"תחשבו טוב": קמפיין של הנשיא ומטא ישראל לשינוי השיח ברשת

בקמפיין משתתפים בין השאר ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, חברי כנסת וסלבס ● נזכיר כי פייסבוק נחשפה על ידי פרנסיס האוגן כמי שמקטבת שיח במכוון בפלטפורמות שלה - האם היא עומדת להשתנות?

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בקמפיין "תחשבו טוב".

קמפיין "תחשבו טוב" שנועד למען שינוי השיח ברשת הושק היום (ג') בישראל. הקמפיין הוא יוזמה של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, וחברת מטא ישראל (לשעבר פייסבוק).

במסגרת הפרויקט עשרות ידוענים ודמויות בולטות מהארץ ישתפו ברשתות החברתיות סרטונים של עצמם מקריאים את התגובה הפוגענית ביותר שקיבלו ברשת, כאשר המילים הבוטות והתוקפניות צונזרו והוחלפו במילים חיוביות ומחזקות. מטרת הפרויקט היא להציף בפני מיליוני עוקבים את הקושי שקיים מאחורי קריאת תגובות קשות, לעודד אנשים לחשוב פעמיים לפני השימוש בשפה פוגענית ואלימה, ולחשוב מחשבות חיוביות לפני שמגיבים אונליין.

מטרת הקמפיין היא להעלות למודעות הציבורית את השלכותיה של בריונות ברשת, ולעודד שיח מאחה ומקרב ברשתות החברתיות, במקום השפה הפוגענית והיד הקלה על המקלדת. חלק מיוצרי התוכן יפנו גם לקהלים צעירים יותר, כאשר כוכבי נוער יחלקו עם בני ובנות הנוער טיפים לשמירה על הבטיחות ברשת.

מי שזורע שנאה – יקצור חרטה

מארגני הקמפיין מסרו שהוא "נולד מתוך המחויבות למניעת בריונות ושיח פוגעני ואלים ברשתות החברתיות". היוזמה גם מתחברת לשנאמר בנאום ההשבעה של נשיא המדינה הרצוג שאמר: "כשכל קבוצה חשה מאוימת, כשכל אחד מתכנס בעמדותיו ובהשקפותיו – ובטוח שהצדק רק איתו, הניכור מעמיק מיום ליום. ניכור בין אנשים ובין קבוצות, שעלול חלילה להידרדר לכדי ניכור בין אזרחים למדינתם… הצעד הראשון לאחדות הוא לעצור את הפחד. הוא נפוץ מדי ונפיץ מדי ומתודלק בעיקר במילים. מילים, שכולנו נוטים, לעיתים, להקל ראש בכוחן. טועים לחשוב, שהשפעתן חולפת עם תומו של נאום, כתיבת פוסט, סינון קללה. יש להן כוח עצום, למילים. כוח לברוא מציאות וגם לשנות אותה, כוח להרוס, אבל גם כוח לבנות מחדש. כוח שעלול להבעיר אש, שעלולה לכלות עולם ערכי שלם. ואז, כפי שכתב המשורר רבי שלמה אבן גבירול, אחד מענקי הרוח של יהדות ספרד: 'מי שזורע שנאה – יקצור חרטה'. לכן בימים האלה, כל מנהיג ציבור חייב לנהוג באחריות, להיות קול ממתן ומרגיע, להקפיד ולהיזהר בדבריו. להבטיח את חופש הביטוי – ולמנוע, בכל מחיר, את חופש השיסוי".

מימין: פיטר פלצ'יק, אנה זק, עומר חזן ונדב אבקסיס. ממשתתי קמפיין "תחשבו טוב".

מימין: פיטר פלצ'יק, אנה זק, עומר חזן ונדב אבקסיס. ממשתתי קמפיין "תחשבו טוב". צילום: יח"צ

בין משתתפי הקמפיין נכללים: ראש הממשלה נפתלי בנט (עם 513K עוקבים בפייסבוק ו-126K באינסטגרם), ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד (505K בפייסבוק ו-121K באינסטגרם) ושרת הפנים איילת שקד (227K עוקבים בפייסבוק ו-62K באינסטגרם), חברי הכנסת מירי רגב (345K), משה ארבל ומיקי זוהר (44K), הג׳ודוקא פיטר פלצ'יק (56K), הכדורגלן מאור בוזגלו (387K), אנה זק (1.4M), ג'ודי מוזס (29.5K), אביתר עוזרי (506K), ליאל אלי (476K), ריף נאמן (391K), עומר חזן (363K), שירה לוי (172K), גל זהבי (146K), יאנה לוי (62K), בל אגם (59K), אור אלקיים (57K), אקי אבני (44.5K), רז שכניק (29K), דילן דרור (26K), ליקי רוזנברג (98K), מוחמד מג'אדלה (24K), נדב אבקסיס (10K), עמית בחובר (221K), אהוד פורת מנהל קהילת פשפשוק (503K חברים בקבוצה), קארין עליה (249K), קרן אלאלוף שרעבי, מנהלת קהילת מאמאצחיק עם 325K חברים, העיתונאי ינון בן שושן (16K), סער בן הרוש, מנהל ומייסד קהילת אבא פגום עם 130K חברים, וישראל כהן (40K).

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר על היוזמה: "השיח ברשתות מטריד אותי. היד הפכה להיות קלה על המקלדת ונחצים כל העת קווים אדומים ברשת הדיגיטלית. שמתי לי למטרה מרכזית למתן את השיח הפוגעני והבריונות ברשת, אשר פוגעים בנו כיחידים וכחברה, באופן יומיומי. אני שמח להוביל פרויקט חשוב מאוד שנקרא 'תחשבו טוב', אשר מעלה את המודעות הציבורית לכוחן של מילים ברשת ומעודד שיח מקרב ברשתות החברתיות, ובמיוחד מעודד לעצור ולחשוב לפני שלוחצים על המקלדת. חשוב לנו להציף בפני מיליוני עוקבים את הקושי שקיים מאחורי קריאת תגובות קשות, דרך התמודדותם של אנשי ציבור ומשפיענים מתחומים רבים. עלינו לעשות כל שביכולתנו, ביחד, כדי לשנות את השיח ברשת ובעם כולו. אנחנו חייבים להתחיל לחשוב טוב ולכתוב טוב".

פרנסיס האוגן

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך צילום: צילום מסך

האם נזכה גם במחויבות למנוע הסלמה מטעם מטא?  

מנכ"לית מטא ישראל, עדי סופר-תאני, אמרה: "אני נרגשת לשתף פעולה עם נשיא המדינה ועשרות מובילי דעה. פרויקט 'תחשבו טוב' מפנה זרקור אל הרגעים הקשים ביותר ברשתות החברתיות, כדי לעורר שיח ולהשמיע אמירה ברורה נגד תופעה שאין לה מקום בפלטפורמות שלנו. אני מודה לכל מי שהסכימו לחשוף באומץ את המילים המכוערות ביותר שנכתבו להם, כדי להוביל מהלך חשוב כל כך נגד כל גילוי בריונות, שיח פוגעני ושפה אלימה ברשת. יש לנו מחויבות בלתי מתפשרת לספק חוויה בטוחה וחיובית למיליארדי אנשים המשתמשים בפלטפורמות שלנו".

יצוין כי בחודש אוקטובר הייתה פייסבוק-מטא בעין הסערה אחרי שקונסורציום של 17 כלי תקשורת אמריקנים  פרסם סדרת מסמכי פייסבוק פנימיים, שהודלפו בידי חושפת השחיתויות, פרנסיס האוגן – עובדת החברה לשעבר שהחליטה להוציא לאוויר העולם את מה שלמדה בזמן היותה חלק מחברת הענק העוצמתית.

המסמכים הללו התפרסמו על ידי בלומברג, The Verge, רויטרס והוושינגטון פוסט, בין השאר, ומציגים תמונה כוללת ומאוד לא מחמיאה לתדמיתה של חברת הענק, שניסתה ומנסה שוב ושוב לתעדף את הדומיננטיות והיתרונות שלה על פני בטיחות או רווחת המשתמשים. אלא שבין שלל התובנות שניתן היה להפיק מהחומרים שנחשפו, הייתה אחת בולטת, שאותה ניסחה האוגן גם בפני הקונגרס האמריקני ובפני הפרלמנט הבריטי: "פייסבוק שמה את רווחיה העצומים לפני האנשים".

בנוסף, מהמסמכים עולה כי מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, היה מודע לכך שהפלטפורמה שימשה להגברת מה שמכונה דיבור שנאה, וזאת על אף שהעיד אחרת לגמרי כשהתייצב לחקירה בפניי הקונגרס האמריקני. לפי התקשורת, כל ההנהגה הבכירה של החברה ידעה שהבעיה חמורה בהרבה ממה שפייסבוק הודתה בו בפומבי.

עוד ניתן היה ללמוד משפורסם באחרונה כי הרשת החברתית הדומיננטית מסירה רק 5 אחוזים מהתוכן הקשור לדיבור שנאה, וכי המנהלים ידעו שהרשת החברתית מקטבת את היחסים בין בני אדם אך לא נקטו בפעולה מספק, או כמעט שלא עשו דבר לכאורה, כדי למגר את התופעה או לפחות לצמצם אותה.

במקביל, פוסטים מראים כי בשלבים המוקדמים של מגיפת הקורונה צוקרברג עמד גם מאחורי ההחלטה שלא לנקוט בצעדים דרסטיים יותר נגד מידע מוטעה הקשור לנושא הנפיץ.

אז האם הקמפיין הישראלי שבו שותפה מטא הוא איתות לתיקון דרכיה של פייסבוק או רק עוד ניסיון למרק את שמה המפוקפק? ימים יגידו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מורן אזולאי

    רק משפעיני רשת בקנה מידה יכולים להשפיע אביתר עוזרי מייצג בכבוד.

אירועים קרובים