שתיים, שלוש, הקשב: בוחן פתע של הרמטכ"ל באגף התקשוב

הבוחן הסתיים אמש (א') ומהצבא נמסר כי "מתחקיר ראשוני שבוצע הערב, ניכר כי צה"ל ערוך ומוכן למגוון תרחישים בכלל מרחבי הלחימה, ביניהם במרחב הסייבר"

ערוך ומוכן למגוון תרחישי לחימה, ביניהם במרחב הסייבר. צה"ל. צילום אילוסטרציה: BigStock

להוציא עכברים, לחדד עפרונות: אמש (א') הסתיים בוחן רמטכ"ל, השמיני במספר במתכונת פתע, לתרגול של גופים שונים בצה"ל להתמודדות עם תרחישי לוחמה בסייבר. מהצבא נמסר כי "מתחקיר ראשוני שבוצע הערב, ניכר כי צה"ל ערוך ומוכן למגוון תרחישים בכלל מרחבי הלחימה, ביניהם במרחב הסייבר".

התרגיל נערך בכמה מפקדות ראשיות בצה"ל, ביניהן: אגף התקשוב וההגנה בסייבר, זרוע האוויר, אגף המודיעין ופיקוד העורף. הכוחות התמודדו עם תרחישים של אירועי סייבר, כמו גם עם תקלות במערכות הפיקוד והשליטה של הצבא. כחלק ממתווה התרגיל, חמ"לים (חדרי מלחמה), כמו גם מערכות מבצעיות – הושבתו – לצורכי למידה ותרגול. בצה"ל ציינו כי "התרגול בוצע בלא פגיעה בכשירות של הצבא לתרחישי אמת".

במסגרת התרגיל נבחנה כשירותו של מערך מגני הסייבר הרב-זרועי, כמו גם אופן הטיפול וההתמודדות של המערך עם מגוון תרחישים מבצעיים. צוות מצומצם של מומחים טכנולוגיים ומבצעיים מאגף התקשוב היו אחראים לתכנון, ניהול והוצאתו לפועל של התרגיל בזמן אמת.

אגף התקשוב וההגנה בסייבר

אגף התקשוב וההגנה בסייבר

תרגול פתע לבדיקת מוכנות

כאמור, היה זה תרגול הפתע השמיני הנערך בשנים האחרונות. כך, ב-2018, אגף התקשוב וההגנה בסייבר גייס כ-900 אנשי מילואים לתרגול פתע של מעבר משגרה לחירום, זאת כחלק מההבנה שבשנים האחרונות היו הרבה מאוד שינויים באגף. במסגרת השינויים שהאגף חווה, הוא הפך למפקדה העשירית להפעלת כוח. לכן, שינויים אלה, יחד עם העובדה שלא בוצע תרגיל מעמ"ל (מעבר משגרה לחירום) אגפי בשנים האחרונות, הובילו את אנשי האגף ליזום תרגיל שכזה, בראשות מחלקת האג"ם באגף, בשיתוף חטיבת המבצעים – על מנת לבחון ולשפר את כשירות ומוכנות האגף לחירום.

ב-2019, ערך אגף התקשוב בפעם השלישית את תרגיל "בוחן הרמטכ"ל' במתכונת פתע, לבדיקת תפקוד הצבא מול מתקפת סייבר ומצב של השבתת מערכות מידע עיקריות. התרגיל נערך בכלל המפקדות הראשיות בצה"ל והכוחות שלקחו בו חלק התמודדו עם אירועי סייבר ותקלות במערכות הפיקוד והשליטה הליבתיות של צה"ל. במהלך התרגיל הושבתו מאות עמדות ומערכות עיקריות לצורכי למידה. כחלק ממתווה התרגיל הושבתו חמ"לים, מערכות שליטה ובקרה, מערכות מידע, פיקוד ושליטה ולשכות בכירים.

התרגיל שהסתיים אמש, כמו שבעת הקודמים לו, "מהווה חלק משמעותי מהתפישה הצה"לית להגנה בסייבר ומאפשר את התפתחות הלמידה והשיפור של גופי ההגנה בהתמודדות עם אירועי סייבר רב-זרועיים", כך לדברי הצבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים