בכירים בהיי-טק: פגיעה בעצמאות רשות החדשנות תוביל לאסון

הבכירים יוצאים נגד תזכיר חוק שבמסגרתו תוכפף הרשות, שכיום היא גוף עצמאי, למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ● לדבריהם, המהלך עלול להביא לפגיעה חמורה בענף ● משרד המדע: הסעיפים השנויים במחלוקת יתוקנו

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן

שורה של בכירים בהיי-טק מזהירים מפני כוונתה של הממשלה לשנות את החוק המסדיר את פעילות רשות החדשנות, כדי שניתן יהיה להכפיף אותה למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. לטענתם, פגיעה בעצמאות הרשות עלולה לפגוע בהיי-טק הישראלי, עד כדי אסון.

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה החדשה הועברה האחריות על רשות החדשנות ממשרד הכלכלה, שכעת עומדת בראשו השרה אורנה ברביבאי, למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בראשותה של השרה אורית פרקש הכהן. אולם ההליך, שהיה אמור להיות פורמלי, הפך מהר מאוד לתזכיר הצעת חוק שהשרה פרקש הכהן עומדת מאחוריו, שאם זו תתקבל תיגרם פגיעה משמעותית בעצמאות הרשות, ישונו תהליכי קבלת ההחלטות ולשרה תהיה סמכות בלעדית למנות את היו"ר וחברי הדירקטוריון של הרשות (המינוי ייכנס לתוקף לאחר אישור הממשלה).

התזכיר מעורר ביקורת בקרב מנכ"לים בענף ההיי-טק, שמבהירים שגם אם כוונות השרה פרקש הכהן טובות, שינוי החוק והתערבות בהחלטות המקצועיות של הרשות עלולים להיות בכייה לדורות, מאחר שמדובר בחוק שיחול גם על הממשלות הבאות.

"עוד גוף לחלוקת ג'ובים"

בתזכיר החוק נכתב, למשל, שרשות החדשנות תפעל בהתאם למדיניות הממשלה ורק אם לא נקבעה מדיניות יחויבו ראשיה להתייעץ עם שר הכלכלה.

יתרה מזאת, מקורבים לרשות אומרים שעלול להיווצר מצב שבו במקום שההחלטות יתקבלו על ידי אנשי מקצוע, הרשות תהפוך לעוד גוף לחלוקת ג'ובים על בסיס פוליטי. משמעות הדבר היא חיסול הרשות כגוף סטטוטורי עצמאי – כהגדרתה בחוק הנוכחי. החשש הזה מתחזק בסעיף אחר של הצעת החוק, שבו נכתב במפורש כי יו"ר הרשות ייבחר על ידי הממשלה, לפי המלצת שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה. כיום היו"ר נבחר על ידי ועדת האיתור למדענים ראשיים, ועליו לעמוד בתנאי סף. זאת ועוד, בעוד שלאורך כל השנים, העומד בראש רשות החדשנות (שבעבר נקראה לשכת המדען הראשי) הוא במעמד של יועץ לממשלה, אם הצעת החוק תתקבל הוא ישמש כיועץ לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה בלבד. בכך, אומרים ברשות, מנוטרל מעמדה כמי שתפקידה לכוון את הממשלה ולא לקבל ממנה הנחיות.

"קבלת ההחלטות של ראשות החדשנות – לא עניין לפוליטיקאים"

להלן התגובות של בכירים אחדים שעמם שוחחנו.

שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי. צילום: תמר מוצפי

שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי. צילום: תמר מוצפי

שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי: "רשות החדשנות היא לא המצאה ישראלית. עד היום סייעתי לעשרות מדינות להקים גופים כאלה, ובמדינות שניסו לערב פוליטיקה בהחלטות מקצועיות, הרשויות נסגרו. אני תמיד בעד רענון, בדיקה וייעול, בכל ארגון, כולל ברשות החדשנות, אבל מה שממשלה מתכוונת לעשות עלול לגרום נזק בלתי הפיך. יכול להיות שכוונותיה של השרה פרקש הכהן טובות, אבל ממשלה קמה והולכת, ומחר עלולים לתת לחוק פירושים אחרים ממה שהיא התכוונה.

הרשות מורכבת מאנשי מקצוע, ההחלטות שלה ענייניות ומקצועיות, ורק הם יכולים לקבוע מי יקבל מימון ומי לא. זה לא עניין לדרג הפוליטי".

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים: "אנחנו עדיין לא יודעים מה הממשלה תחליט. ברמה העקרונית, אני מחזק את ידיה של השרה פרקש הכהן לקידום ענף ההיי-טק. עמדתנו היא שרשות החדשנות היא גוף חיוני לתעשייה, וזה הוכח לא פעם, במיוחד בתקופת הקורונה. אולם, הרשות חייבת להישאר גוף עצמאי, שלא כפוף לכל שיקול שהוא של דרג פוליטי. ממשלה לא יכולה לקבל החלטות רציונליות בנושאים שקשורים ברשות. איגוד ההיי-טק ישמח לשתף פעולה בכל מה שקשור לקידום הענף ולעבוד יחד עם השרה".

גיורא ירון, יזם היי-טק: "השינוי שמנסים לעשות מייצר בעיה לא פשוטה. רשות החדשנות היא מודל לחיקוי ומכל העולם באים ללמוד מאתנו. העקרון בכל המדינות האלה הוא שהממשלה לא מתערבת. רוצים לתקן? בבקשה, אבל לא צריך לקלקל את מה שעובד טוב.

לרשות יש חבר מנהלים מקצועי, שלא תלוי בכל ממשלה שהיא. שר בא ושר הולך, וכל אחד ייתן לשינוי בחוק פירוש אחר, גם אם לשרה פרקש הכהן יש כוונות טובות.

אם השינוי בחוק אכן יעבור, זה יוביל לאסון. בכל מקום שבו פוליטיקאי מקבל סמכויות הוא מחויב לשולחיו ומעניק להם משרות, ועלולים להיכנס אנשים לא מקצועיים. זה עלול להביא לתוצאות מרחיקות לכת".

אסף בר, מנכ"ל איטרניטי. צילום: רמי זרנגר

אסף בר, מנכ"ל איטרניטי. צילום: רמי זרנגר

אסף בר, מנכ"ל איטרניטי מקבוצת אמן: "היעילות המוכחת של רשות החדשנות מסייעת לענף ההיי-טק להתברג בחזית תעשיית ההיי-טק העולמית. פעילותה הענפה נעשית מתוך ראייה מקצועית ממוקדת, וכל החלטה מתקבלת ללא מעורבות של בעלי אינטרסים חיצוניים. מגוון הערכים המוספים שרשות החדשנות מביאה לענף וההשפעה האדירה שלה על השוק ימשיכו להתקיים באפקטיביות אך ורק אם היא תמשיך להיות גוף עצמאי".

מנכ"לים אחרים, שהעדיפו לא להיות מצוטטים, מתחו ביקורת קשה על כוונת הממשלה לשנות את החוק וטענו כי היא מנסה לבצע מחטף המנוגד להחלטת הממשלה ולכוונת המחוקק בעת הקמת הרשות. הם הביעו את הסתייגותם החריפה מכך שהרשות תוכפף לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, והיא תשלוט באופן חלוקת הכספים, בתוכניות שלה ותייתר את פעילות מועצת הרשות, שהיא הסמכות העליונה לקבלת החלטות, כפי שהחוק קובע.

במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה אומרים, באופן לא רשמי, שבעקבות הביקורת הציבורית שנמתחה על השרה פרקש הכהן על רקע שינוי החוק שהסעיפים השנויים במחלוקת יתוקנו – על דעת ראשי רשות החדשנות. בענף ההיי-טק מצפים לראות את הנוסח הסופי של הצעת החוק, כדי לוודא שהסכנה לפגיעה בעצמאות רשות החדשנות אמנם חלפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים