האם תיפתח חקירה נגד AWS בשל פגיעה תחרות?

נציבות הסחר הפדרלי בארצות הברית החלה בבדיקה בנושא ● ראשת הנציבות החדשה התבטאה בעבר נגד אמזון ויחס הממשל אליה

AWS

ה-FTC, נציבות הסחר הפדרלי בארצות הברית, שוקלת לפתוח בחקירה נגד AWS בחשד לפגיעה בתחרות. על פי דיווח שפורסם בסוף השבוע בבלומברג, הרשות החלה בבדיקת הנושא ויצרה קשר עם חברות, כדי "ללמוד עוד על בעיות תחרות מצד AWS".

הדיווח מגיע זמן קצר לאחר השבתה שהייתה החודש ב-AWS, שגרמה להפסקת שירותים רבים, בהם כמה בינלאומיים, דוגמת אלה של נטפליקס, דיסני פלוס, פליקר ושירותים מקומיים בתוך ארצות הברית.

על פי בלומברג, הנציבות עשויה לבדוק האם AWS פועלת תוך שהיא מעדיפה חברות שאיתן היא עובדת, כאשר באותו זמן היא "מענישה" חברות שעובדות עם ספקיות ענן מתחרות.

חברת הענן של אמזון היא בעלת נתח השוק הגדול ביותר, ואחריה ניצבות מיקרוסופט עם ענן ה-Azure שלה, גוגל קלאוד, אורקל ויבמ.

AWS ונציבות הסחר הפדרלי סירבו להגיב לפניות העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית אודות הדיווח.

ראשת ה-FTC החדשה – מבקרת ותיקה של אמזון

זה לא ההליך הראשון שהרשות נוקטת נגד AWS: היא החלה בחקירה בנושא בזמן ממשל הנשיא הקודם, דונלד טראמפ. אלא שבמקרה זה נטען שהחקירה נעשית מטעמים לא ענייניים, בשל היותו של ג'ף בזוס, מייסד אמזון ומי שניהל אותה אז, הבעלים גם של הוושינגטון פוסט. העיתון הוותיק היה אחד מכלי תקשורת רבים שמתחו ביקורת מתמשכת ועקבית על טראמפ, ושהוא כינה אותם "תקשורת הפייק ניוז". החקירה הזו הוכנסה להקפאה לא רשמית. כעת, כאשר יש ראשת נציבות אחרת – לינה קאן – נראה שהחקירה שבה לחיים.

קאן התפרסמה ב-2017, בהיותה סטודנטית, כאשר פרסמה מאמר ב-Yale Law Journal, שכותרתו "פרדוקס ההגבל העסקי של אמזון". המאמר עורר הדים רבים בעולמות המשפט והמסחר בארצות הברית. הניו-יורק טיימס תיאר את חשיבתה של קאן כ-"ממסגרת מחדש עשרות שנים של חקיקה בנושא מונופולים". במאמרה היא טענה שהגישה המקובלת בתחום החקיקה בנושא ההגבלים העסקיים, שמקורה ברעיונות של אסכולת שיקגו משנות ה-70', אינה רלוונטית לחברות שפועלות במודל פלטפורמה, דוגמת אמזון. לשיטתה, גישה זו מתעלמת מכוח ומריכוזיות, ומתמקדת בשאלת התחרות על המחירים לצרכן הסופי. קאן טענה שהרגולטור יכול להתייחס לאמזון כאל שירות ציבורי, או לחדול מלהתייחס לאמזון מרקט פלייס ול-AWS כאל ישויות נפרדות מהחברה האם.

לפני שקאן מונתה על ידי נשיא ארצות הברית הנוכחי, ג'ו ביידן, אמזון ניסתה למנוע את טיפולה בכל הליך שקשור אליה, בשל פרסום המאמר.

אנליסטים ציינו כי קאן צפתה את העתיד: במאמרה היא קבעה של-AWS יש "יכולת" לשבש עסקים גדולים אחרים, אם היא תשובש בעצמה – כפי שאכן קרה החודש. היא הביעה במאמר חשש זה, לצד חששות נוספים, שלפיהם נפח נתוני המשתמשים שיש לאמזון ושעלולים להיחשף במתקפת סייבר הוא גדול, כמו גם המצב הקיים, שבו יש מעין "נעילה" של משתמשים בענן ספציפי, בשל העלות הגבוהה של החלפת ספקית ענן.

AWS גם מתחרה עם מיקרוסופט, אורקל וגוגל על חוזה ה-JWCC (ר"ת Joint Warfighting Cloud Capability) של משרד ההגנה האמריקני, שהוא ה-"יורש" של פרויקט JEDI לענן למגזר הביטחוני, בהיקף מוערך של 10 מיליארד דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים