האם בריטניה תטיל וטו על עסקת פייסבוק-גיפי?

ענקית הרשתות החברתיות הודיעה במאי 2020 על רכישת מסד הנתונים אונליין ומנוע חיפוש קטעי ה-GIF, אבל הצליחה להרתיח את הרגולטור בממלכה המאוחדת, והעסקה עלולה לקבל ממנו אור אדום ● ההכרעה צפויה היום (ב')

Facebook-Giphy, פייסבוק-גיפי

רשות התחרות הבריטית, ה-CMA (ר"ת The Competition and Markets Authority), עתידה לבטל היום (ב') את השתלטות פייסבוק-מטא על גיפי (Giphy) – מסד הנתונים אונליין ומנוע החיפוש המאפשר למשתמשים לאתר קטעי GIF – כך דיווח הפייננשל טיימס, שציטט אנשים אשר קיבלו מידע על ההחלטה. 

אם הדבר יקרה – תהיה זו הפעם הראשונה שבריטניה אוסרת השתלטות שכזו על חברת טכנולוגיה גדולה, אבל לא מדובר באקט מפתיע בהתחשב בהתפתחויות סביב הרכישה ובכלל סביב פייסבוק-מטא בחודשים האחרונים, ומה שלמד בהם העולם על ההוגנות העסקית שלה ועל רדיפתה חסרת המעצורים אחרי הצלחה וכסף – בעקבות חשיפותיה של פרנסיס האוגן.

זועמת על פייסבוק-מטא. רשות התחרות הבריטית, ה-CMA.

זועמת על פייסבוק-מטא. רשות התחרות הבריטית, ה-CMA. צילום: BigStock

בריטניה – חלוצת הגישה הקשוחה יותר לענקיות הטק?

פייסבוק למעשה כבר קנתה את גיפי במאי 2020, במטרה לשלב את שירותיה ברשת החברתית מבוססת שיתוף התמונות שלה, אינסטגרם. העסקה הוערכה אז בשווי של 400 מיליון דולר על ידי Axios.

אחרי שפייסבוק-מטא בישרה על ההשתלטות על הספקית הפופולרית של הקבצים המונפשים, היא נתקלה מיד בהתנגדות בבריטניה.

באוגוסט הודיע ה-CMA כי הוא סבור שההשתלטות תסכן את התחרות בין הרשתות החברתיות. בנוסף, נטען כי הרכישה היא על תקן "השתלטות קטלנית", ושמטרתה היא לחסל מתחרות אחרת בתחום. לאחר מכן אומצו חוות דעת על פסק דין מקדמי זה.

באותו זמן, ה-CMA בעצם אסר זמנית על פייסבוק להשתלט על העסקים של גיפי, אך בלי להיכנס ליותר מדי נימוקים והעניין התעכב בשל נהלים משפטיים. אלא שאז, מכיוון שפייסבוק סירבה למסור את כל המידע שנדרש ממנה לחקירה אשר הושקה לאחר מכן לצורך בחינת המיזוג, הטיל בסוף אוקטובר ה-CMA קנס של 50.5 מיליון פאונד – הסכום הגבוה בתולדותיו, בטענה להפרה מכוונת של תקנותיה.

לפי הדיווחים מה שאירע היה שפייסבוק למעשה סירבה "באופן מכוון ומודע" להוכיח שהפסיקה את הטמעת הפעילות של גיפי, שכבר הייתה בבעלותה, עד שבחינת הרכישה תסתיים.

מפייסבוק נמסר בתגובה אז: "עשינו כמיטב יכולתנו על מנת לענות על דרישות הרשות ולהתאים את הפעולות שלנו אליהן. אנחנו ממש לא מסכימים עם ההחלטה הלא הוגנת שלה להעניש אותנו על המאמץ הרב הזה. נבחן את ההחלטה ונחליט מה לעשות".

השתלטות קטלנית או רכישה תמימה?

הפייננשל טיימס לא כותב את הסיבות לדחיית ההשתלטות המסתמנת, אך מזכיר את ההסתייגויות שהובעו באוגוסט. לפי המתואר, ה-CMA רואה ייתכנות שאם העסקה תמומש, היא תוכל למנוע ממתחריה של פייסבוק-מטא – כולל רשתות כמו טיקטוק או טוויטר גישה קלה לקבצי ה-GIF הפופולריים, או לדרוש יותר נתוני משתמשים בתמורה לגישה זו. המעמד הזה עלול לסייע לענקית ממאנלו פארק לבסס עוד יותר את עליונותה הכללית בשירותים מקוונים ובמדיה החברתית בפרט. בנוסף, קיים חשש שמטא עלולה להגדיל את כוח השוק שלה בפרסום באמצעות ההשתלטות. גיפי היא גם ספקית פרסום בארה"ב, והרחבת עסקיה לבריטניה, כך לסברת הרגולטור, היא עניין צפוי שאינו רצוי מבחינת הממלכה המאוחדת. גיפי, עם זאת, הכחישה שיש לה תכניות שכאלו.

אם ה-CMA באמת יאסור על ההשתלטות ומימוש העסקה, מטא תידרש לנקוט נגד הצו בהליכים משפטיים. 

לפי הדיווחים, המהלך חסר התקדים שעתיד להתרחש בבריטניה הוא גם אינדיקציה לדאגה הגוברת של הרגולטורים ברחבי העולם לגבי כוחן של ענקיות ה-IT. במיוחד נגד מה שמכונה "השתלטויות קטלניות", שהרשויות ככל הנראה סבורות כעת כי צריך להתנהל בצורה נחרצת יותר בעטיין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים