מסתמן: הפעלת רכב אוטונומי תותנה באישור הגנה ממתקפות על המערכות
טיוטת הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה שהוגשה על ידי הממשלה נדונה אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית, והיא כוללת שורה של תיקונים על מנת להתאימה לנושאי הרכב האוטונומי
הפעלת רכב אוטונומי ללא נהג תותנה בעתיד, בין היתר, בכך שבעל הרישיון יוכיח כי בוצע הליך ניהול סיכונים להגנה מפני תקיפות סייבר על מערכות המחשב ברכב המפעילות אותו. כך עולה מטיוטת הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה שהוגשה על ידי הממשלה, במטרה להסדיר את התשתית הרגולטורית לקיום ניסויי שטח לכלי רכב אוטונומיים בישראל. הצעת החוק נדונה אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית, והיא כוללת שורה של תיקונים לסעיפי פקודת התעבורה על מנת להתאימם לנושאי הרכב האוטונומי.
בדברי ההסבר לסעיף בנושא הגנה מפני סייבר נאמר, כי מערכת הנהיגה העצמאית היא למעשה מחשב, שלצידו אמצעי צילום וחיישנים, המעבירים אליו מידע. מעבר לכך מערכות רבות נוספות במנועי הרכב כיום הן מבוססות מחשב. לכן סעיף זה בהצעת החוק יקבע, כי ניתן יהיה להסמיך את השר לקבוע שלצורך קבלת רישיון רכב לגבי רכב עצמאי (אוטונומי) שיתנה את קבלת ההיתר בדרישה להליך ניהול סיכונים מקובל, שיוכיח כי במערכות הרכב נעשו פעולות למניעת תקיפת סייבר. בהמשך הנימוק לשינוי הסעיף נאמר, כי בהגנה על מחשב הכוונה לכל החומרים על המחשב ועל תקשורת הנתונים אל המחשב וממנו מפני תקיפת סייבר, ובכלל זה תקשורת נתונים שמעבירה גם חומרים ממחשבים חיצוניים אל המחשב ברכב.
לקראת הדיון הועבר לוועדה מסמך של הקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר שליד אוניברסיטת חיפה, שעליו חתומה עו"ד דלית קו דרור פלדמן, מנחה משפטית של הקליניקה, והוא נכתב בשיתוף עם מומחים מהמכון לחקר תחבורה בטכניון, וכן סטודנטים שלומדים משפטים וסייבר.
המסמך כולל הערות והשגות על התיקון לחוק. ראשית, לגבי ההתניה של הוכחת הליכים שימנעו התקפת סייבר, סבורה עו"ד קן דרור פלדמן, כי את הבדיקות האלו צריך לעשות כחלק ממבחן הדומה למבחן רישוי בטרם הרכב עולה על הכביש. במקרה זה, הרכב יאותגר במספר תרחישים כדי לוודא שהוא עומד בדרישות. הערה נוספת של הקליניקה המשפטית מתייחסת להגנה על פרטיות המידע שקיים על מחשבי הרכב. הקליניקה מציעה שאנשים שעושים שימוש ברכב אוטונומי לצורכי ניסוי צריכים להסכים לכך, שמידע על פעילותם ומידע אחר ייאסף לצורכי מחקר ועליהם להיות מודעים לכך.
הדיון אתמול עסק גם ביתר סעיפי החוק כדי לאפשר התחלת ניסויים ברכב אוטונומי בדרגה 4-5, שהיא הדרגה הגבוהה של רכב אוטונומי, שבה הרכב מתנייד ללא נהג, בעוד שברמות 1-3 הנהג נמצא ברכב, אבל לא מפעיל אותו, או רק מפעיל חלקית. על פי דרישת חבר הכנסת מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה, הצעת החוק תאפשר ביצוע ניסויים ברכב אוטונומי למטרות ציבוריות בלבד, כלומר להסעה המונית, מ-400 כלי רכב ל-500 כלי רכב. חבר כנסת בועז טופורובסקי, שניהל את הדיון אתמול במקום ח"כ ביטון, אמר כי "הרכב האוטונומי הוא העתיד וצריך להיות יעילים ולקדם את החקיקה, וכדי ליישם אותה משרד התחבורה חייב להתקין תקנות, ואם הן לא תותקנה בזמן הן יעכבו את הניסויים". נציגי משרד התחבורה ציינו, כי יש מעט מדינות שחוקקו חוקים לרכב אוטונומי וכי יש שתי גישות בעולם. האחת: חקיקה כמו בגרמניה או הגישה של ארצות הברית, שמאפשרת חופש פעולה למפעילי רכב אוטונומי, אבל הם נושאים באחריות לכל דבר שקורה כתוצאה מכך.
כמו כן נערך דיון סביב ההגדרה מתי מטילים אחריות על בעל הרכב, מאחר ובחוק המוצע יש שני סעיפים: אירוע בטיחותי ואירוע בטיחותי חמור. חברי הוועדה תהו מי קובע מה זה אירוע חמור. עו"ד אב ליכט, המייצג את מובילאיי, אמר כי צריך להבין שנסיעה ברכב אוטונומי כרוכה בסיכון סביר שכל חוק תעבורה מגדיר אותו. אם יחמירו את סעיף הסיכונים חברות יימנעו מביצוע ניסויים, ואנשים לא ירצו לנסוע ברכב כזה, שבאופן טבעי יאט את מהירותו. חבר הכנסת טופורובסקי אמר, כ סיכון חמור פירושו פגיעה בחיי אדם. "לא אהיה שותף לסיכון של הרג אנשים", אמר טופורובסקי.
עוד נדונה בוועדה התקנה שמחייבת חברה להיות רשומה בישראל. נציגי חברת שירותי המוניות יאנדקס אמרו, כי זהו חסם שימנע מחברות רב לאומיות לעשות ניסויים בישראל.
תגובות
(0)