערכת מסוג זה. עוד רחוק היום בו פיקוד יוכל לשלוט במרחב הספקטרום. מדוע פיקוד צריך להיות סטארט אפ? זה תפקיד גופי הפיתוח בזרועות.

אירועים קרובים