הסטארט-אפ הישראלי שמסייע לעולם לממש סנקציות ימיות על רוסיה
לווינדוורד פלטפורמת AI לחיזוי וניטור סיכונים ימיים, המספקת דיווחים שוטפים ללקוחותיה על תנועת כלי שיט, כדי לאפשר להם לנהל סחר ימי מותאם להנחיות של כל מדינה ● באחרונה היא הונפקה לפי שווי חצי מיליארד ש'
ההשלכות הכלכליות על מלחמת רוסיה-אוקראינה משפיעות בין היתר על סחר העולמי הימי, בין היתר בגלל הסנקציות שהטילו ארה"ב ומדינות באירופה על רוסיה. בין היתר כוללות סנקציות אלו איסור על סחר עם רוסיה. עיקר הסחר בא לידי ביטוי בתנועת האוניות והמכליות בים, וכדי שחברות בעולם יוכלו לציית לסנקציות נדרש מידע על התנועה הימית בזמן אמת. הידע הנדרש כולל חיזויים מבוססי ביג דטה על ענף הסחר הימי, שכולל בתוכו אינדיקציות שונות על זיקה של מכולות הנעות בים לרוסיה בחתכים שונים ומגוון מידע המשתנה בכל יום.
סנקציות בנלאומיות ופרטיות בזירה הימית
את הצורך הזה מספקת לעולם חברת סטארט-אפ הישראלית בשם ווינדוורד (Windward), אשר מתמחה בניטור וחיזוי סיכונים ימיים באמצעות ביג דטה ובינה מלאכותית.
החברה השיקה פתרון חדש המבוסס על פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה לניטור סיכונים ימיים, והוא מאפשר ללקוחותיה להמשיך ולנהל סחר ימי מותאם להנחיות של כל מדינה, על פי התנאים המשתנים בשטח, אחריהם עוקבת החברה. המידע מתמקד בזיקה שיש לכלי השיט בסחר הימי לרוסיה, בהקשרים שונים.
ווינדוורד הוקמה על ידי עמי דניאל יחד עם שותף נוסף לפני עשור. שניהם יוצאי חיל הים. לדברי דניאל, הדו"חות היומיים והשבועיים המופצים לכל לקוחות החברה, מתמודדות עם אתגר נוסף שנובע מהסנקציות. "הסנקציות שהוטלו על הסחר עם רוסיה כוללות מצד אחד הנחיות רגולטוריות, שניתנו בכל מדינה וברמה עולמית, אבל אנו מזהים גם סנטימנט נוסף", סיפר. "חברות ספנות פרטיות מתרחקות ככל הניתן מרוסיה, ומחמירות הרבה מעבר להוראות הרגולציה, וזאת מסיבות שונות". לדברי דניאל, "בנקים וחברות מסחריות מחילים סנקציה עצמית נגד גופים רוסיים, כדי לא להרגיז את דעת הקהל, וזה מגיע עד לרמה שיש חברות שמסרבות לקבל סחורה או לשכור אוניות שהקברניט שלהם הוא ממוצא רוסי, למרות שאין להן זיקה ישירה לרוסיה", אמר דניאל.
בדו"ח השבועי שפורסם בשבוע שעבר, נאמר גם כי גם חברות ביטוח המספקות ביטוח למסחר ימי באזורי הלחימה עצרו את הביטוחים באזור הים השחור וים אזוב. על פי סיכום זה, המבוסס על נתונים של ווינדוורד הישראלית, בשבוע שהסתיים ב-10 במרץ הצטמצמה בחצי כמות האינטראציות של כלי השיט תחת דגל רוסי, עם כלי שיט אחרים. בדיווחים שהופצו בימים האחרונים דיווחה החברה על צמצום של חצי בכמות המגעים בין כלי שיט תחת דגל רוסי עם כלי שיט אחרים.
דניאל מציין כי עובדה זו משפיעה כמובן על שרשרת האספקה הימית, והיא מייצרת נתיבי שייט אלטרנטיביים להסעת סחורות. המערכות של ווינדוורד, הישראלית, סיפקו מידע עדכני גם על ההיבט הזה של המשבר ועל עומסים בנמלים המדינות השכנות לאוקראינה ובנמלים כמו פינלנד, קפריסין או בולגריה.
"מספקים מידע לפי רמת רזולוציה שהלקוח בוחר"
ווינדוורד מעסיקה כ-140 עובדים ברחבי העולם, מתוכם 50 בישראל במרכז הפיתוח של החברה. לחברה יש 12 עובדים באוקראינה, ןלדברי דניאל הוא בקשר יומיומי איתם. לחברה יש 85 לקוחות, רובם בחו"ל. בישראל היא משרתת בעיקר חברות שיגור וסוכנים המנהלים את הליכי הייבוא שמגיעים לארץ דרך הנמלים הישראליים.
"אנחנו מספקים מידע לפי רמת רזולוציה שהלקוח בוחר", הסביר דניאל. "באפשרות שלנו לבדוק את הרקע של כל אוניה, שרשרת הבעלים שלה, איזה מטענים יש לה, מה הזיקה לרוסיה ועוד. אנחנו כמובן מספקים את המידע ללקוח, לבקשתו, והוא מקבל את ההחלטות שלו לגבי הסנקציות", הבהיר דניאל.
בדצמבר האחרון הונפקה ווינדוורד בלונדון, וגייסה 34.5 מיליוני ליש"ט (כ-145 מיליון שקל) לפי שווי שוק של 126 מיליון ליש"ט, שהם כחצי מיליארד שקל.
מדוע בחרה החברה להנפיק דווקא באנגליה? "אנחנו קטנים לנאסד"ק. אמנם הציעו לנו להצטרף לאחד הספאקים (SPAC), אבל לאחר שיקולים שונים שעשינו וניהול סיכונים החלטנו לוותר על כך", אמר דניאל.
ההיערכות לשינוי המצב בסחר הימי לא באה להם כהפתעה, ולקראת ההנפקה החברה עשתה פעולות שונות – היא החלה, למשל, לפתח את פתרון הלוגיסטיקה, שההשקה שלו אמנם היתה בעיתוי הנוכחי, אחר פרוץ המלחמה, אבל תוכננה קודם לכן.
"הערכנו שההנפקה בדצמבר שעבר היא חלון ההזדמנויות האחרון להנפיק", אמר דניאל. מצב הבורסות בכל העולם אינו טוב מאז פרוץ המלחמה, אבל דניאל הזכיר כי ההחלטה על הנפקה היא לטווח ארוך, ובין היתר אפשרה לחברה להשקיע בטכנולוגיות ובכלים, שחלק מהם ממומשים כעת בעקבות המלחמה באוקראינה.
תגובות
(0)