אילו ערים הן השקופות ביותר במדינה?

האתרים של רק קצת יותר מ-20% מ-76 הרשויות המקומיות שנמדדו זכו לציון הגבוה ביותר במדד השקיפות שמפרסמת עמותת שב"יל ● איזו עיר במקום הראשון ואיזו הגיעה אחרונה?

השופטת (בדימוס) נילי ארד, יו"רית עמותת שבי"ל.

האם הרשויות המקומיות משקיעות מספיק מאמץ, או בכלל, כדי להיות שקופות? האם האתרים שלהן מספקים את המידע שצריך להיות שקוף לכל אזרח? על פי מדד השקיפות השנתי שעמותת שבי"ל (שקיפות בינלאומית ישראל) פרסמה באחרונה, התשובה לשתי השאלות האלה היא: לא ממש. הציונים שקיבלו 76 הרשויות שנמדדו נמוכים בממוצע לעומת הדו"ח הקודם.

המדד בדק את רמת השקיפות של הרשויות המקומיות ב-18 קריטריונים, ביניהם כיצד האזרח יכול לנהל קשר עם הרשות, עד כמה הממשק של האתר שלה ידידותי למשתמש, שקיפות על פי חוק חופש המידע, שקיפות כללית מבחינת כספים, תקציב, ארנונה, חוזים ועוד. עורכי המדד מציינים כי הוא כלל השנה קטגוריות רבות שלא היו בשנים הקודמות, וכי לא מעט ערים שיפרו את הדברים הטעונים שיפור שעלו בדו"חות קודמים.

יו"רית עמותת שבי"ל, השופטת בדימוס נילי ארד, ציינה כי "מדד השקיפות הוא ביטוי מובהק לכוכב הצפון המנחה את העמותה לקידום השקיפות בשלטון המקומי".

שקוף שהערים לא כל כך שקופות

רק 17 ערים קיבלו את הציון הגבוה ביותר, A, בכל הנוגע לשקיפות כפי שבאה לידי ביטוי באתרים שלהן. למקום הראשון הגיעו שתי ערים – רמת השרון ויבנה, ששתיהן קיבלו 91. בין הרשויות הנוספות שקיבלו ציון A נמצאות כפר יונה, חיפה, אלעד, בת ים, פתח תקווה, קריית גת, אילת, טייבה, רמת גן וכרמיאל. חמש הערים המובילות שקיבלו את הציון B, מתוך 20 ערים שקיבלו אותו, הן טבריה, נתיבות, מעלות תרשיחא, קריית מלאכי ואריאל.

הציונים הנמוכים ביותר מבחינת רמת שקיפות האתרים ניתנו לארבע רשויות ערביות: במקום האחרון נמצאת שפרעם, עם ציון 25 בלבד, ולפניה קלנסואה, באקה אל גרבייה וטירה. לקראת סוף הרשימה נמצאות גם שתי ערים יהודיות: בית"ר עילית ובית שאן.

המצב הלא מעודד בא לידי ביטוי גם בציונים שקיבלו הרשויות בקטגוריות נוספות, כמו שקיפות במענקים ובתמיכות. ברבות מ-68 הערים שבהן פועלת ועדת תמיכות לא נמצאו פרוטוקולים שפורסמו באתר. התוצאה עגומה גם בשקיפות במה שנוגע לכספים ובכלל לתקציב: עורכי המדד קובעים כי "הממוצע הכולל בקטגוריה זו מסתכם בציון 68, ומצביע על רמת שקיפות שאינה מספקת". הם אף ציינו שחלק מהערים שקיבלו השנה ציונים נמוכים זכו לציונים גבוהים בשנים קודמות.

השקיפות ברשויות המקומיות תהיה בין הנושאים שיידונו בוועידה השנתית Smart City של אנשים ומחשבים, שתתקיים ב-6 באפריל. לפרטים נוספים ולהרשמה לאירוע לחצו כאן.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דודי

    אם יהודה הוא אכן מי שתמצת את הידיעה הזאת, אז אתה מתחיל להתדרדר, שים לב: הערים הראשונות הן לא כפי שכתוב כאן - רמת השרות ויבנה שקיבלו 'A' וגם 91, אלא, אם תסתכל בדף קודם, ניתן לראות שיש 14 ערים שקיבלו ציון 'A+', וגם 100 ואחר כך 99 (תל אביב למשל..). אז כדאי לשים לב טוב יותר בפעם הבאה. תודה מראש

  2. מישהו שאכפת לו

    כנראה קראתם את הדוח הלא נכון, כי אין שום קשר בין הדו"ח למה שפירסמתם.

אירועים קרובים