בכירות בוחרות: מיהי האישה שלהן בהיי-טק הישראלי?

יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות טובה להעלות על נס את הנשים המשפיעות בהיי-טק הישראלי ● אבל למה שנעשה זאת לבד? ביקשנו מכמה בכירות בתעשייה לבחור את האישה שמעוררת בהן השראה

דרוש שיפור משמעותי בשיעור הנשים בהיי-טק.
ד"ר ארנה ברי.

ד"ר ארנה ברי. צילום: מרב רביץ מושל

נועה אשר, מנכ"לית מעבדת החדשנות של NTT בישראל
"ד"ר ארנה ברי היא אשת ההיי-טק הישראלית שלי. ד"ר ברי היא בין היזמיות הראשונות בארץ, המדענית הראשית הראשונה והיחידה עד כה של משרד הכלכלה, סגנית נשיא EMC העולמית, מובילת תוכניות ממשלתיות בתחום הבינה המלאכותית ופיתוח הנגב, ועוד. היא מתנדבת ומסייעת לכל מי שמבקש, ולא נכנעת לתכתיבים של העולם הגברי. ד"ר ברי תמיד נכונה לסייע לנשים ובשנים האחרונות, עם מגמת ה-MeToo#, חשפה קשיים ואתגרים אישיים שאיתם התמודדה, ובכך הראתה אור לנשים רבות שמתמודדות עם בעיות דומות. ד"ר ברי תמיד הייתה שם גם בשבילי – נכונה לסייע, לחשוב ולתרום מניסיונה".

יפעת אורון.

יפעת אורון. צילום: כפיר סיוון

יפעת בכור, מנכ"לית עמותת יוניסטרים
"בחרתי ביפעת אורון, המובילה את פעילות בלקסטון בישראל. מעבר להשפעה הרבה שלה, עם ניהול הקרן הבינלאומית הפרטית הגדולה בעולם פה, בארץ, והובלת מהלכים אדירים עבור ההיי-טק הישראלי, ההצלחה וההשפעה של אורון מתחילות בבסיס. ב-10 השנים האחרונות היא הובילה שורה של שינויים. בין היתר, היא הפכה את בנק לאומי לבנק שמזוהה עם קהילת ההיי-טק, ובכך יצרה גשר ישיר בין עולם ישן לעולם חדש, וגרמה לכלל הבנקים להיכנס לתחום. גם החיבור של בלקסטון לישראל ולתעשיית ההיי-טק שלה דורש גשר בין תרבויות ויכולת להתחבר לבכירים ולבכירות בתעשייה. היכולת של אורון לקחת את הידע האדיר שלה ולנתב אותו לשיח, נטוורקינג וחיבורים עסקיים בין עולמות שונים מייצרת אפשרויות ייחודיות לתעשייה, וחדשנות תפיסתית ואופרטיבית. מעבר לזה, היא מהווה השראה אדירה לנשים צעירות בהיי-טק, היא חרוצה ומתודולוגית, אשת השקעות מצוינת והדלת שלה תמיד פתוחה לעזור ולהעצים את העובדים שלה ואחרים".

רביטל דואק, מנכ"לית צופן
"דמות המופת שלי היא רים יונס – מהנדסת, יזמית פורצת, שייסדה את אלפא אומגא – חברה גלובלית משגשגת שמפתחת, מייצרת ומשווקת טכנולוגיה רפואית. יונס מרשימה אותי במיוחד מכיוון שהיא מונעת בראש ובראשונה מרצון לייצר אימפקט – והיא מצליחה בכך. היא תומכת במגוון פעילויות וארגונים לקידום חברה משותפת ליהודים ולערבים; לעידוד חינוך, יזמות וטכנולוגיה בקרב נוער בפריפריה; לפיתוח התעסוקה בהיי-טק בחברה הערבית; ולקידום הסביבה הטכנולוגית-עסקית בנצרת ובסביבתה – שבה אלפא אומגא מעסיקה כ-120 עובדים. מתוקף תפקידי כמנכ"לית משותפת בצופן – ארגון שנתמך על ידי יונס ובעלה, עימאד – זכיתי להכיר את פועלה ואת תרומתה, והיא מהווה מודל השראה לי, לנערות ולנשים רבות".

ד"ר קירה רדינסקי.

ד"ר קירה רדינסקי. צילום: אריאל לינסון, מתוך ויקיפדיה

שירי טסמן, סמנכ"לית השיווק של אלעד מערכות
"בחרתי בד"ר קירה רדינסקי. ד"ר רדינסקי היא מדענית פורצת דרך בתחום הבינה המלאכותית ואחת מ-35 הממציאות והממציאים הצעירים.ות הבולטים.ות בעולם, על פי אוניברסיטת MIT. היא פיתחה אלגוריתמים שיכולים לחזות אירועים כמו מגיפות ומתקפות. ההמצאות שלה ישפיעו על כל אחד ואחת מאיתנו ועל האופן שבו אנחנו חיים את חיינו – צרכנות, בריאות, טכנולוגיה ועוד. היא עשתה אקזיט של 20 מיליון דולר ואפילו השיאה משואה ביום העצמאות. אישה כמותה לא שוקטת על השמרים ומובילה שינויים עבור האנושות, כמו הפרויקט הבא שלה, להארכת תוחלת החיים ומלחמה במוות".

ענת יוגב, מעצבת מוצר ב-Grubhub
"הבחירה שלי היא רותם וייסמן, ראשת תחום העיצוב במאנדיי. היא מסמלת עבורי את האישה בהיי-טק הישראלי. וייסמן התחילה כמעצבת יחידה, וכיום היא מובילה את צוות העיצוב בחברה. אני מאמינה שבזכות עבודתה, חברות רבות בתעשייה בארץ מתחילות לשים יותר דגש על תהליכי עיצוב נכונים, ועל חוויית המשתמש והעיצוב במוצר. ההצלחה וההישגים שלה נותנים למעצבות אחרות להאמין ביכולת שלהן להתקדם ולהשפיע בחברות שבהן הן עובדות".

מיכל ברוורמן-בלומנשטיק.

מיכל ברוורמן-בלומנשטיק. צילום: תומר פולטין ומרק צורף

אלינור לביא, מובילת צוות וריפקציה ו-ולידציה ב-Human Xtensions
"כשאני חושבת על נשים שמעוררות השראה, במיוחד בעולם ההיי-טק, אני חוזרת לתחילת דרכי וחושבת על מגוון הנשים שליוו אותי, גם ובמיוחד בסביבה שבה יש רוב גברי, כמו הענף: המנהלות, הקולגות והעובדות שלי לאורך הדרך. כל אחת ואחת מהן היוותה לי השראה כזו או אחרת. אבל אם אני צריכה לבחור באחת, אני בוחרת במיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. ברוורמן-בלומנשטיק מייצגת את האני מאמין שהוא גם שלי, שלפיו לעתים, רק אנחנו, הנשים, בולמות את התקדמותנו בקריירה. אנחנו צריכות לפרוץ קדימה על מנת להוביל, ללכת עם החלומות שלנו, להעז ולהגשים אותם.

כיום, כשאני מובילה צוות של נשים צעירות, אני מאמנת אותן להאמין בעצמן, לא לפחד לעשות, שיש להן את הכוח לשנות, כבר מתחילת דרכן. וכמו ברוורמן-בלומנשטיק והרבה נשים מוכשרות אחרות, חשוב להזכיר שלהיות אישה ואמא זה יתרון, ולא להיפך. זה בסדר לא להצליח לעשות את הכול לבד. אנחנו יכולות לתפקד כנשים וכאמהות, ועדיין להתקדם בעבודה, להחזיק משרות ניהול, לייצר, ליצור ולהנהיג".

יסמין לוקץ'.

יסמין לוקץ'. צילום: יח"צ

טל מלכן, מנהלת אופרציות בבאפ טכנולוגיות
"האישה שלי בהיי-טק הישראלי היא היזמית יסמין לוקץ'. היא משלבת עוצמה נשית ומודל לחיקוי בתחומה. לוקץ' מביאה רוח של שינוי, ואני מעריכה מאוד את העשייה החברתית והנתינה הפילנתרופית שלה, בצד העשייה העסקית. היא מהווה דוגמה ליכולת של כל אחד ואחת מאיתנו לשלב ולהשפיע בחלקו.ה – הן ברמה המקצועית, במטרה לפתח את ההיי-טק הישראלי, והן ברמה האישית-חברתית.

מבחינתי, אישה חזקה היא אישה שיודעת מה היא רוצה, יודעת לאן היא מכוונת, שואפת גבוה והולכת אחרי החלומות שלה. אני מזדהה עם הדברים שלוקץ' משדרת: גם אני חונכתי להיות עצמאית ולשאוף הכי גבוה שניתן, להיות הגרסה הטובה ביותר שלי. אני חושבת שהסוד הוא בשיתוף הפעולה עם האנשים סביבי וההבנה שההצלחה שלנו היא חיבור של הרבה גורמים בדרך. זו ההבנה שמעבר להתמדה ולכוח הרצון, יש שותפים נוספים להצלחה, ושהעוצמה שלי היא משהו שגדול יותר מה-'אני' הפרטי".

עדי סופר תאני.

עדי סופר תאני. צילום: מירי דוידוביץ'

עדיה פלורסהיים, מנהלת מחלקת דיגיטל בקבוצת זאפ
"הדמות הנשית שאני מעריכה בתעשיית ההיי-טק הישראלית היא עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל. יש בינינו קווי דמיון רבים מבחינה אישית: שאפתנות, סדר וארגון, יכולות ניהול ועם זאת, גם משפחתיות וחיבור לעובדים. הקריירה שלה והדרך שסללה לעצמה מרשימות אותי בצורה יוצאת דופן ונותנות לי השראה להמשך דרכי. סופר תאני אמרה כי 'בשבילי, הדבר המשמעותי ביותר שקשור באפקטיביות הוא הדרך הטובה ביותר להביא את הקול של כמה שיותר אנשים מהצוות לתוך תהליך קבלת ההחלטות'. זאת אמירה שאני מאוד מתחברת אליה והיא מלווה אותי בקבלת ההחלטות בדרכי המקצועית".

דנה רוכמן, סמנכ"לית מוצר באינקרדיבילד
"מי שחברתי לבחור היא אוראל חשמטיה, מייסדת ומנכ"לית Causalis.ai, שמפתחת פלטפורמה עבור חברות פארמה. חשמטיה היא אישה שעוברת דרך קירות, מעזה, לא חוששת ולא מוותרת. אישה שהיא גם יזמית וגם מנכ"לית של חברה טכנולוגית זה לא משהו שכיח בתעשייה. מעבר לכישורים העסקיים הסופר מרשימים שלה ויכולתה יוצאת הדופן לקבץ סביבה חבורה של אנשים מוכשרים, חשמטיה היא פעילה חברתית בקהילות שונות, שמעודדות שילוב של נשים בתעשייה וחינוך של נערות ונערים מהפריפריה לעולמות ההיי-טק והטכנולוגיה – כמי שגדלה בשלומי והוכיחה לעצמה ולסביבה שהכול אפשרי, כבר מגיל מאוד צעיר. היא מציגה שילוב של ערכיות, נחישות ומקצועיות".

הילה רייך, מנהלת הפעילות של RapidAPI בישראל
"הבחירה שלי היא בנטהלי רפואה, שותפה בקרן הצמיחה ויולה – קרן שמשקיעה בחברות טכנולוגיות בשלב הצמיחה ומנהלת 725 מיליון דולר. בין השקעותיה האחרונות של הקרן נמנות החברות ברינג, ביזאבו, זום אין וסימילארווב. רפואה, שהצטרפה ל-ויולה עם הקמתה ב-2008, כיהנה קודם לכן כמנהלת קשרי משקיעים ושיווק של קרן אוורגרין, וניהלה את תחום ההסכמים הכלכליים בלשכת היועץ המשפטי של משרד החוץ. היא יושבת בדירקטוריונים של מגוון חברות, ביניהן RapidAPI ,Thriver וגסטי, ובעבר היא הייתה חברת דירקטוריון בדיינמיק יילד. רפואה מביאה איתה לכל חברה שבה הקרן שהיא שותפה לה משקיעה ידע רב וניסיון אישי, יחד עם המון אנרגיות טובות ואווירה נעימה. אני יכולה להעיד שכל מי שמכיר אותה ועובד עימה נהנה מהנוכחות שלה כאישה מעוררת השראה, שמשקיעה בעשייה שלה מקצועיות ונשמה".

הערת העורך:

הייצוג של נשים בהיי-טק הישראלי הוא בחסר, מאוד בחסר. נשים מהוות יותר מ-50% מהאוכלוסיה, אבל השיעור שלהן בענף הוא עגום (כאן יש נתונים מפורטים). למרות זאת, יש בהיי-טק הישראלי לא מעט נשים בכירות, יזמיות ומעוררות השראה, שמצעידות אותו קדימה – וביותר ממובן אחד. חלקן לא נכללות ברשימה הזאת: מעינת גז מפפאיה גלובל, אחת הקרנות המשקיעות הגדולות בהיי-טק הישראלי, ועד לרונית אטד, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל. מסתוית נבון וארנה קליינמן מסאפ ועד לאביטל ינובסקי, שאולי פחות מוכרת, אבל עושה לילות כימים לשילוב אוכלוסיות מודרות בהיי-טק הישראלי. ואם אני כבר מזכיר, אחטא אם לא אכלול את כל הנשים ביזמויות היי-טק למען נשים, כמו She Codes. עוד ראוי להזכיר את בכירות ההיי-טק בצה"ל ואת השרות שעומדות בראשות המשרדים שהענף נמצא בתחום עיסוקן: ארנה ברביבאי במשרד הכלכלה ואורית פרקש הכהן במשרד החדשנות, הטכנולוגיה והמדע. ויש עוד רבות.

הרשימה הזאת כוללת 10 נשים שכל אחת מהן בחרה את האישה המשפיעה עליה בענף. יש בה בוחרות ונבחרות ממגוון תחומים בהיי-טק, במובנו הרחב – מקרנות הון-סיכון ועד לרשתות חברתיות, מחברות תוכנה ועד לתחום ההולך וצובר תאוצה של ביומד, מסטארט-אפים ועד לחברות גדולות יותר ואף ליוניקורנים, ועוד. כל הנשים כאן ראויות, וגם כל אלה שמתוקף קוצר היריעה לא אוזכרו – ובהחלט מגיע להן. בעצם, כל הנשים הבכירות יותר ופחות שמרכיבות את ההיי-טק הישראלי ראויות. יום האישה שמח, ומי ייתן שבקרוב לא נצטרך אותו, מאחר שיהיה שוויון מלא לנשים בעולם בכלל ובחברה הישראלית בפרט.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דליה פלד

    אחלה כתבה יניב. תודה. ואכן תודה לנשים המכובדות שבחרו בנשים מעוררות השראה, אחת אחת.

אירועים קרובים