מפתחי האפליקציות ניצחו: אפל משנה נהלים בחנות שלה לטובתם

ההקלות בחוקים שקבעה הענקית מקופרטינו בחנותה מגיעות עקב הסכמה שהושגה בתביעה ייצוגית שהגישה קבוצת מפתחים נגד הענקית מקופרטינו, ובה ערעור על הכללים הדרקוניים של ה-App Store, שפעלו לטענתם לרעתם

App Store.

אפל הכריזה ביום ה' האחרון על כמה שינויים ב-App Store שלה – חנות האפליקציות למכשירי iPhone ו-iPad. השינויים יכולים לאפשר למפתחי אפליקציות להימנע חלקית מתשלום העמלות שהיה נהוג עד כה, של 15 עד 30 אחוזים על כל העסקאות. החברה הודיעה על החדשות בתדרוך "רקע" לעיתונאים, בו התעקשה על אנונימיות למנהלים המשתתפים ואסרה על ציטוטים ישירים מפיהם.

הודעת הענקית מקופרטינו – אשר מרחיבה את ההקלות החדשות, ואף מזכירה כמה "ויתורים" שכבר נעשו ביוני – מגיעה לאחר שהיא הגיעה להסכם משפטי עם קבוצת מפתחים מארצות הברית, שהגישה לפני כשנתיים תביעה ייצוגית נגדה בגין שיטות הפעולה שלה ב-App Store. ההסכם וההקלות בנהלי החנות, עם זאת, יחולו לא רק על התובעים אלא על כלל מפתחי האפליקציות.

יזכו בפיצויים והקלות. מפתחי אפליקציות ל-iPhone. צילום אילוסטרציה: BigStock

יזכו בפיצויים והקלות. מפתחי אפליקציות ל-iPhone. צילום אילוסטרציה: BigStock

אז מה נשתנה ב-App Store?

בין השינויים שיכנסו לתוקף נמצאת ההחלטה המרכזית ש-אפל תאפשר למפתחים לפרסם את מרכולתם, ולהציע אופציות זולות יותר רכישת מנויים ומדיה דיגיטלית. המפתחים יוכלו מעתה לעשות זאת באמצעות כמה ערוצי תקשורת מחוץ לאפליקציות שלהם, למשל במייל. אפשרות זו הייתה אסורה עד כה על פי כללי ה-App Store, ומדובר למעשה באישור לעקיפת מערכת העמלות הדרקונית של אפל, שמייצרת הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה ליצרנית ה-iPhone. הוספת היכולת לשלוח למשתמשים דוא"ל, ולהסביר להם מדוע כדאי להם לשלם מחוץ לאפליקציה, היא פריצת דרך עבור מפתחים, שהתלוננו על העמלות של אפל כסוג של הכתבת מחירים מטעמה.

בנוסף, מפתחי האפליקציות יקבלו גמישות רבה יותר לקבוע מחירים שונים בתוך האפליקציות שלהם, ולהרחיב את האפשרויות מכ-100 ל-500.

עוד סוכם כי אפל תקים קרן ייעודית בהשקעה של 100 מיליון דולר, לתשלום לאלפי מפתחי אפליקציות שנפגעו ממנה, לכאורה, עד כה. מדובר בתשלומים הנעים בין 250 ל-30 אלף דולר למפתח.

אפל כבר נאלצה לשנות, כאמור, נהלים בחנותה, והורידה את עמלות האפליקציות שלה מ-30% ל-15% בעבור מפתחים עם הכנסה שנתית של פחות ממיליון דולר – מהלך המכסה את רוב האפליקציות בחנותה. במסגרת ההסדר שהוכרז ביום ה', אפל הבטיחה שהעמלה הנמוכה יותר למפתחים קטנים תוארך בעוד שלוש שנים לפחות.

טים קוק, מנכ"ל אפל, והשופטת, איבון גונזלס רוג'רס. צילום מעובד. מקור: ויקיפדיה

טים קוק, מנכ"ל אפל, והשופטת, איבון גונזלס רוג'רס. צילום מעובד. מקור: ויקיפדיה

השופטת הפדרלית שאפל "הסתבכה" איתה

על התביעה הייצוגית הזו ניצחה השופטת הפדרלית, איבון גונזלס רוג'רס, שמעורבת גם במשפט חשוב נוסף הנוגע לחנות האפליקציות של אפל, בו תבעה אותה יצרנית פורטנייט, אפיק גיימס, שהאשימה את אפל בכך שהקימה מונופול. הדיונים במשפט המאוד מתוקשר אפל-אפיק גיימס התקיימו בחודשים האחרונים וגזר הדין צפוי להגיע עד סוף השנה.

אחד מאירועי השיא שדווחו אודות משפט אפיק-אפל היה הופעתו של טים קוק, המנכ"ל, מול גונזלס רוג'רס במאי האחרון. במסגרת הדיון – במשפט העוסק בבלעדיות להצעת אפליקציות ב-App Store, וכמובן בקופון השמן שאפל גוזרת מכך – "צלתה" השופטת את קוק, הטיחה בו שאלות קשות, ואף אמרה שלדעתה אין לענקית מקופרטינו די תחרות, שהייתה מונעת ממנה להתנהל כפי שהיא מתנהלת.

הפשרה שהושגה בתביעה הייצוגית של המתפחים מול אפל מתייחסת לנושא שהשופטת גונזלס רוג'רס העלתה שוב ושוב במהלך המשפט המתוקשר של אפל ואפיק גיימס – עניין העמלות הגבוהות שמועברות לענקית מקופרטינו, והיעדר האפשרות של מפתחים להציע את האפליקציות שלהם מחוץ לחנות אפל.

אפיק נגד אפל. מי תנצח במלחמה? אילוסטרציה: BigStock

אפיק נגד אפל. מי תנצח במלחמה? אילוסטרציה: BigStock צילום: BigStock

כזכור, אפיק גיימס "הסתכסכה" עם אפל בדיוק בגין ניסיון כזה. החברה ניסתה למכור את פורטנייט ולאפשר את הרכישות בתוכו בחנות פרטית שלה, מבלי ש"תתרום" את העמלה לענקית הטכנולוגיה. איך ולאן כל זה התפתח כולם יודעים.

למרות מה שדווח מהמשפט, בכתבה שעלתה באחרונה ב-Market Watch עם זאת נכתב כי מומחים משפטיים צופים שהשופטת הפדרלית גונזלס רוג'רס דווקא תעמוד לצד אפל במאבק המשפטי שלה עם אפיק. המומחים, ביססו את תחזיותיהם על קו החקירה של רוג'רס במהלך טיעוני הצדדים שסיכמו את המשפט במאי האחרון, סבורים שהשופטת תסרב לבקשות העיקריות של יצרנית פורטנייט לאפשר לה להציע אפליקציות דרך נ-App Store, אך באמצעות מערכת תשלומי צד שתפעל בתוך החנות הדיגיטלית.

ואולם בכתבה נטען גם כי גונזלס רוג'רס יכולה להפעיל את חוק התחרות הבלתי הוגנת של קליפורניה, וכתוצאה מכך לגרום לצרות משפטיות בהמשך הדרך בעבור אפל.

שני הצדדים צפויים כמעט בוודאות לערער על ההחלטה, תהיה אשר תהיה, ולהמשיך ביניהן את המאבק בתהליך שיימשך עוד שנים רבות.

יצוין כי גונזלס רוג'רס גם תהתה בגלוי, במשפטים בעניין אשר ניהלה, מדוע אפל לא תוכל לאפשר למפתחים להציג מגוון אפשרויות תשלום בתוך האפליקציות שלהם, כמו שקמעונאים יכולים להראות ללקוחותיהם מגוון כרטיסי אשראי שהם מקבלים, בנוסף למזומן. אפל, נכון להיום, עדיין לא מאפשרת למפתחים להשתמש בהתרעות בתוך האפליקציה כדי לגרום לצרכנים לבחון אפשרויות תשלום שונות. האם המשפט מול אפיק גיימס יגרום לגולנזלס רוג'רס לאלץ את הענקית גם לשינוי הזה? ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים