טסלה עושה ריקול לתוכנת הנהיגה העצמאית שלה בארה"ב – מה קרה?

לפני כשבועיים השיקה יצרנית הרכבים החשמליים את ה-FSD Beta 10.9, אבל בעיה הקשורה לציות לשלטי עצור גרמה "לאיסוף" התוכנה מכ-54 אלף נהגים, אחרי שה-NHTSA טענה כי המנגנון "יכול להגביר את הסיכון לתאונה"

ריקול למנגנון הנהיגה העצמית המלאה. טסלה. אילוסטרציה.

באמצע חודש ינואר האחרון הגיב מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, לציוץ בטוויטר, וכך למעשה בישר לעולם כי גרסת הבטא למנגנון הנהיגה העצמית המלאה (FSD) של המכוניות החשמליות מתוצרת החברה, 10.9 במספר, תושק ותגיע לנהגים בהמשך אותו שבוע. כעת, בחלוף כשבועיים בלבד, החברה כבר עושה ריקול ל-FSD Beta 10.9, לשם עדכון התוכנה, עקב בעיה בתפקוד שלה בכל הקשור בציות לתמרורי עצור.

טסלה הודיעה בשיחת הרווחים הרבעונית האחרונה שלה כי 60,000 נהגים בודקים את תוכנת הבטא של ה-FSD כיום. בדיקת ה-FSD בטא כוללת נהיגה באמצעותו, כשהנהג עם ידיו על ההגה – וכך גם אמורים לנהוג בעזרת המנגנון תמיד, כיון שאין מדובר במכונית אוטונומית – דיווח על באגים, וכן איסוף נתונים אוטומטי, כמו גם איסוף נתונים ידני. בודקי הבטא יכולים ללחוץ על כפתור במסך המגע שלהם, כדי לסמן ידנית קטע מהמסע שבו חשוב שמהנדסי טסלה יתערבו ויתקנו בעיה שבה הנהג נתקל. בדרך זו התגלה כבר כי קיימות בעיות שונות, ולא דרמטיות מדי, במגנון.

אולם כעת מסתבר שחוץ מהתיקונים תוך כדי תנועה, יש תופעה אחת בהתנהלות המנגנון שמחייבת טיפול יסודי יותר, וגילוי זה אילץ את טסלה לעשות כעת ריקול לתוכנה מעשרות אלפי נהגים, לצורך שדרוג מלא שלה.

הידיעה גרמה לירידה קלילה במניית טסלה, ששוויה צנח בכאחוז, ועומד כעת על 931.25 ליחידה.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011. צילום: וויקיפדיה

עברה אוטומטית על פני תמרורי עצור

הריקול נחשף ממסמכים שפורסמו אתמול (ג') על ידי המינהל הלאומי האמריקני לבטיחות בדרכים, ה-NHTSA (ר"ת National Highway Traffic Safety Administration), שציין כי טסלה "תאסוף" את התוכנה מ-53,822 כלי רכב שלה, מהדגמים S, X, 3 ו-Y, בארה"ב, וזאת כדי לבטל תכונה המאפשרת למכוניות לעבור אוטומטית על פני תמרורי עצור. 

יצוין כי הבעיה שאובחנה קשורה בכך שמכוניות טסלה, בתוך התחשבות בתנאי השטח ואם הכבישים והמדרכות ריקים מכלי רכב ומהולכי רגל, אינן עוצרות באופן מלא בתגובה לתמרורי עצור, אלא רק מאטות. המכונית, לכאורה, עושה את החישובים שלה ומפענחת שהשטח פנוי, ולכן אינה עוצרת. אלא שהחוק – לפחות בחלק מהמדינות בארה"ב – מחייב עצירה מלאה בלי קשר למצב בדרך.

ה-NHTSA רואה בהתנהגות זו של המכוניות סכנה פוטנציאלית אמיתית, והצהירה שהתכונה "יכולה להגביר את הסיכון לתאונה".

לפי דיווח של רשת CNBC, גרסאות חדשות יותר של ה-FSD Beta (מגרסה 2020.40.4.10 ואילך), הכפופות לריקול, מעניקות לנהגים פונקציית "עצירה מתגלגלת", המאפשרת למכוניותיהם "להתגלגל באופן אוטומטי דרך צומת, מבלי לעצור תחילה", כך ציין המינהל לבטיחות בדרכים.

החברה ענתה ל-NHTSA בכתב וציינה כי, "נכון ל-27 בינואר 2022, טסלה אינה מודעת לתביעות אחריות, דו"חות שטח, תאונות, פציעות או הרוגים הקשורים למצב זה". אך בלית ברירה, יצרנית הרכבים החשמליים המובילה תסיר את התכונות הללו של ה-FSD באמצעות עדכון תוכנה.

נזכיר כי על אף שהנהגים המתנסים ב-FSD עושים שירות בעבור מאסק והחברה שלו, הם משלמים על התוכנה – והרבה. מחיר התכונה כיום עומד על 10,600 דולר, ולפי הדיווחים עתיד לטפס בכ-2,000 דולר בקרוב. העדכון הנדרש כעת, עם זאת, יתבצע חינם ומרחוק, כלומר – הלקוחות לא יצטרכו להביא את המכוניות שלהם לחנות או למרכז שירות כדי לטפל בבעיה.

הנהגים מפרסמים את ביצועי המנגנון ברשתות החברתיות

מעניין לעקוב אחרי חלק מהבודקים, עוד בטרם ההצהרה על הריקול, המשתפים ברשתות החברתיות את צילומי הנסיעות שלהם בעזרתו של המנגנון האוטונומי, בתוך שהם מצביעים על כשליו ועל החוזקות שלו.

בציוץ ששיתפנו קבע הבודק ששמו טיילור אוגן: "הנה נסיעה טיפוסית ב-Tesla FSD Beta, ולמה הוא (המנגנון – ג"פ) ההיפך משימושי. זה (הביצוע – ג"פ) בהחלט לא קרוב אפילו להיות 'בטוח יותר מהאדם', בשום פקטור".


בודק אחר השתעשע במגרש חניה פרטי סגור, והושיב את הכלב שלו ליד ההגה כשהטסלה שלו מתמרנת אל מחוץ לחניה. הוא כמובן צייץ את תיעוד האירוע המקורי.


ויש כבר אפילו מי שפתח עצומה לשם שכנוע המנהל לבטיחות בדרכים כי אין סיבה שלא לאפשר למכונית הנהוגה באמצעות המנגנון רק להאט ולא לעצור באופן מלא תמיד כציות לתמרר עצור.

ואולם למעשה מדובר על מעין מבט אל העתיד, ובין אם נרצה או לאו, נחבב את מאסק או נסלוד ממנו, הרי שאפשר לומר כי בזכותו העתיד כבר כאן, והוא הולך וקורם עור וגידים – או נכון יותר הגה, תוכנה וצמיגים – ממש מול עינינו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים