"קצינת וקצין הקשר צריכים להפוך למפקדי המערכה הקיברנטית"

תת אלוף יוסי כראדי, קצין הקשר והתקשוב הראשי של צה"ל, מציין את הישגי הצבא בזכות הטרנספורמציה הדיגיטלית ואת התקשוב החדש, המחבר בין כל העולמות וכל הממדים – כדי להוריד למפקד בשטח מידע כמעט מותאם אישית

יוסי כראדי, קצין הקשר והתקשוב הראשי, צה"ל. צילום: דובר צה''ל

"עשינו רבות במרחב הסייבר: עברנו טרנספורמציה מבצעית, קיצרנו את משך הזמן של Sensor2Shooter,  חיברנו את עולמות התוכן של המבצעים למודיעין, הורדנו את הנתונים למפקדים בשטח. מה לא קרה לנו? לא עברנו תהליך של הפיכת קצינות וקציני הקשר בדרג השדה למפקדי מערכה קיברנטית. זה היעד הבא, ובתפקידי החדש אוביל אותו. אם לא נעשה זאת, צה"ל לא יצליח לנצל את כל הדברים הטובים שיש בטרנספורמציה הדיגיטלית", כך אמר תת-אלוף יוסי כראדי, קצין הקשר והתקשוב הראשי בצה"ל.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר תא"ל כראדי, כי "במבצע 'שומר החומות' התממשו לא מעט תהליכים דיגיטליים. היו במבצע שני מרכיבים מרכזיים: האחד, הגנה מול ירי תלול מסלול ואיומים אחרים, שלשמחתנו לא התממשו. השני הוא מרכיב האש: פה עברנו בשנים האחרונות טרנספורמציה דיגיטלית-מבצעית מהמעלה הראשונה, ברמה שלWOW . בנינו הגנה רב-ממדית: הפכנו ארבעה מרחבים – תת-קרקע, קרקע, קרוב לקרקע ואוויר – לממד אחד. אתה יכול להיות מצוין בהגנה על כל אחד מהממדים, אבל החשוב הוא החיבור ביניהם, ופה הורגשה טביעת האצבע של אגף התקשוב. הגבולות בין הממדים היו לא ברורים, ונוסף ממד רום-קרקע, הקרוב לקרקע, שבו פועלים, למשל, רחפנים. הצלחנו לייצר שלם אחד בכל השכבות – ארכיטקטורה, פיתוח, הטמעה והנגשה. 'נולד' לנו עוד תווך, ובנינו עבורו מרחב דיגיטלי-מבצעי".

מבצעים+נתונים = אפקטיביות

"בשנים האחרונות", אמר הקשר"ר, "אנו עוסקים בחיבור עולמות תוכן ומאגרי נתונים שונים, למשל המודיעיני והמבצעי. אנו מנגישים את המידע, הידע והתובנות שהצטברו בעולם המודיעיני – למרחב המבצעי, למ"פ. בעזה הבנו, שעלינו לנפק למגינים ביבשה ובאוויר יכולת לדבר, לתקשר, לראות, להעביר ולקבל מידע – עד סגירת המעגל. אנו מביאים למפקד יכולת לקבל את המידע שהוא צריך ומונעים היצף של מידע – כזה שלא מעניין אותו, או שאינו רלוונטי לו. המידע הוא כמעט מותאם אישית".

"קיצרנו משמעותית את מעגל האש – לדקות ספורות"

"בעולם האש, התקיפה", הסביר תא"ל כראדי, "טיפלנו במעגל האש: אויב, ההופך למטרה – עד לתקיפתו. לקחנו את התהליך המבצעי הזה ובנינו ארכיטקטורה המחברת את המאגרים השונים. בשנים האחרונות האויב הפך לנעלם, זמן החיות של המטרה התקצר, הוא מוטמע באוכלוסייה האזרחית, יוצא לפעולה של שניות – משגר רקטה, פצמ"ר – ונעלם. מעגל אש האורך יותר מדי דקות מזיהוי עד תקיפה – לא רלוונטי ולא יעיל. ב'שומר החומות' הגענו להספקי תקיפה עשירים וקיצרנו משמעותית את מעגל האש לדקות ספורות".

"יש לנו אויבים רבים במרחב הקיברנטי", אמר הקשר"ר, "מהחמאס בעזה ועד האקרים ממדינות אחרות, רחוקות, שרוצים לאיים, או לפגוע בנו. האתגר רחב, והמענה הוא דרך אפיון האויב. בהקבלה לאזרחות, אין דין בנק כדין מאגר מים".

עננים על ראשינו, הרוח איתן

לשאלת אנשים ומחשבים על ההליכה של צה"ל לענני המחשוב, אמר תא"ל כראדי, כי "צה"ל רואה עצמו כמתנהל בין העננים. ארגון חכם לא משליך את כל יהבו על ענן אחד. יש לנו עוד הרבה עבודה בענן המבצעי, ולצידו, נראה כיצד אנו מנהלים סביבה מרובת עננים. ארכיטקטורת Multi-Cloud  תאפשר לנו להפחית את כמות המערכות שלא מדברות זו עם זו ולייצר מרחבי IT משותפים, עם כמה שפחות ממשקים ומחברים. בדיגיטל יש לבנות לא רק ארכיטקטורה עננית, אלא גם לייצר ארגון המדבר בשפה אחת, כשהתקשוב נותן מענה לכלל הזרועות".

התקשוב החדש, ציין כראדי, "כולל חמישה היבטים: ICT, כולל תקשוב ברמה הטקטית; חיבוריות וקישוריות; טיפול במידע, לרבות אגירה ומיצוי שלו; הספקטרום, כמרחב לחימה לכל דבר; וסייבר. קצינת הקשר החטיבתית החדשה וקצין הקשר הגדודי החדש חייבים להיות מפקדי המערכה הקיברנטית, בעלי יכולות וכלים בכל חמשת הממדים. על החיילים והמפקדים שמקבלים שירותי ICT – לתת מהלומה רב-ממדית ולנפק לצה"ל עליונות קיברנטית".

לגבי שימור אנשים בקבע, אמר הקשר"ר כי "אנו באירוע מורכב, ומי שלא יתייחס לכך בכובד ראש – יעשה טעות. מדובר בעידן שבו יש פיתוי חומרי גבוה. המענה הוא על ידי מתן עניין. ההתמודדות אינה ברמת הכסף: עלי לתת להם תנאים עם מענה הולם ומכבד – ובעיקר עם משמעות. אני רואה את ה'ילדים' עם הברק בעיניים אחרי שפיתחו פיתוחים, או שהיו שותפים למבצע בעזה".

שילוב נשים

לגבי שילוב נשים, אמר תא"ל כראדי כי "באחד מימי השבוע שעבר, בשש בבוקר, ערכתי ביקור באחת מיחידות השדה. קצינת הקשר החטיבתית הובילה את החטיבה בצורה מעוררת הערכה ופליאה. בחטיבות רבות הקשר"ח היא קשר"חית. זה תפקיד קרבי ומבצעי לכל דבר ועניין. באגף התקשוב הייצוג הנשי גבוה יותר מבאזרחות, גם בדרג הפיקוד. נמשיך לפעול בתחום".

"נמשיך לפעול בתחום". צילום: דובר צה"ל

"נמשיך לפעול בתחום". צילום: דובר צה"ל

תת-אלוף כראדי, בן 46, התגייס ב-1994 כטכנאי גנרטורים, עבר קורס קציני קשר והיה מדריך בבה"ד 7. במבצע "צוק איתן" שימש כמפקד גדוד התקשוב של עוצבת הפלדה. בשנים 2018-2020 היה מקשא"פ (מפקד הקשר והאלקטרוניקה הפיקודי) פיקוד דרום. הוא נכנס לתפקיד קשר"ר בסוף יולי. כראדי הוא בעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ממכללת רופין, ושני תארים שניים מאוניברסיטת חיפה – בביטחון לאומי וביחסים בינלאומיים.

"היכולת של גדוד בגולני, למשל, לממש את הרב-ממדיות, את השילוב של כולם – המבצעי, המודיעיני, היבשה והאוויר, האש והחי"ר – לא תקרה בלא שאנשי תקשוב יובילו את השינוי הזה", סיכם תא"ל כראדי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    אחלה קידום, מטכנאי פקפקים למולטי קלאוד , בחור מוכשר, הוא רק שוכח שעם העמסת התפקידים באה אחריות; אולי צריך לפצל את תפקיד הקשר"ג קשר"ח

אירועים קרובים