יותר מיממה לאחר המתקפה: ה-IT של הלל יפה לא שב לפעילות מלאה

גורמים המעורים בפרטי המקרה אמרו לאנשים ומחשבים כי "ייקח למערכות של בית החולים כמה ימים עד שהם ישובו לפעילות באופן מלא" ● היקף הנזק וזהות התוקפים עדיין לא ברורים

בית החולים הלל יפה עדיין לא הצליח לרפא את מערכות המחשוב שלו מהמתקפה. אילוסטרציה: BigStock

יותר מיממה לאחר מתקפת הסייבר שאותה חווה אתמול (ד') המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, ה-IT של בית החולים לא שב לפעילות מלאה. גורמים המעורים בפרטי המקרה אמרו לאנשים ומחשבים כי "ייקח למערכות של בית החולים כמה ימים עד שהם ישובו לפעילות באופן מלא. היקף הנזק עדיין לא ברור, כמו גם זהות התוקפים. מדובר באירוע מתגלגל".

כמה חברות אבטחת מידע והגנת הסייבר נקראו היום בדחיפות לערוך בדיקות בקרב בתי חולים וארגוני בריאות נוספים בישראל. זאת, כדי לוודא שהם לא הותקפו ואינם יודעים על כך – וגם כדי לראות שהם ערוכים טוב יותר מקודם לקראת מתקפה עכשווית, או עתידית.

אירוע הסייבר בהלל יפה מצוי בטיפול משרד הבריאות, המרכז הרפואי ומערך הסייבר הלאומי. ממשרד הבריאות וממערך הסייבר נמסר כי שני הגופים "מבצעים חקירה של האירוע סביב השעון, עם מומחים נוספים במקום. כמו כן, במקום יש צוותים רבים וציוד, וכל זאת לשם החזרת מערכות המחשוב של בית החולים לתפקוד מלא במהירות האפשרית". חטיבת המרכזים הרפואיים שבמשרד מסייעת בהקמת מערכות המחשוב ובשחזור המידע של בית החולים.

בעקבות מסקנות ראשוניות מהחקירה, מערך הסייבר הלאומי התרעה רחבה למשק עם המזהים של התקיפה – כצעד התגוננות. בתי החולים וקופות החולים הונחו בהתאם להתפתחויות, ומופצות הנחיות שוטפות להגברת הערנות וההערכות במידת הצורך.

"בתי החולים בישראל – יעד אסטרטגי של מדינות אויב"

לדברי רפאל פרנקו, בעבר סגן ראש מערך הסייבר, "אמנם עוד לא יודעים מי עומד מאחורי המתקפה על הלל יפה, אבל צריך להבין: בתי החולים בישראל הם יעד אסטרטגי של מדינות אויב, גורמי פשיעה וגורמי חרם אנטי ישראליים".

רפאל פרנקו, לשעבר סגן ראש מערך הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

רפאל פרנקו, לשעבר סגן ראש מערך הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

פרנקו, מייסד קוד בלו – חברה לניהול משברי סייבר, אמר כי "בראש ובראשונה, הנזק באירועים כאלה הוא דליפת פרטים רגישים על החולים. עוד יש פגיעה בניהול השוטף של בית החולים. נזק נוסף הוא מערכות מושבתות, שמביאות לדחייה של ניתוחים וטיפולים מצילי חיים. קיים חשש אפילו לשיבוש פרטים בתיקי חולים – דבר שעלול לגרום לטיפול שגוי של הצוות בהם".

לסיום המליץ פרנקו לבתי החולים ולקופות החולים "להיכנס לכוננות מלאה, להתעדכן בפרטי האירוע בהלל יפה כדי להבין מול מה הם צפויים לעמוד במקרה של תקיפה כלפיהם, לרענן פקודות חירום לסייבר, אם יש כאלה, לצמצם קישורים לאינטרנט, לצמצם קישורים לספקים לא קריטיים ולוודא שמערכות הגיבוי זמינות. המטרה הלאומית כרגע צריכה להיות מניעה של אפקט דומינו, שיביא לקריסת מערכת הבריאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים