בשנה הבאה: עד 200 פלסטינים יורשו לעבוד בהיי-טק הישראלי

בפעם הראשונה, הממשלה אישרה מכסה של עובדים פלסטינים בהיי-טק הישראלי, אם כי במספרים נמוכים יחסית – עד 500 עובדים עד 2024 ● השכר שלהם לא יקטן מ-150% מהשכר הממוצע בישראל

יהודים וערבים מסרבים להיות מוסרים.

הממשלה אישרה היום (א') מכסה של עובדים פלסטיניים שיעבדו במקצועות ההיי-טק בישראל. זאת הפעם הראשונה שבה המדינה מאפשרת לעובדי היי-טק מהגדה המערבית לעבוד בארץ. אלא שמדובר במספרים קטנים, שכמעט שלא ישפיעו על המחסור הגדול בעובדים בענף: ב-2022 יינתנו אישורי עבודה לעד 200 עובדים, עד 200 עובדים נוספים יקבלו אישורים ב-2023 ועד 100 – ב-2024. בסך הכול יינתנו עד 500 היתרי עבודה בענף ההיי-טק, בנוסף למכסה הכוללת של היתרי עבודה שניתנים לעובדים פלסטינים.

על פי המתווה, שכר המינימום של עובדי ההיי-טק הפלסטינים בישראל לא יפחת מ-150% מהשכר הממוצע במדינה. המטרה בכך היא פחות להתחשב בעובד הפלסטיני ויותר לאפשר לחברות ההיי-טק הישראליות להעסיק עובדים מהגדה בעלי הכשרה מתקדמת בהעסקה ישירה ו-"קרוב לבית". בממשלה מקווים שזה יצמצם את הפנייה של חברות להעסקה במיקור-חוץ. עוד טוענים שם כי המהלך ימנע פגיעה בעובדים הישראלים המועסקים בענף.

על אף המספרים הנמוכים, הממשלה מכנה את האישור "חיזוק משמעותי להיי-טק הישראלי, לצד התועלת הביטחונית והכלכלית שבהעסקת עובדים פלסטינים בשטחי ישראל". עד היום אישרה המדינה היתרים בעיקר לעבודה בענפי הבנייה, החקלאות, התעשייה והשירותים. בהחלטה היום אושרו בממשלה הצעה להגדלת המכסה בענפי השירותים והתעשייה לסך מרבי של 8,550 עובדים פלסטינים, וכן הצעה להגדלת המכסה באזור התעשייה עטרות שבצפון ירושלים לסך מרבי של 3,600 עובדים מהשטחים.

המהלך הוא פרי יוזמה של המשרד לשיתוף פעולה אזורי ומשרד הכלכלה. השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', אמר כי "הישראלים והפלסטינים חיים במרחב גיאוגרפי משותף, ועלינו לחזק את שיתופי הפעולה ויחסי הגומלין בין האזרחים והכלכלות. קליטת עובדי היי-טק מבטאת את הרצון הזה לחיבור בכל התחומים, והיא פותחת שערים לא רק לעובדי שירותים ותעשייה בשכר נמוך, כי אם גם לעובדי צווארון לבן בענף מוביל, שסובל ממחסור חמור בכוח אדם. אנחנו מקווים שהמהלך יגדיל את התשואה מהשכלה גבוהה ברשות הפלסטינית ויחזק את ענף ההיי-טק בה, כמנוע צמיחה משמעותי לחיזוק הכלכלה הפלסטינית. זהו המשך ישיר למדיניות שאנחנו מובילים בחודשים האחרונים, לצד הגדלת המכסות בתחומים נוספים וחיזוק הקשר הכלכלי-מסחרי עם הרשות הפלסטינית".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר כי "החלטת הממשלה להקפיץ את מספר העובדים הפלסטינים בארץ ליותר מ-12 אלף איש מהווה חבל הצלה לתעשייה הישראלית, שסובלת מאז משבר הקורונה ממחסור חמור מאוד בעובדים. עובדים אלה יהוו חלק מהשדרה הייצורית ויוכשרו לתפקידים חיוניים בתעשייה ובהיי-טק. אולם, על הממשלה לזכור כי אין מדובר בפיתרון לטווח ארוך. אם אנחנו רוצים כלכלה חזקה ותעשייה שצומחת, על הממשלה להוביל פתרונות לטווח ארוך למצוקת כוח האדם בתעשייה – הכוונה מקצועית, הכשרות מקצועיות, פתיחת מגמות טכנולוגיות בתיכונים ובאוניברסיטאות ועוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים