רגע לפני הפתיחה במלחמה: אתרים באוקראינה הותקפו, שוב

משרדי ההגנה והפנים של אוקראינה, כמו גם אתרי האינטרנט של סוכנויות ממשלתיות אחרות, הותקפו עוד לפני תחילת ההמלחמה ● גם PrivatBank ו-Oschadbank, בנקים אוקראינים מובילים, בין הנפגעים - פעם נוספת

בגלל המלחמה הרוסית-אוקראינית, שיתוף הפעולה המדובר סוף סוף קורה.

כמה אתרי אינטרנט חשובים באוקראינה הותקפו אתמול (ד') בסייבר באמצעות מתקפות מניעת שירות (DoS – Denial-of-service attack), בטרם הפלישה של רוסיה לשכנתה.

המתקפות היו צפויות: מוקדם יותר השבוע הרשויות באוקראינה הנפיקו התרעות לפיהן האקרים מתכננים לבצע מתקפות סייבר גדולות נגד אתרי ממשלה, בנקים והתעשייה הביטחונית במדינה.

NetBlocks – עמותה לזכויות דיגיטליות, המנטרת ועוקבת אחר שיבושים ברשת – אישרה שמשרדי ההגנה והפנים של אוקראינה, כמו גם אתרי האינטרנט של סוכנויות ממשלתיות אחרות הותקפו. על פי העמותה, נראה שהשיבוש דומה בדפוסיו למתקפות אחרות של מניעת שירות.

לפי העמותה, שמושבה בלונדון ושהוקמה על ידי פעיל זכויות האדם הטורקי אלפ טוקר, PrivatBank, הבנק המסחרי הגדול באוקראינה, ו-Oschadbank, בנק החיסכון הממלכתי של אוקראינה, הותקפו – שוב, לצד מתקפות סייבר שנערכו על משרד ההגנה ומשרדי ממשלה אוקראיניים נוספים. חלק מהאתרים הושבתו לפרק זמן ארוך, וחלקם שבו לפעילות כעבור זמן מה.

דיווחים אחרים מסרו כי כמה אתרים ממשלתיים הותקפו והושבתו, ביניהם האתר של ממשלת אוקראינה, הפרלמנט האוקראיני, ואתרי משרדי החוץ והבריאות.

גם ארגונים מובילים ברוסיה – כולל הפרלמנט – הותקפו

אתמול (ד') אחר הצהריים, הפרלמנט הרוסי הוציא הודעה לפיה הוא חווה מתקפת סייבר, כך לפי רשת CNN. עוד דווח על שיבושים בשירותים הבנקאיים, בשל קריסה של כמה מהבנקים במדינה. פקיד אוקראיני מסר לרשת BBC הבריטית כי מתקפת הסייבר שהתרחשה אתמול, ד', היא "בליגה אחרת". לדברי מיכיאליו פדרוב, שר הסייבר האוקראיני, כמה בנקים ואתרים ממשלתיים הותקפו במסגרת פעולה נרחבת בסייבר.  

הפנטגון העריך כי המתקפה תכלול תקיפות אוויריות, טילי שיוט ופלישה קרקעית. פקיד אמריקני העריך כי המבצע צפוי להתרחש במהלך הלילה (ד'-ה'), וקודם לו צפויות מתקפות סייבר. כפי שככל הנראה אכן קרה.

עוזר לאוקראינה בהגנת סייבר. האיחוד האירופי.

עוזר לאוקראינה בהגנת סייבר. האיחוד האירופי. צילום: BigStock

צוות מיוחד לסייבר של האיחוד האירופי

אתמול דיווחנו כי האיחוד האירופי יפעיל צוות של מומחי אבטחת סייבר, אשר יסייעו לאוקראינה להדוף מתקפות סייבר מרוסיה, כך אמרו בכירים באיחוד. צוות התגובה המהירה של האיחוד האירופי כולל כעשרה מקצועני אבטחת סייבר משש מדינות אירופיות – קרואטיה, אסטוניה, ליטא, הולנד, פולין ורומניה. הצוות הוקם כחלק מתוכנית לשיתופי פעולה ביטחוניים בין מדינות האיחוד, ומטרתו לספק סיוע למדינות הנתונות למתקפת סייבר. זו תהיה הפעם הראשונה שבה הוא יופעל.

בשבוע שעבר דווח כי הרוסים ערכו מתקפות סייבר על שני בנקים וכמה אתגרי ממשל אוקראיניים. המרכז האוקראיני לתקשורת ואבטחת מידע אסטרטגי אישר את דבר המתקפות.

שניים מהבנקים הגדולים במדינה – Oschadbank ו-Privatbank שגם הם הותקפו שוב כעת – נמנו על הקורבנות, לצד אתרים של משרד ההגנה והצבא. בעקבות המתקפות, שירותי בנקאות ומכונות כספומט חדלו מלפעול. מרכז ההגנה הלאומי לא נקב בזהות התוקפים, אולם רמז כי המדובר ברוסיה: "אנחנו לא שוללים על הסף כי המתקפה בוצעה עם טקטיקה של טריקים קטנים ומלוכלכים, על ידי מי שהתוכניות האגרסיביות שלו לא מצליחות – ובגדול".

"ההערכות שלנו הן שרוסיה היא אשר הייתה אחראית למתקפות מניעת השירות המבוזרות, DDoS, שהתרחשו", אמרה אן נויברגר, סגנית היועץ לביטחון לאומי לסייבר ולטכנולוגיה מתפתחת של ארה"ב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים