מטא וגוגל נתבעות בארה"ב: תיאמו ביניהן שליטה בשוק הפרסום

מארק צוקרברג וסונדר פיצ'אי, המנכ"לים, ערכו ביניהם עסקה סודית בשנת 2018, כדי לבסס את שליטתם בשוק הפרסום אונליין, כך על פי האשמות שהובאו על ידי כמה מדינות ארה"ב

יריבות מרות או משת"פיות? מטא וגוגל. עיבוד ממוחשב.

מספר מדינות בארה"ב הגישו באחרונה תביעה ייצוגית נגד גוגל ומטא. במסגרת התביעה מאשימות המדינות את קברניטי גוגל וחברת האם של פייסבוק, במעורבות ישירה בקנוניה בלתי חוקית לייצר עמדה דומיננטית בפרסום מקוון. הקואליציה של המדינות התובעות, בראשות טקסס, הגישה השבוע גרסה מתוקנת של התביעה שלה מדצמבר 2020 נגד גוגל.

לפי הטענות בתיק – שבסגרתן אמנם לא ננקבו שמותיהם של הנאשמים – היה ברור לחלטין כי סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, ופיליפ שינדלר, הסמנכ"ל העסקי של הענקית, יחד עם מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, וככל הנראה גם סמנכ"לית התפעול של הענקית, שריל סנדברג, היו מעורבים ברקימת ההסכמים בין שתי החברות העצמתיות.

"המשא ומתן הזה הביא בספטמבר 2018 להסכם בין גוגל לפייסבוק, שנחתם על ידי פיליפ שינדלר, סגן נשיא ומנהל המכירות והתפעול של ענף הפרסום של גוגל, ומנהלת התפעול וחברת מועצת המנהלים של פייסבוק, שהובילה בעצמה במשך זמן מה את הפרסום בגוגל", פירטו התובעים הכלליים של המדינות את תלונתם.

"מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, חתם באופן אישי על תנאי העסקה", נכתב בתביעה.

מדובר בפעם השלישית שהתביעה תוקנה, ולא ציינה את פייסבוק או חברת האם שלה מטא כנתבעות.

המדינות מאשימות את גוגל במניפולציה במכירות פומביות של פרסום אונליין, שמטרתה פשוטה – לחסל כל תחרות מולה. המכירות הפומביות הן מערכת מתוחכמת שמחליטה אילו פרסומות מופיעות באתרים על סמך פרופילי משתמשים אנונימיים.

שיתפו פעולה? סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, ומארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא. עיבוד ממוחשב

שיתפו פעולה? סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, ומארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא. עיבוד ממוחשב צילום: ויקיפדיה

הסכם "חשוב מאוד מבחינה אסטרטגית"

התביעה גם מצטטת אימייל למנכ"ל פייסבוק, צוקרברג, שכנראה נשלח מטעם סגניתו, סנדברג. במייל זה מתואר ההסכם עם גוגל כ"חשוב מאוד מבחינה אסטרטגית". בהמשך נכתב, "אנחנו קרובים לחתימה וצריכים אישור כדי להמשיך". עוד נכתב בתביעה כי העסקה "אושרה באופן אישי" גם על ידי פיצ'אי ואלפבית, חברת האם של גוגל.

נזכיר כי כבר בדצמבר 2020 נודע דבר שיתוף הפעולה בין הענקיות. על פי דיווח שהתפרסם באותם ימים בוול סטריט ג'ורנל, פייסבוק (כיום מטא) וגוגל הסכימו ביניהן מבעוד מועד "לשתף פעולה ולעזור זו לזו", אם יחקר ההסכם לשיתוף פעולה שלהן בתחום הפרסום. "גוגל השתמשה שוב ושוב בכוח המונופול שלה כדי לשלוט בתמחור ולכרות הסכמי שוק, כדי לתמרן מכירות פומביות", כתב אז קן פקסטון, התובע הכללי של טקסס יוזמת התביעה, בפוסט בפייסבוק. "גוליית האינטרנט הזו משתמשת בכוחה כדי לעשות מניפולציות על השוק, להשמיד את התחרות ולפגוע בצרכן".

לפי דיווח ב-CNBC, גוגל דחתה בעבר בתוקף את הטענות בתביעה בראשות טקסס, כאשר מנהל המדיניות הכלכלית שלה, אדם כהן, כינה את הסוגיה בפוסט שפורסם בבלוג החברה ב-2021 "מתקפה מטעה". דובר גוגל אמר ביום ו' בתגובה לחדשות האחרונות כי החברה תגיש בקשה לביטול התביעה בשבוע הבא, וציין כי התיק נותר "מלא באי דיוקים וחסר כשרות משפטית".

דובר גוגל כינה את אפיון המדינות של ההסדר מול פייסבוק לא מדויק, ואמר: "אנחנו חותמים על מאות הסכמים מדי שנה, שאינם דורשים אישור מנכ"ל, וזה לא היה שונה". הדובר הוסיף כי ההסכם פורסם באותה עת, תוך קישור לפוסט בבלוג בפייסבוק משנת 2018, בו צוינה פייסבוק כאחת משותפי הטכנולוגיה החדשים של גוגל למתן הצעות.

בתגובה לסוכנות הידיעות AFP, מטא דיברה על "הסכם הצעת מחיר לא בלעדי עם גוגל". החברה ממאנלו פארק דיווחה כי כבר ערכה הסכמים דומים גם עם פלטפורמות אחרות, ולדבריה, בכך הגבירה את התחרות בפרסום ולא חנקה או דיכאה אותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים