כבוד לישראל: מחב"א אירח כנס בינלאומי בנושא מחשבי HPC

הכנס עסק באתגר העיקרי בשימוש במחשבי העל הללו: שעות המחשב המוגבלות

הדגמה בכנס.

מרכז החישובים הבינאוניברסיטאי (מחב"א) אירח באחרונה את הכנס הבינלאומי לשילוב וליישום מתודולוגיות במחשבי העל HPC, שערך הארגון הבינלאומי האירופי PRACE (ר"ת The Partnership for Advanced Computing In Europe). הכנס נערך תחת הכותרת "שילוב תשתיות ומתודולוגיות HPC".

בארגון מיוצגות מדינות שיש בהן מחשבי HPC, שהם מחשבים גדולים ויקרים, שלרוב המדינות בעולם אין יכולת וכדאיות להחזיק אותם. מדינות בודדות באירופה מחזיקות את המחשבים הללו, אולם האירופים מעודדים גידול בהיקף מחשבי העל, מאחר שהסינים נחשבים לשחקנים מרכזיים בתחום זה – מה שמדאיג אותם ואת האמריקנים.

גם בישראל אין עדיין מחשב HPC, אולם באחרונה החלה המדינה לבחון אפשרויות שונות לרכוש אחד כזה, שישמש את האקדמיה ואת התעשיה. הבדיקה נעשית על ידי רשות החדשנות, בסיוע גורמי חוץ.

הכנס נערך אחת לשלוש שנים. מחב"א מייצג את ישראל בארגון PRACE מאז 2014, וזו הפעם השנייה שהוא נבחר לארגון ולניהול הכנס, שעה שמדינות רבות מתמודדות על הזכות לעשות זאת בפעם הראשונה. השנה, בגלל מגבלות הקורונה, הכנס נערך כולו בזום – במשך שלושה ימים רצופים ובהשתתפות 80 מרצים וחוקרים, מחציתם מישראל והיתר מאירופה, הודו, המזרח הרחוק, טורקיה ומדינות אחרות במזרח התיכון, כולל כאלה שלישראל אין קשרים דיפלומטיים איתן. לצורך קיומו נעזרו המארגנים בכלים ובפלטפורמת הענן של אמזון, ובאנשי AWS באירופה.

הרבה ביקוש, מעט היצע של שעות מחשב

מחשבי ה-HPC משמשים את החוקרים ממוסדות אקדמיה מרחבי העולם, כולל מישראל, שזקוקים למשאבי מחשוב גדולים וחזקים, שלא קיימים במחשבים אחרים. השימוש במחשבים הוא על ידי חלוקת זמן, על פי הצורך ולאחר בדיקה וסינון.

האתגרים העיקריים בשימוש במחשבים אלה הוא מגבלת המשאבים והיכולת של המשתמשים לקבל שעות מחשב, והאתגר לדעת לנצל אותן בצורה יעילה, בגלל העלות היקרה של כל שעה. הנק נוסבכר, מנהל הרשת הבינאוניברסיטאית במחב"א, הסביר כי החוקרים מתמודדים על 40 מיליון שעות מחשב. לכן, ההרצאות בכנס התמקדו בשיתוף ידע וניסיון של המרצים כיצד לנהל טוב יותר את משאבי המחשב שמוקצים לחוקרים.

אחד הנושאים המרכזיים היה כיצד השימוש בענן מסייע למחקר המדעי. מרצים מהקהילה האקדמית בישראל העבירו שיעורים ופרקטיקות על מתודולוגיות קלאסיות של HPC, וגם על טכניקות חדשות יותר בעבודה עם יישומי בינה מלאכותית מסיביים, תוך שימוש בתשתיות ענן.

נתי אברהמי, המנכ"ל החדש של מחב"א, שבירך על קיום הכנס, אמר כי "המטרה שלנו היא להרבות באירועים מתקדמים שכאלה ולתרום לשילוב בין חוקרים מישראל עם עמיתיהם מרחבי העולם".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אוויר

    כל הכתבה על זה שאורגן כנס בין לאומי בזום? איך בדיוק זה תרם לישראל?

  2. zortilonrel

    I went over this site and I think you have a lot of wonderful information, saved to fav (:.

אירועים קרובים