סין: "לוויינים של מאסק ו-SpaceX כמעט התנגשו בתחנת החלל שלנו"
הסינים פנו בתלונה לאו"ם, בזמן שהמנכ"ל המפורסם של חברת החלל האמריקנית "חטף" ריקושטים מהגולשים בסין ● SpaceX, בניסיון להרגיע את הדאגות, הבטיחה שלווייניה מצוידים ביכולת אוטונומית לשינוי מסלול בעת סכנה
סין שלחה מזכר דיפלומטי למזכ"ל האו"ם והתלוננה בו על לווייני סטארלינק (Starlink) של חברת SpaceX, שייסד וממנכ"ל אילון מאסק. לטענת הסינים, הלוויינים של ענקית החלל האמריקנית כמעט שהתנגשו בתחנת החלל שלה, טיאנגונג, בשתי הזדמנויות שונות, ב-1 ביולי וב-21 באוקטובר. את התלונה שלחה סין לאו"ם בתחילת החודש, כך דיווח ה-South China Morning Post.
בשני האירועים, לטענת בייג'ינג, נאלצה תחנת החללית הסינית להפעיל פרוטוקולים ותמרוני התחמקות, כדי למנוע התנגשות. עוד דווח כי בשתי התקריות הצוות נוכח בתחנת החלל, ולפיכך – חיי האסטרונאוטים הסינים היו נתונים בסכנה. עם זאת, עקב הדיווח, סין אף אישרה כי תחנת החלל הבינלאומית שלה, הפועלת בגובה של כ-420 ק"מ מעל כדור הארץ, ביצעה בעבר מספר תמרוני התחמקות גם בהזדמנויות אחרות, בכדי להימנע מהתנגשות עם פסולת חלל.
בתגובה להאשמות, SpaceX טוענת כי לווייני סטארלינק שלה מצוידים ביכולות אוטונומיות לשינוי מסלול אם הם נתקלים במצב מסוכן, שעלול להביא להתנגשויות. ענקית החלל הסבירה כי לפיכך, חלליות אחרות אינן צריכות לתמרן במקרה של חשש מהתנגשות שכזו.
העם הסיני כועס על מאסק ומאיים בחרם על… טסלה
משתמשי אינטרנט סינים רבים תקפו את המולטי-מיליארדר ויזם הטכנולוגיה הדומיננטי מאסק ברשתות החברתיות, לאחר שבייג'ינג הודיעה על הסכנה שנשקפה, לכאורה, לתחנת החלל שלה בגלל לווייני SpaceX.
הרגישות הרבה של הסינים למפעל החלל שלהם נובעת בעיקר משום ש-טיאנגונג היא בעצם ההישג האחרון של סין בנסיונותיה להפוך למעצמת חלל, ומגיעים אחרי שבייג'ינג כבר הנחיתה רכב חקר על כוכב הלכת מאדים ושלחה רכב דומה לירח. תחנת החלל עדיין לא פועלת במלואה, דבר שעתיד להתרחש עד 2022, והסינים דואגים משיבוש בתוכניות אלו.
משתמשי המדיה החברתית הסינית הטיחו במאסק ובחברה שלו ביקורת קשה על התקריות, שכמעט הרסו את יומרות החלל של מדינתם.
"זה אירוני שאנשים סינים נהרו לקנות מכוניות טסלה ותרמו הרבה כסף, כדי שמאסק יוכל לשגר את סטארלינק עד שהם כמעט יפגעו בתחנת החלל של סין", ציין משתמש אחד.
"תתכוננו להחרים את טסלה", כתב משתמש אחר ברשת החברתית הסינית וויבו.
ואכן, צעדים להחרמת מותגים זרים הנחשבים כמנוגדים לאינטרסים של סין נעשו פעמים רבות בעבר, כך שאפשר שהחברה השנייה שייסד מאסק, ושהוא מנכ"לה – ענקית הרכבים החשמליים טסלה – תספוג חלק מהריקושטים מהפרשה, על אף שהיא בכלל אינה קשורה לעניין ישירות. ומכיוון שסין היא שוק ענק, חרם שיוכרז בה על טסלה עלול בהחלט להיות מורגש, אפילו בכיסיו התפוחים של מאסק, שהוא האדם העשיר בתבל כיום.
יצוין כי SpaceX שלחה יותר מ-1,900 מלווניה לחלל מאז 2019, ואולם זה עוד לא הסוף – רשת לוויני סטארלינק מתכננת להחזיק יותר מ-42,000 לוויינים במסלול במצבה המוגמר. הפריסה הכל כך רחבה של כלי התעופה בחלל העלתה מלכתחילה חששות לגבי הצפיפות, האיומים על אבטחת חלליות אחרות, וההשפעה השלילית של המצב המתוכנן על תצפיות אסטרונומיות. הביקורת שנשמעת כעת מכיוון בייג'ינג פשוט מאששת חלק מהחששות והטענות המוקדמות, לפחות בעיניי הסינים.
תגובות
(0)