כך הענן מסייע לחקר המעיים

DayTwo ניתחה, בעזרת הענן של AWS, את המיקרוביום - הרכב ייחודי של חיידקים ששונה מאדם לאדם ועל פי מחקרים מהשנים האחרונות, משפיע על הבריאות שלו במידה ניכרת ● עדי לב, סמנכ"ל הפיתוח של החברה, מסביר

עדי לב, סמנכ"ל הפיתוח של DayTwo.

"מאז שהוקמנו, שכללנו את היכולת שלנו לסייע באבחון תזונתי מדויק – על סמך בדיקת פשוטה. האבחון התזונתי התבסס על אנליזה של חיידקי המעיים, המיקרוביום – הרכב ייחודי של חיידקים ששונה מאדם לאדם ועל פי מחקרים מהשנים האחרונות, משפיע על הבריאות שלו במידה ניכרת. כעת אנחנו מתכוננים להתמודד עם האתגר הבא בחקר המיקרוביום, והוא ההרכב הגנטי של החיידקים", כך אמר עדי לב, סמנכ"ל הפיתוח של DayTwo.

לב העביר הרצאה טכנולוגית ב-AWS re:Invent 2021 – כנס הלקוחות השנתי של חברת הענן של אמזון, שהתקיים בלאס וגאס והסתיים לפני ימים אחדים.

DayTwo פיתחה מערכת ניהול תזונה למניעה וטיפול בסוכרת ובמחלות נוספות – על בסיס חיידקי המעיים. היא נוסדה ב-2015 על ידי מריוס נכט, משקיע סדרתי וממייסדי צ'ק פוינט, ליהיא סגל, המשמשת מנכ"לית, ויובל אופק. הבסיס להקמתה הוא מחקר של פרופ' ערן סגל וערן אלינב, שבוצע במכון ויצמן.

במאי האחרון הודיע הסטארט-אפ הישראלי על גיוס של 37 מיליון דולר, בהובלת קרן aMoon של נכט וד"ר יאיר שינדל, שהייתה המשקיעה הראשונה בחברה מיד עם הקמתה. אליה הצטרפו משקיעים נוספים, בהם הקרנות ל'מייסון, מיקרון ונצ'רס, D10 וקת'אי ונצ'רס. עד היום, כולל בסבב זה, החברה גייסה 85 מיליון דולר.

לדברי לב, "המיקרוביום הוא אוסף חיידקים במעיים, שיש לכל אחד מאיתנו. מחקרים רבים קושרים בין ההרכב של המיקרוביום למחלות מעיים שונות, בריאות גופנית, ואפילו השפעות על מצב הרוח ומחלות נפשיות. אנחנו מתמקדים בלקוחות עם סוכרת או מחלות דומות כדי לדעת מה הם יכולים לאכול ומה לא. הלקוח מבצע בדיקת צואה פשוטה וזו מנפיקה פרופיל של ההרגלים שלו. כך נציע לו תזונה מותאמת אישית, כדי לשמור על רמת סוכר מתאימה בדם. מזונות מסוימים משפיעים על רמת הסוכר של כל אחד באופן שונה, ואז, במקום תהליך של ניסוי וטעיה – נציע המלצות מדויקות".

"לגלות מחלות כמו צליאק, כבד שומני ובעיות בלב"

"אנחנו מסוגלים למפות את הרכב החיידקים, אבל כדי להגיע לרמות התאמה והבנה טובה יותר של המיקרוביום, לקחנו את כל 80 אלף הדגימות שלנו וניתחנו את ההרכב הגנטי של כל חיידק", הסביר לב. "הצלחנו למפות 150 אלף גנים בממוצע לכל דגימה. המטרה היא לזהות צירופי גנים בין חיידקים שונים, שיוצרים תהליכים וחומרים למחזור הדם, כך שנוכל להבין יותר טוב את מנגנוני הפעולה שלהם ואת השפעתם על הגוף".

הוא הוסיף כי "בעזרת ניתוח ההרכב הגנטי של החיידקים נוכל לגלות מחלות כמו צליאק, כבד שומני ואפילו נזהה הרכב חיידקים מסוים שנמצא בקרב חולי לב. תקוותי היא שהפיצוח של הנתונים הללו יביא ליותר ויותר תובנות על מצבים קליניים ויסייע למניעת ההחמרה במצב של המטופלים".

דגם של מעי.

דגם של מעי. צילום: BigStock

לדבריו, "כמות המידע שנדרש לנתח היא עצומה. כדי לטפל במידע הגנטי צריך לבצע ארבעה צעדים שונים. הם תלויים אחד בשני, אבל נדרש לבצע אותם במקביל. עם מומחי AWS בנינו תהליך אוטומציה שיודע לנהל את כל הצעדים הללו, וגם יודע בדיוק מתי לבצע פעולות במקביל. כך, בנינו שילוב בין שירותי ענן שונים וכלי קוד פתוח, והצלחנו לבנות מערכת עובדת בתוך 3-4 חודשים. את ההרצה על המאגר הראשוני סיימנו בתוך 10 ימים. הכלים האוטומטיים יודעים גם לנצל את משאבי המחשוב באופן חכם, וכך אנחנו גם שומרים על מסגרת עלויות משתלמת".

לסיכום אמר לב כי "פיתחנו פתרון שעשוי לעזור לחברות רבות אחרות. מדובר בפרויקט ייחודי – הן טכנולוגית והן מבחינת סוג הנתונים שאנחנו מנתחים. ביצענו זאת בזכות היכולות של צוותי הפיתוח שלנו, שעבדו יחד עם צוות היועצים של AWS בישראל כדי להגיע לפתרון שבסופו של דבר יעזור לשפר את המצב הבריאותי של רבים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים