בנק ישראל: העבודה מרחוק לא משנה את האפליה כלפי אוכלוסיות מוחלשות

הבנק, אשר פרסם את דו''ח העבודה מרחוק של שכירים לשנת 2021, לא ציין את אחד החסמים הגדולים למימוש עבודה מרחוק - איומי הסייבר

עדיין קיימת גם בעבודה מרחוק. אפלית אוכלוסיות מוחלשות. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

העבודה מרחוק, שהתרחבה מאוד במהלך הקורונה, מיתנה את פגיעת המגיפה בתעסוקה ובפעילות הכלכלית, ולכן חשיבותה הכלכלית בתקופה זו רבה. עבודה מרחוק בקורונה רווחה גם בענפים שלא הורגלו בה לפני כן, למשל במגזר הציבורי. הדבר דרש התגברות על מחסור בציוד, שיפור תשתיות ושינוי בשיטות העבודה. אלא שלעבודה מרחוק יש גם חסרונות, כך קובע בנק ישראל בדו"ח העבודה מרחוק של שכירים ב-2021.

"כשהיקפי העבודה מרחוק גבוהים", נכתב, "היא עלולה להעצים בעיות ניהוליות ולהקשות על התקשורת הבלתי אמצעית במקומות עבודה, ולהעברת ידע בין עובדים, ליצירת תפישה מקצועית וארגונית רחבה ולשביעות הרצון של העובדים, ולכן עלולה גם לפגוע בפריון". צוין כי "המפגש החברתי הנוצר במקומות העבודה חשוב גם לרווחתם של העובדים. עבודה מרחוק, בעיקר מבתי העובדים, עלולה להקשות על הפרדה בין זמנם המוקדש לעבודה ולעיסוקים אחרים".

מעסיקים שקודם למגיפה לא התנסו בעבודה מרחוק, נכתב, "נדרשו להעמיד תשתיות תקשורת, ציוד קצה ויישומים טכנולוגיים ולהתאים את שיטות העבודה, התקשורת הארגונית והניהול לעבודה מרחוק… בצוק העיתים מעסיקים רבים אימצו את ההעסקה מרחוק גם תוך שילוב עובדים בעלי פריון נמוך, והתמודדו עם חסמים טכנולוגיים, הכוללים תשתיות תקשורת רעועות ומחסור בציוד קצה, ועם מערכות ארגוניות וניהוליות לא מותאמות". בנוסף, "חלק מהעובדים מביתם גם השגיחו על ילדים – כך שגם התנאים הסביבתיים היו בעוכריה של העבודה מרחוק".

העבודה מרחוק לא פתרה בעיות אפליה במשק

מאז הרבעון השני של 2021, ירד שיעור העובדים המשלבים עבודה מרחוק בכל הענפים. היקף העבודה מרחוק גבוה מהממוצע בענפי ההיי-טק, בשירותים במקצועיים, המדעיים והטכניים, בשירותים הפיננסיים ובביטוח.

אף שהבנק לא מציין זאת במפורש, הרי שהעבודה מרחוק לא משנה את האפליה כלפי אוכלוסיות מוחלשות שונות – נשים, ערבים ותושבי פריפריה: לפי הבנק, "מעבר להשפעתם של משלוח היד והענף הכלכלי – אקדמאים, נשים, הורים לילדים עד גיל 10, יהודים (לעומת ערבים) והמתגוררים במרכז הארץ – מתאפיינים בהיקף נרחב יותר של עבודה מרחוק".

"העבודה מרחוק מיתנה את פגיעתה של המגיפה בתעסוקה ובפעילות הכלכלית, ולכן חשיבותה הכלכלית בתקופה זו רבה… השונות ביכולת לעבוד מרחוק פערה הבדל בפגיעת המשבר בין עובדים ומעסיקים שאפשרות זו עמדה לרשותם – לאלה שלא יכלו ליהנות ממנה", צוין בדו"ח.

התרחבות העבודה מרחוק אפשרה את ההמשכיות העסקית ברבים ממקומות העבודה, בעיקר לעובדים שמטלותיהם מתבצעות באמצעים טכנולוגיים, כגון מחשב, ולאלה שהאוטונומיה שלהם בביצוע העבודה רבה. הקלו על המעבר התנסות קודמת בעבודה מרחוק ואימוץ קודם של טכנולוגיות המאפשרות עבודה מרחוק, כשירותי ענן ורשתות תקשורת וחקיקה תומכת.

"מעלותיה של העבודה מרחוק בלטו במיוחד בעת המגיפה, אולם הן רבות גם בשגרה, ולמרות זאת, טרם המגיפה הטמעתה של העבודה מרחוק הייתה נמוכה יחסית, אף שהטכנולוגיה הייתה קיימת", ציינו האנליסטים בבנק.

"נראה שהסדרי העבודה מרחוק בתקופת הקורונה לא תרמו לצמצום פערים גיאוגרפיים בין המרכז לפריפריה, וזאת כנראה בגלל הבדלים בין-אזוריים במאפייני העובדים והפירמות… נשים נוטות ב-2% יותר מגברים לעבוד מרחוק, וכשישנם בבית ילדים עד גיל 10, הסיכוי לעבוד מרחוק גבוה יותר ב-1%… עבודה מרחוק רווחת ב-5% יותר בקרב בעלי השכלה אקדמית… הסיכוי לשלב עבודה מרחוק יורד אצל המתגוררים מחוץ למחוזות תל אביב והמרכז, והוא הנמוך ביותר אצל תושבי מחוזות הצפון והדרום… הסיכוי לשלב עבודה מרחוק בקרב שכירים יהודים גבוה יותר ב-3% מאשר בקרב הערבים".

"ההבדלים בדפוסי העבודה מרחוק", כתבו לסיכום בבנק, "משקפים פערים בפריון העבודה בין היכולים ליהנות מאפשרות זאת למי שאינם יכולים, ואלה מתואמים עם המיקום הגיאוגרפי. שינויים במבנה הגיאוגרפי של הפעילות הכלכלית… עשויים לקחת זמן רב. אפשרות העבודה מרחוק הפכה אפקטיבית יותר בתקופת הקורונה, ויישומה הגדיל את היצע המשרות האיכותיות למתגוררים באזורים שהיצען בהם מצומצם".

הקורונה כפתה אותה עלינו. עבודה מהבית. אילוסטרציה.

הקורונה כפתה אותה עלינו. עבודה מהבית. אילוסטרציה. צילום: BigStock

מה עם הסייבר?

בדו"ח של בנק ישראל לא צוינו אתגרי ואיומי הסייבר כחלק ממגמת העבודה מרחוק. כלל חברות המחקר אוחזות בדיעה כי הקורונה שינתה לנצח דפוסי פעילות בארגונים, וכי עבודה מרחוק תעלה במאות אחוזים בקרב ארגונים לעומת התקופה בטרם משבר הקורונה. אלא שהעבודה מרחוק מביאה עימה גם עלייה באיומים, ובתוכם, גידול מ-25% ל-33% באירועי הסייבר שיקרו, אשר ייגרמו בשל איומים פנימיים.

"עם המעבר לעבודה המונית מרחוק, והשינוי הדיגיטלי המואץ שהיה, אבטחת מידע והגנת הסייבר עלו בשרשרת המזון. הצורך בפלטפורמת הגנה משולבת, דיגיטלית, הפועלת מהענן – יביא להופעתו של 'זום האבטחה', מערכת ש'פשוט סתם עובדת' ונגישה בקלות למשתמש היומיומי", כך העריכה אחת מספקיות האבטחה.

ספקית אחרת העריכה כי "כעת, התוקפים יתחילו למצוא דרכים לניצול נוסף של עבודה מהבית, כי מגיפת הקורונה הביאה לשינוי קיצוני באופן שבו האנשים שעובדים". לא התקבלה תגובת הבנק לשאלת אנשים ומחשבים מדוע לא צויינו בדו"ח איומי הסייבר והשפעתם על העבודה מרחוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים