מציאות מדומה ורבודה ישמשו בניתוחים נוירוכירורגיים בביה"ח רמב"ם

הקריה הרפואית רמב"ם תבצע את הניתוחים, לראשונה בישראל, באמצעות טכנולוגיית AR ו-VR של סרג'יקל תיאט'ר ● בית החולים רכש את מערכת התכנון וביצוע הניתוחים בתלת-ממד של החברה הישראלית-אמריקנית

שימוש במערכת בעת ניתוח. צילום: סרג'יקל תיאט'ר

הקריה הרפואית רמב"ם תהיה המרכז הרפואי הראשון בישראל לשלב מציאות מדומה ומציאות רבודה לתכנון וביצוע של ניתוחים במחלקת נוירוכירורגיה, באמצעות טכנולוגיה של חברת סרג'יקל תיאט'ר (Surgical Theater) הישראלית-אמריקנית. המערכת תשמש את מומחי מחלקת הנוירוכירורגיה ונוירוכירורגיה ילדים של בית החולים לתכנון ניתוחים ולניווט במהלך ניתוחים, באמצעות טכנולוגית תלת-ממד במהלך הניתוחים, במקום להסתמך על צילומי דו-ממד ממערכות CT ו-MRI.

המערכת של סרג'יקל תיאט'ר מעבדת סריקות הדמיה דו-ממדיות של המטופל, ובונה מהן מודל מציאות מדומה בתלת-ממד, 360 מעלות, ובאמצעותה, יחד עם משקפי מציאות רבודה, יכול המנתח "לטוס" בתוך ראשו של המטופל, להבין את המבנה האנטומי של המטופלים ולתכנן את מודל הניתוח והגישה הניתוחית בטרם הניתוח. באמצעות המידע בטרם הניתוח, ובעיקר כאשר מדובר באנטומיה מסובכת, ניתן לתכנן את הגישה הניתוחית, על מנת להימנע מפגיעה במבנים קליניים קריטיים או בכלי דם.

בזמן הניתוח מאפשרת סרג'יקל תיאט'ר למנתחים לשלב טכנולוגית מציאות רבודה, כאשר המודל שנבנה בשלב התכנון מוצג לרופאים המנתחים בצורה מיטבית במהלך הניתוח. ניתן לקחת את תכנון הניתוח ולהלביש את התכנון באמצעות ממשק בזמן אמת של המערכת, למערכות הניווט של מדטרוניק ולמיקרוסקופ.

הטכנולוגיה של סרג'יקל תיאט'ר אושרה על ידי מינהל התרופות והמזון האמריקני ואושרה לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל.

מסימולטור הטיסה להדמיה בחדר הניתוחים

סרג'יקל תיאט'ר, הפועלת מקליפורניה, הוקמה על ידי שני יוצאי חיל האוויר: מוטי אבישר, קצין הנדסה בכיר במערך הטכני של חיל האוויר, ואלון גרי, ששירת כטייס מסוקים. השניים הובילו יחד את פיתוחו וקליטתו של סימולטור הטיסה המתקדם למטוס ה-F-16.

פרופ' גיל סוירי, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה ברמב"ם. צילום: דוברות רמב"ם

פרופ' גיל סוירי, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה ברמב"ם. צילום: דוברות רמב"ם

לדברי פרופ' גיל סוירי, מנהל מחלקת נוירוכירורגיה ברמב"ם, "אני שמח וגאה להיות בית החולים הראשון בישראל להשתמש במערכת מציאות מדומה ומציאות רבודה בביצוע ניתוחים נוירוכירורגיים. מדובר במהפכה של ממש בחדר הניתוח. באמצעות המערכת אנו יכולים לתכנן את הגישה למוח בניתוח בצורה ברורה ומוחשית יותר, באמצעות מבט תלת-ממדי של 360 מעלות. זאת בהשוואה ליכולות שיש לנו כיום בעבודה עם צילומי CT או MRI, המספקים תמונה דו-ממדית בלבד. למערכת מאפיינים של סימולטור, המאפשרים תכנון מתקדם של ההליך הכירורגי. בנוסף, המערכת מסייעת בזמן הניתוח ומספקת תמונות תלת-ממד של המוח והגידול המוחי במהלך הניתוח, תוך הדמיה עם מציאות רבודה, ומאפשרת אף לצפות דרך עדשות המיקרוסקופ בתמונת התלת-ממד, ולנווט בתוך ראשו של המטופל".

פרופ' סוירי הוסיף: "המערכת של סרג'יקל תיאט'ר תסייע גם לרופאים צעירים, שעדיין לא עשו ניתוחים רבים, לתרגל ולתכנן ניתוחים ביעילות רבה יותר, ולהבין טוב יותר את האנטומיה של המוח. לימוד באמצעות סימולציה הוא מרכיב מאוד חשוב באימון ותרגול של רופאים מנתחים.

פרופ' מוני בניפלא, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ברמב"ם. צילום: דוברות רמב"ם

פרופ' מוני בניפלא, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ברמב"ם. צילום: דוברות רמב"ם

פרופ' מוני בניפלא, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ברמב"ם: "המערכת של סרג'יקל תיאט'ר משפרת ללא ספק את ההבנה של כל מקרה, האנטומיה של המטופל, ומחזקת למנתחים את הביטחון ויכולת הדיוק. מערכת זו צפויה לשפר את יעילות הניתוחים, משום שהיא מציגה את הפרטים באמצעות תמונה ברורה יותר, ב-360 מעלות. אין לי ספק שבעתיד הלא רחוק המערכות הללו יהפכו להיות הסטנדרט בכל חדר ניתוח, והן ישפרו את סיכויי ההצלחה, בעיקר כאשר מדובר בניתוחים מורכבים דוגמת ניתוחים נוירוכירורגיים".

אלון צוקרמן, סמנכ"ל התפעול העולמי ונשיא חטיבת המציאות המדומה הרפואית (MVR) ב-סרג'יקל תיאט'ר. צילום: סרג'יקל תיאטר

אלון צוקרמן, סמנכ"ל התפעול העולמי ונשיא חטיבת המציאות המדומה הרפואית (MVR) ב-סרג'יקל תיאט'ר. צילום: סרג'יקל תיאטר

לדברי אלון צוקרמן, סמנכ"ל התפעול העולמי ונשיא חטיבת המציאות המדומה הרפואית (MVR) ב-סרג'יקל תיאט'ר: "אנו שמחים על בחירת מחלקת נוירוכירורגיה בקריה הרפואית רמב"ם לשלב לראשונה מערכות מציאות מדומה ורבודה בחדרי הניתוח. זהו צעד משמעותי להתפתחות הרפואה בישראל, באמצעות שילוב טכנולוגיות פורצות דרך, ואנו מאמינים שהשימוש בטכנולוגיה זו יתרחב למחלקות נוספות במרכז הרפואי. רמב"ם מצטרף לעשרות מרכזים רפואיים בעולם, אשר הטמיעו את המוצרים שלנו בחדרי הניתוח ובמרפאות, ביניהם: George Washington DC, Mayo Clinic, UCSF, Mount Sinai, אוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת ניו יורק, ועוד רבים. עד היום מוצרי החברה שולבו בלמעלה מ-15,000 ניתוחים מורכבים, וכן למעלה מ-100,000 ייעוצים למטופלים בוצעו באמצעותה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים