אחרי טראמפ: האם גם מאסק ישיק רשת חברתית משלו?

מייסד ומנכ"ל ענקיות הטק טסלה ו-SpaceX, הצהיר כי הוא שוקל יצירת פלטפורמה חדשה, זאת בעקבות ביקורת על הגבלת חופש הביטוי ברשת המצייצת, זירת הבית שלו, ועוקביו שקראו לו לקנות את טוויטר או לספק לה אלטרנטיבה

יש לו רשתות חברתיות בראש? אילון מאסק. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

האם אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, שוקל להשיק פלטפורמת מדיה חברתית חדשה? "אני חושב על זה ברצינות", כתב באחרונעה מאסק, המולטי-מיליארדר, בזירת הבית שלו, טוויטר, כשהשיב לשאלת משתמש ברשת החברתית המצייצת.

מאסק למעשה תהה ביום ו' האחרון מול 79.2 עוקביו מה יקרה אם יבנה פלטפורמת מדיה חברתית חדשה המשתמשת באלגוריתם קוד פתוח, ומדגישה את חופש הביטוי, תוך שמירה על מינימום תעמולה ופרופגנדה ביישום – האם היא תהיה להם רלוונטית ואטרקטיבית?.

הדברים מגיעים אחרי שלא פעם חשבונות של משתמשים מושעים מטוויטר משום שהביעו את דעותיהם בפלטפורמה, ואחרי תגובות רבות של משתמשים שמלינים על "הצרת צעדיהם" ברשת החברתית המצייצת.

מאסק, שכידוע מבלה הרבה זמן בטוויטר בעצמו, צייץ בנדון יום לאחר שפרסם סקר בטוויטר, בו הוא שאל משתמשים אם הם מאמינים שטוויטר דבקה בעקרון חופש הביטוי. 70 אחוז מהעונים ענו ב'לא' על השאלה. "ההשלכות של הסקר הזה יהיו חשובות", כתב מאסק ביום ו'. "נא להצביע בזהירות".


"בהתחשב בכך שטוויטר משמשת ככיכר העיר הציבורית דה פקטו, אי עמידה בעקרונות חופש הביטוי מערערת ביסודה את הדמוקרטיה. מה צריך לעשות?" פצח מאסק בסדרת ציוצים, עקב הטענות שטוויטר מגבילה את חופש הביטוי, שהיא זכות יסוד בחוקה האמריקנית.

לאחר מכן צייץ מאסק את השאלה: "האם אנחנו צריכים פלטפורמה חדשה?" והצמיד אותה לראש הפיד שלו.

טראמפ ו-Truth Social – מאחוריכם

נזכיר כי Truth Social (או בעברית 'הרשת החברתית של האמת'), פלטפורמה חדשה שהגה והביא לעולם נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, הושקה בפברואר האחרון. מדובר בניסיון של טראמפ לייצר אלטרנטיבה לטוויטר, שממנה סולק לפני יותר משנה עקב המהומות שחוללו אוהדיו בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, אחרי הפסדו בבחירות.

טראמפ מקווה כי היישום יחזיר אותו לפעילות ברשתות החברתיות, אחרי חסימתו מכמה פלטפורמות אשתקד. אבל ייעודה של הפלטפורמה – ממש כמו ברעיון שאיתו משתשעשע מאסק – הוא שהיא תשרת את "האמת", במקרה הזה של תומכיו ושל בעלי העמדות הלאומניות-שמרניות בארה"ב ובעולם, בלי צנזורה על דבריהם, כפי שלטענתם עשו להם בטוויטר, בפייסבוק, ביוטיוב וכדומה.

Truth Social. צילום מסך.

Truth Social. צילום מסך.

לעת עתה עם זאת כל ניסיונות להתחרות בפלטפורמות מבוססות כמו טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם שבבעלות מטא ויוטיוב של גוגל – לא הניבו הצלחה יתרה. לא ה-Truth Social של טראמפ, ולא מתחרי טוויטר Gettr ופרלה (Parler) – רשת חברתית המזוהה עם הימין הלאומני האמריקני, שפעילותה הופסקה לזמן מה אחרי המהומות בקפיטול, מחשש שתהווה קרקע פוריה לתכנון פעילויות דומות – או אתר הווידיאו ראמבל (Rumble) הקנדי, לא התקרבו עד כה להיקפי השימוש ולפופולריות של הפלטפורומות הקיימות והענקיות.

לקנות את טוויטר או להקים לה אלטרנטיבה?

בין המגיבים הרבים לסיעור המוחות שיזם מאסק נשמעו קולות ברורים שהפצירו בו לרכוש את טוויטר בעצמו, דבר שמאסק יכול בהחלט להרשות לעצמו בהתחשב בכך שהוא האשם העשיר בתבל עם הון אישי, המוערך נכון לכעת ב-267.3 מיליארד דולר לפי פורבס.

האם הוא בעצם האדם העשיר בתבל? נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

האם הוא בעצם האדם העשיר בתבל? נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

מעניין לציין בעניין עושרו של מאסק, שבאחרונה היזם הדומיננטי התבטא ואמר כי כנראה אינו האדם העשיר בעולם ככל הכל.

"אני חושב שפוטין עשיר ממני בצורה משמעותית", אמר מאסק למתיאס דופנר – מנכ"ל חברת האם של הביזנס אינסיידר, ההוצאה לאור אקסל שפרינגר (Axel Springer AG) – בראיון שנערך לאחרונה ושעליו דיווח האתר בסוף השבוע (ש'). מאסק התכוון להונו של נשיא רוסיה, שרבים סבורים כי הוא עצום אך שאיש לא יודע את היקפו האמיתי, אולי מלבד הרודן התוקפן בעצמו.

כעת נותר להמתין לגלות האם מאסק רק מטריל ומשתשעשע כהרגלו, ואולי גם קצת "מאיים" על טוויטר בדרכו, או שהוא באמת יקים רשת חברתית חדשה. ואם לא הוא – אולי פוטין יהיה מי שירים את הכפפה, ויצהיר גם הוא – כמו טראמפ ומאסק – שהאמת תהיה נר לרגלי השירות שלו לעד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים