עסקת הסייבר השלישית בגודלה: מק'אפי תימכר במעל 10 מיליארד דולר

העסקה למכירת מק'אפי לאדבנט ולפרמירה, שההודעה עליה צפויה לצאת מחר (ב'), תהיה קטנה רק מהמכירות של פרופפוינט ב-12.3 מיליארד דולר ושל סימנטק ב-10.7 מיליארד

מכירתה יוצאת לפועל. מק'אפי.

רק שנה לאחר ששבה להיות ציבורית, חלק ממק'אפי עומד להימכר לקרנות הון-הסיכון הפרטיות אדבנט ופרמירה – כך פורסם בסוף השבוע. מדובר בחלק הצרכני של ענקית הגנת הסייבר, שצפוי להימכר תמורת סכום של יותר מ-10 מיליארד דולר – נתון המשקף שווי של 25 דולר למניה. ההודעה על הרכישה צפויה לצאת מחר (ב').

אם העסקה תצא לפועל, תהיה זו הרכישה השלישית בגודלה בעולם המיזוגים והרכישות בסייבר. העסקות הגדולות יותר הן מכירת פרופפוינט לתומא בראבו תמורת 12.3 מיליארד דולר וזו של סימנטק לברודקום תמורת 10.7 מיליארד.

בעקבות הפרסום על הרכישה, מניית מק'אפי עלתה ביותר מ-20% לשער של 25.46 דולר. שתי הקרנות הרוכשות וכן הנרכשת סירבו להגיב לפרסומים בנושא.

ההנפקה הגבוהה אי פעם בסייבר – עד שסנטינל וואן באה

מק'אפי יצאה להנפקה לפני מעט יותר משנה, וגייסה 740 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של 9.5 מיליארד. נכון לאותה העת, הייתה זו הערכת השווי הגבוהה ביותר אי פעם עבור ספקית אבטחת סייבר חדשה, אלא שמאז, סנטינל וואן הישראלית עברה אותה, כשהנפיקה לפי שווי של 10 מיליארד דולר. הערכת השווי של מק'אפי כללה הן את עסקי הצרכנים והן את עסקי הארגונים שלה.

רוב המניות Class A של מק'אפי נמצאות בבעלות חברת ההשקעות הפרטיות TPG ותומא בראבו אוחזת בכ-10% מהן. מניות Class B של הנרכשת נמצאות בבעלות רוב של אינטל, בעוד ש-TPG ותומא בראבו מחזיקות כל אחת במניות מיעוט משמעותיות.

קצת היסטוריה

בתחילת החודש שעבר פורסם כי קרן ההשקעות והאחזקות STG, שהיא הבעלים של שתי ענקיות האבטחה מק'אפי ופייראיי, תמזג אותן ותיצור ענקית אבטחה בעלת מחזור שנתי של כמעט שני מיליארד דולר, 5,000 עובדים ו-40 אלף לקוחות. המצדדים בצעד כינו אותו "(הולדת – י"ה) ענקית הגנת סייבר", והשוללים אותו כינו את החברה הממוזגת "היפופוטם IT" (הם השתמשו במילה Behemoth – כינוי למשהו בגודל עצום או מפלצתי).

ג'ון מק'אפי (המנוח), מייסד החברה שנקראת על שמו.

ג'ון מק'אפי (המנוח), מייסד החברה שנקראת על שמו. צילום: גייג סקידמור, מתוך ויקיפדיה

המהלך הנוכחי בא לאחר שבחודש מרץ השנה ענקית האבטחה מק'אפי התפצלה: החברה עצמה המשיכה להציע פתרונות לשוק הצרכני, בעוד שהחלק הארגוני שלה נמכר ל-STG תמורת ארבעה מיליארד דולר במזומן. מק'אפי מכרה את העסקים הארגוניים שלה לאחר שנים שבהן היא ראתה כיצד הם מניבים לה הפסדים, או רווחים מאוד מצומצמים: כך, חלקה של היחידה שנמכרה עמד על 1.3 מיליארד דולר בשנה הכספית 2020, מתוך רווח כולל של 2.9 מיליארד.

ממספר 2 בשוק – לדשדוש

בתחילת המילניום שלטו בשוק אבטחת המידע, שאז עוד לא קושר למושג סייבר, שתי ענקיות: סימנטק ומק'אפי. מק'אפי, מספר 2 בשוק, כבר עברה פעם אחת מכירה מפורסמת מאוד: באוגוסט 2010 היא נרכשה במלואה בידי אינטל בסכום עתק לאותם ימים של 7.68 מיליארד דולר. זאת, כדי לפעול כחטיבה עצמאית, שתאפשר לה למכור פתרונות מלאים שכוללים אבטחה, בעיקר לשוק הארגוני. אינטל אמנם הפכה את שם החברה לאינטל סקיוריטי, אבל היא לא הצליחה עמה מסחרית.

הרוכשת הענקית התכוונה לשבץ פונקציונליות של אבטחה בשבבים שלה. היא הבטיחה שתספק יכולת לזהות איומים ברמה עמוקה יותר, וציפתה שהטכנולוגיות של מק'אפי יסייעו לה לשפר את האבטחה בשבבים ובמקביל יקנו לה דריסת רגל בעולם מוצרי האבטחה. אך בחלוף השנים, אינטל לא השלימה את התוכנית הזו, שהעלתה תמיהות של אנליסטים ומתחרים אודותיה כבר עם ההודעה על העסקה. בסופו של דבר, אינטל מכרה את מק'אפי ב-2016 לחברת האחזקות TPG תמורת כ-4.2 מיליארד דולר בלבד.

גורלה של סימנטק היה לא פחות מעציב: לאחר שנים של תהפוכות, חיפושי זהות, חילופי מנכ"לים תכופים וירידה בביצועים העסקיים – היא נמכרה לברודקום, כאמור. פייראיי, תחת הבעלות של קרן STG, שינתה את שמה בחזרה למנדיאנט.

"יקירות וול-סטריט"

לצד הגידול הנמשך מזה שנים בהיקף האיומים ובמורכבות ובשכלול שלהם, הגיעו בארבע השנים האחרונות לשוק כמה וכמה שחקניות, ביניהן "יקירות וול-סטריט" בסייבר: קראודסטרייק, אוקטה, סנטינל וואן וזיסקיילר, שכל אחת מהן הונפקה במרוצת ארבע השנים האחרונות. מאז הנפקתן, השווי שלהן קפץ פי 64, 44, 155 ו-54, בהתאמה. אף שהחברה החדשה גדולה מחלקן בהיקף כוח האדם שלה, הרי שבהיבטים של שווי שוק ומכירות, הן מותירות את מק'אפי-פייראיי הרחק מאחור.
לא הניסיון הראשון של הרוכשות

אין זה הניסיון הראשון של אדבנט ופרמירה לפרוץ לשוק אבטחת הסייבר הצרכני. בספטמבר 2019 דיווח הוול-סטריט ג'ורנל שהיא מתמודדת על רכישת המתחרה המובילה של מק'אפי – NortonLifeLock (משמע, העסקים הצרכניים של סימנטק) תמורת יותר מ-16 מיליארד דולר. אלא שהעסקה לא יצאה לפועל. במקום זאת, NortonLifeLock מוזגה עם ספקית אבטחת הסייבר הצ'כית אווסט, בעסקה המוערכת בין 8.1 ל-8.6 מיליארד דולר.

בסופו של דבר, אדבנט נכנסה לעסקי אבטחת הסייבר באמצעות רכישה, שנויה במחלוקת, בסך 1.4 מיליארד דולר – של פורסקאוט, שאותה היא ביצעה באוגוסט 2020. טרם הרכישה בילו הרוכשת והנרכשת בבית המשפט, והגיעו להסכמה על העסקה במחיר מופחת בחצי מיליארד דולר מהמחיר המקורי – חמישה ימים בלבד לפני תחילת הדיונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים