גם בריטניה מתכוננת לתבוע מגוגל ומטא לשלם עמלות לגופי המדיה

נדין דוריס, שרת התרבות של בריטניה, מקדמת נוהל שיאלץ את ענקיות המדיה החברתית לשלם על תכני חדשות ועיתונות שמשותפים דרכן, כדי לתמוך ביוצרי התוכן המקוריים ● אוסטרליה הייתה הראשונה לאמץ חקיקה בתחום

צפויות להפסיד הכנסות בבריטניה. גוגל ומטא. עיבוד ממוחשב.

צרות חדשות מתגעשות על ענקיות הטק האמריקניות, הפעם בבריטניה – החברות גוגל, מטא ודומותיהן, שדרכן מופצים ברשת תכני חדשות ועיתונות של גופי מדיה, צפויות להיאלץ לשלם לעיתונים בריטיים עבור התכנים שלהם.

לפי הדיווחים, הממשלה הבריטית מתכננת תוכניות חדשות כדי לנסות לפצות מעט את התקשורת המסורתית על גזילת פרנסתה בידי חברות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות. שרת התרבות הבריטית, נדין דוריס, היא המקדמת כעת דחיפה חקיקתית שכזו. המהלך מתגבש על רקע החששות הגוברים שחברות הטכנולוגיה שולטות בפרסום המקוון, ובכך מנטרלות את יכולתם של גופי המדיה להתפרנס כבעבר, ושהדבר משחק לרעת הצרכנים והעסקים.

נכון לעכשיו, הענקיות האמריקניות מרוויחות מיליוני קליקים המונעים מתכניהם של גופי חדשות המשותפים דרכן. על פי הדיילי מייל הבריטי, כיום נוגסות גוגל ומטא ב-80 אחוזים מ-14 מיליארד הליש"ט שהיו סך הוצאות הפרסום הדיגיטלי בבריטניה ב-2019, בעוד שלעיתונים המקומיים נותרו אחוזים בודדים מהכנסות אלו. הכללים החדשים, אם ינוהגו בממלכה, יכולים לגרום לכך שענקיות עמק הסיליקון יתחילו לשלם לעיתונות עמלות, בניסיון לאזן מעט את המצב הקיים.

שרת התרבות הבריטית, נדין דוריס, בפתיחת שבוע הטכנולוגיה של לונדון ב-2021.

שרת התרבות הבריטית, נדין דוריס, בפתיחת שבוע הטכנולוגיה של לונדון ב-2021. צילום: מויקימדיה. ג'ייק ג'ונסטון/DCMS

לרסן את כוח ענקיות הטק בממלכה

הנוהל החדש, אם ייכנס לתוקף, יוסדר על ידי יחידת השווקים הדיגיטליים, ה-DMU, שהיא כלב שמירה דיגיטלי ייעודי שהוקם תחת רשות התחרות והשווקים הבריטית, ה-CMA, ומטרת פעילותו היא לרסן את כוחן של הפלטפורמות הטכנולוגיות. הגוף הזה גם עתיד לקבוע את גובה העמלות ההוגן לחדשות.

דוריס, כך דווח, אמרה לפקידי משרדה כי יש לתת ל-DMU "סמכויות חזקות" על מנת "לאמץ תנאים הוגנים בין מפרסמים ופלטפורמות", וזאת על ידי הכנסת בוררות מחייבת. עוד דווח כי השרה דיברה על כך שיש להעניק ל-DMU סמכויות חדשות מפורשות "לפעול במהירות וביעילות היכן שהרגולטור מוצא שפלטפורמה לא הציעה סכום הוגן והגיוני עבור השימוש שלה בתוכן של מוציא לאור".

מקור במשרד הדיגיטל, התרבות, המדיה והספורט (DCMS) שאותו מובילה דוריס, מסר כי התקנות המתוכננות "יתמכו בתחרות" ו"יתמכו בקיימות של העיתונות". עוד נמסר מטעם המשרד תקשורת כי "המשטר החדש יהיה כלי חשוב להתמודדות עם חוסר איזון הכוחות בין הפלטפורמות הגדולות והמפרסמים. האמצעים יעניקו לבעלי אתרים שקיפות רבה יותר לגבי האלגוריתמים שמניעים תנועה והכנסות, יותר שליטה על הצגת ומיתוג התוכן שלהם, כמו גם גישה רבה יותר לנתונים על האופן שבו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם התוכן שלהם".

עוד הוסיף המשרד כי התוכניות "יעזרו לתקן את חוסר האיזון של כוח המיקוח בקביעת תשלום הוגן עבור תוכן".

החלה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק (מטא). אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

החלה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק (מטא). אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

אוסטרליה נאבקה והצליחה

השינוי המתוכנן הזה מגיע לאחר שאוסטרליה העבירה אשתקד את החוק הראשון בעולם הדורש מענקיות המדיה החברתית להתחיל לשלם עבור תוכן חדשותי בפלטפורמות שלהן.

ב-2021 נכנסו פייסבוק (כיום מטא) וההממשל האוסטרלי למאבק קשוח בעניין חקיקה שמחייבת את הרשת החברתית הדומיננטית לשלם על תוכן חדשותי במדינה – כולל "החשכת" עמודים של גופי תקשורת באוסטרליה ועצירת האפשרות לשתף תכנים שלהם בפלטפורמה של הענקית. ממשלת אוסטרליה לא וויתרה, החזירה בשרירים וחבטות משלה – ואפילו סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה, הצטרף ל"קטטה", הכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאויים" על ידיה, ולמעשה בכך איים בעצמו על החברה השולטת בזירת המדיה החברתית ביד רמה.

לבסוף הענקית ממאנלו פארק נכנעה. במרץ 2021 היא כבר נאלצה לחלוק ברווחיה עם התקשורת המקומית, וסיכמה עם ניוז קורפ (News Corp) – חברת החדשות של רופרט מרדוק – על עמלות שתעביר לה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים