נדחתה עתירת אורקל נגד ההפסד במכרז נימבוס; החברה תערער

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים נקבע שלא נפל פגם בהחלטת המדינה, שפסלה אותה מאחר שלא עמדה בדרישות אבטחת המידע במכרז ● אורקל בתגובה: בית המשפט שגה, רמת האבטחה שלנו מחמירה

דרושה תגובה, כדי שלא "יתקדרו העננים" מעל מכרז הענן הממשלתי. עיבוד מחשב: BigStock

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בשבוע שעבר את העתירה של אורקל נגד תוצאות מכרז הענן הממשלתי נימבוס – כך הותר היום (ד') לפרסום. עם זאת, תוכנו של פסק הדין עדיין אסור בפרסום, מאחר שהדיון התקיים בדלתיים סגורות. הסיבה לכך היא שהפרויקט כולל היבטים רגישים, לרבות בנושאים הנוגעים לביטחון המדינה. אורקל הודיעה בעקבות זאת כי היא מתכוונת לערער על פסק הדין.

במכרז הענן הממשלתי הענק זכו גוגל ו-AWS, והן גברו על מיקרוסופט ואורקל, שהתמודדו מולן. אורקל נפסלה בין שלב "הערכת האיכות" ל-"הערכה הכלכלית", לאחר שהחברה לא עמדה בדרישות של המדינה בתחומי אבטחת המידע והסייבר.

אורקל עתרה נגד ההחלטה שלא להעביר אותה לשלב ה-"הערכה הכלכלית". לטענתה, קיים במכרז סעיף המאפשר למדינה לעשות כן, על אף טענת המדינה שלפיה החברה לא עברה את דרישות הסף בתחום האבטחה. כמו כן, על פי החברה, ההצעה של AWS – שכאמור, בסופו של דבר הייתה אחת משתי הזוכות – הוגשה באיחור. באורקל אמרו שוועדת המכרזים הייתה אמורה להעביר לפחות שלוש הצעות ל-"הערכה כלכלית" – והיא לא עשתה כן. עוד נמסר מהחברה כי היא מצאה "פגמים מהותיים" בהחלטת הוועדה שבחרה בזוכות במכרז.

המדינה חלקה על דברי החברה, עמדה על כך שההליך היה תקין וביקשה לדחות את העתירה. בית המשפט קיבל את הבקשה וקבע כי לא נפל פגם בהחלטת המדינה לבחור בגוגל וב-AWS כזוכות במכרז. במשרד האוצר אומרים כי "החלטה זו מביאה לידי ביטוי את המקצועיות של הוועדה בניהול פרויקט נימבוס מיומו הראשון. מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי ימשיך לקדם, יחד עם השותפים בממשלה, את פרויקט נימבוס בהתאם לתוכנית".

מאורקל נמסר בתגובה לפסק הדין כי "אנחנו מאמינים שבית המשפט שגה בהחלטתו ומתכוונים לערער. על רמת האבטחה המחמירה של אורקל יעידו גופי הממשל וחברות הענק הרבים שמשתמשים ובוטחים בשירותי הענן של החברה".

אחד מפרויקטי המחשוב הגדולים במדינה

פרויקט נימבוס הוא אחד מפרויקטי המחשוב החשובים והגדולים במדינה בכלל ובממשלה בפרט בשנים האחרונות. הוא כולל את העברת כל השירותים הממשלתיים לענן, ולהשלכות שלו – הישירות והעקיפות – תהיה (וכבר מתחילה להיות) השפעה רבה על עולם ההיי-טק והחברות בענף. זאת, משום שעל רקע המכרז הודיעו החברות שהגיעו לקו הגמר על הקמת אזורי ענן ייעודיים לישראל ודטה סנטרים מקומיים – דבר שהיווה אחד מתנאי המכרז, משום שהשירותים הממשלתיים מחויבים לפעול על גבי שרתים הממוקמים בישראל. כך, החברות יוכלו להציע את השירותים שלהן לארגונים ישראליים – מכאן.

החוזים בין הממשלה לשתי הזוכות – AWS וגוגל, כאמור – נחתמו בחודש מאי האחרון, ובמינהל הרכש במשרד האוצר אמרו כי הם בחרו בהן משום שההצעות שלהן סיפקו אותם בהיבטים של רציפות תפקודית של משרדי הממשלה, הבטחת ריבונות ופרטיות המידע, בהתאם לחוק הישראלי. עוד הן כוללות שמירה מספקת, לטענתם, על אבטחת המידע והפרטיות של אזרחי ישראל, שהפרטים שלהם נמצאים במאגרי המידע הממשלתיים. בעבר פורסם כי AWS וגוגל אף נתנו לממשלה הנחה של לפחות 20% במחיר.

ההערכות שלפיהן מכרז נימבוס ייגרר לבתי המשפט עלו עוד לפני שהוכרזו הזוכים, משום שלכל אחת מהחברות שניגשו אליו יש אינטרס ברור שגורם מרכזי כמו ממשלת ישראל יבחר בה כזוכה. נראה שזאת גם אחת הסיבות שאורקל החליטה לערער על פסק הדין לבית המשפט העליון.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים