הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת מדריך להגנה על פרטיות תלמידים

ד"ר שלומית ווגמן, מ"מ ראש הרשות להגנת הפרטיות: "המדריך סוקר את האתגרים והסיכונים השונים לפרטיות תלמידות ותלמידים בעידן הדיגיטלי, וכן מציע למוסדות החינוך סט כלים והמלצות לשמירה ולהגנה מיטבית על פרטיות"

חינוך להיי-טק - כבר מגיל מוקדם.

הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת מדריך מקיף בנושא פרטיות תלמידים במוסדות חינוך, במטרה להגדיר את האתגרים והסיכונים לפרטיות תלמידים בבתי הספר ובגני הילדים בעידן הדיגיטלי. המדריך סוקר את כלל ההוראות וההנחיות המחייבות בנוגע לפרטיות ולהגנה על מידע של תלמידים, וכולל המלצות לשמירה ולהגנה על פרטיות תלמידים.

הנושאים המרכזיים בהם מתמקד המסמך הם, בין היתר, החובות החלות על פי דין על כל בעל מאגר מידע (משרד החינוך, רשויות מקומיות, רשתות חינוך) ביחס לאיסוף ולשימוש במידע אישי על תלמידים; החובות המוטלות על מנהל מוסד חינוכי בנושאי פרטיות במידע על אודות תלמידים; אפשרות של שימוש בטכנולוגיות מעקב הפועלות בשטח המוסד החינוכי; שימוש מוסדות החינוך במערכות לניהול פדגוגי; והיבטי פרטיות והגנת מידע בלמידה מרחוק.

המדריך מיועד למנהלי מוסדות חינוך ולגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך, למנהלי מחלקות חינוך ברשויות מקומיות, לרשתות החינוך, לעובדי הוראה וכן לציבור ההורים והתלמידים בישראל.

לדברי ד"ר שלומית ווגמן, מ"מ ראש הרשות להגנת הפרטיות, "מוסדות החינוך מבצעים שימוש גובר וחשוב בטכנולוגיה ובשירותים דיגיטליים בשנים האחרונות, חלקם בעקבות משבר הקורונה. לצד היתרונות הברורים, נוצרים אתגרים חדשים, הן למוסדות וצוותי החינוך והן להורים ולתלמידים, לגבי אופן ההגנה על פרטיות הילדים ועל מידע הנוגע אליהם. על מנת לסייע לרשויות מקומיות, לרשתות חינוך ומוסדות החינוך לקבל ידע וכלים בנושא, מפרסמת היום הרשות מדריך, אשר סוקר את האתגרים והסיכונים השונים לפרטיות תלמידות ותלמידים בעידן הדיגיטלי, וכן מציע למוסדות החינוך סט כלים והמלצות לשמירה ולהגנה מיטבית על פרטיות התלמידים.

עוד הוסיפה ד"ר ווגמן, כי "התייחסות המדריך לנושאי פרטיות הינה בראי מצב מערכת החינוך כיום, אך גם מתוך ראייה צופה פני עתיד, וזאת תוך הסתכלות על טכנולוגיות בעלות פוטנציאל לפגיעה בפרטיות, דוגמת מערכות ביומטריות לזיהוי ומעקב אחר תלמידים, אשר עלולות למצוא את דרכן למערכת החינוך בשנים הקרובות, וכולל עקרונות להגנה על פרטיות בעת הטמעת טכנולוגיות חדשות ומתפתחות. ברצוני להודות לצוות הרשות על העבודה המקצועית בנושא ולמשרד החינוך על שיתוף הפעולה הפורה".

הדגשים וההמלצות העיקריים המפורטים במדריך מציינים, בין היתר, את הצורך והחובה לשמור על פרטיות התלמידים ועל המידע הנוגע אליהם, ולהקפיד כי שימוש במידע על אודותיהם ייעשה רק לצורך המטרה שלשמה הוא נאסף. עוד לפי ההוראות, על מנהל המוסד החינוכי לוודא כי מידע מוגן על אודות תלמידים (נתונים על אישיותו של אדם, צנעת אישיותו, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, דעותיו ואמונתו) יישמר אך ורק במערכות המותאמות לכך, ובאופן כללי, מומלץ שעובדי הוראה המשתמשים במערכות לניהול פדגוגי (ובעיקר כאלו המאפשרות להורים ותלמידים גישה מרחוק למידע), יונחו לשקול בכובד ראש את סוג ואופי המידע שאותו הם שומרים ומעלים למערכות. עוד מצוין בנושא זה, כי יש מקום להסדיר את נושא זכותם של הורים לעיין במידע הנוגע לילדיהם ולבקש לתקנו במידת הצורך, וכן להעמיד זכות זו גם לתלמיד עצמו (בכפוף לסייגים מסוימים).

בנוסף, בהתאם להנחיות משרד החינוך, על מוסדות חינוך להימנע מלהעביר מידע רגיש על אודות תלמידים באמצעים חשבונות דוא"ל פרטיים או אפליקציות להעברת מסרים מיידיים. ביחס למידע שאינו רגיש – הרשות מציינת, שבנסיבות שבהן לא קיימת חלופה סבירה להעברת מידע שכזה אלא באמצעים שאינם ייעודים, מומלץ לקבל את הסכמת ההורים להעברת המידע באמצעים אלו.

עוד מבהיר המדריך, כי על מוסדות חינוך להימנע מלהכניס טכנולוגיות מעקב חדשות לשטח המוסד החינוכי, ושימוש בטכנולוגיות שכאלו צריך להיעשות, אם בכלל, רק לאחר קבלת אישור מטעם הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך, ורק לאחר שגורמים אלו בחנו את הצורך בהן ואת החלופות האפשריות להן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים